Linux distrubtion till media burk

Permalänk
Medlem

Linux distrubtion till media burk

Tjoo

Hade tänkt att ställa min gamla burk vid tv:n koppla in den me tv-out för att få lite trevligare tv kvällar och funderar på om linux är bra

Min burk:
Processor: Pentium III 500Mhz
Minne: 96 Mb sd-ram
Grafikkort: Nvidia Riva Tnt 2 32Mb

Med datorn vill ja kunna, kolla på dvd och avi filer, lyssna på mp3 och div. webbradior och ev koppla in en fjärrkontroll

Är det lönt att satsa på linux? har aldrig använt linux men har haft dator hela livet så kan mkt om datorer.. och ivf vilken Distrubtion?

Permalänk
Medlem

Med dina specs skulle jag rekommendera GeexBox, man kan kolla dvd och avi. Webbradio skall gå med lite ändringar, dock inget inbyggt stöd för det. Spela mp3:or går också men det är inte vidare utvecklat, jag väntar med spänning på den nya versionen av GeexBox, för hoppningsvis finns bättre stöd för mp3:or där.

http://www.geexbox.org
Du kan starta GeexBox direkt från skiva om du bara vill testa.

Om du skall använda den burken som du beskriver så får det nog bli linux annars kommer DivX bli tungt för den stackaren.

Permalänk
Medlem

Okej.. laddade ner x86 versionen, men den innehåller inget bootbar fil ju :S.. testade att bränna, men bios går bara vidare och bootar från C: ist..
misstänker att man behöver något så datorn läser bin.tar.lzma filen, som är den ända som ligger i roten..

som sagt, kan inget linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattza
Okej.. laddade ner x86 versionen, men den innehåller inget bootbar fil ju :S.. testade att bränna, men bios går bara vidare och bootar från C: ist..
misstänker att man behöver något så datorn läser bin.tar.lzma filen, som är den ända som ligger i roten..

som sagt, kan inget linux

1) Har du bränt den som cd-avbild eller liknande, eller brände du den bara som data-cd?
2) Hur ser bootordningen i BIOS ut?

Permalänk
Medlem

1) Brände den bara som en data-cd skulle kanske kört en disk-copy
2) Den är som den ska (CD, C, A)

Finns det nån annan trevligt då? Igentligen så kan det va en normal distrubtion också, men isf ganska bantad, typ nätverksstöd och så går ju alltid att ladda hem div. players

Permalänk
Medlem

Du ska ej bränna det som en data cd utan som en Image fil (CD avbildning).
Vad har du för brännarprogram?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Nero Express 6 .. och ja vet hur man bränner Image om det var de du undrade

Permalänk
Medlem

Ja det var det jag menade. Och precis så skall du göra också.
Det är väl en ISO fil vi pratar om?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

I svenskt nero så går du sen till Brännare ---> Bränn skivavbildning (nåt sånt )
Recorder ---> Burn Image om du kör på engelska

Permalänk
Medlem

nu funkar os.et, men nätverket funkar inte..

använde GeeXboX egna generator men va itne säger på vilka nätverksinställningar som ska va där.. vill kunna få tag på filmar osv på en annan dator i nätverket behöver itne nå internet eller nåt sånt kraffs

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite för jag har själv lite problem.....
jag tänkte köra debians netinstall och laddade ner den här debian-31r0a-i386-netinst från http://www.debian.org/CD/netinst/. Sen öppnade jag nero och brände den som en image-fil men när jag ska boota frånd en står det bara att "bootable cd does not exist"

Vad gjorde du för att få igång den?

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Inaktiv

Mattza, nätverk funkar bara med anonyma utdelningar på geexbox såvida du inte hårdkodar in det, jag gjorde så här >

leta upp filen 58_samba i
geexbox-generator-0.98.6.i386\iso\GEEXBOX\etc\init.d\

och editera den, ex > lägg till detta före exit 0

mkdir -p "/mnt/film" mkdir -p "/mnt/musik" mkdir -p "/mnt/mera film" smbmount "//server/dvd - film" "/mnt/film" -o ro,username=kalle,passwd=123 smbmount "//server/dvd - musik" "/mnt/musik" -o ro,username=kalle,passwd=123 smbmount "//192.168.0.15/mera film" "/mnt/mera film" -o ro,username=anders,passwd=666

där du får ändra till ditt namn på datorn som delar ut samt username och passwd till din egna,

generera en ny iso o bränn så ska du kunna komma åt filer på nätverket.