Permalänk
Medlem

Mysql i Suse?

Jag har installerat Suse 9.3 för att testa på en av min maskiner.
Apache servern fungerar bra men inte mysql.

Får detta felmeddelande:
Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2)

När man kollar i den katalogen på servern så finns det ingen fil där. Jag har kollat runt på olika forum men inte riktigt hittat hur man ska göra.
Vad jag har förstått så skapas den filen när mysql startas.

Hur koller man om mysql är igång? Hur startar man det?

Vore tacksam för fullständiga svar då jag inte är så haj på Linux.

// poZ

Permalänk
Medlem

Hur du kollar om mysql-servern är igång?

ps -ef | grep mysql

Har för mig det är så i Linux, börjar vänja mig vid BSD nu där man kör -ax istället

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

detta får jag när jag körde det kommandot:

root 7118 7111 0 12:24 pts/1 00:00:00 grep mysql

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poZ
detta får jag när jag körde det kommandot:

root 7118 7111 0 12:24 pts/1 00:00:00 grep mysql

Det betyder att mysql inte är startat.

Permalänk
Medlem

Hur startar man det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poZ
Hur startar man det?

Det beror på vilken dist man har. Jag kan inte Suse, men testa detta och posta resultatet:

ls /etc/init.d

Permalänk
Medlem

Fick fram en hel del där.

ls /etc/init.d . boot.restore_permissions mdnsd rcS.d .. boot.rootfsck microcode reboot .depend.boot boot.sched mysql resmgr .depend.start boot.scpm named rinetd .depend.stop boot.scsidev ncpd ripd Makefile boot.shm network ripngd README boot.swap nfs rpasswdd SuSEfirewall2_init boot.sysctl nfsboot rpmconfigcheck SuSEfirewall2_setup boot.udev nfsserver rsyncd acpid cron nmb sane-dev alsasound cups nscd saslauthd apache2 dbus ntop setserial atalk dhcpd nwe single atd dvb openct skeleton autofs earlykbd ospf6d slpd autoyast earlykdm ospfd slurpd bgpd earlysyslog pcscd smb bluetooth esound plpnfsd smbfs boot fbset plpprintd smpppd boot.cleanup fetchmail portmap snmpd boot.clock gpm postfix splash boot.coldplug hal powerfail splash_early boot.crypto halt powersaved squid boot.d halt.local pptpd sshd boot.device-mapper hplip privoxy svnserve boot.evms hwscan quotad syslog boot.idedma inn radiusd vdr boot.ipconfig ipxmount radvd wwwoffle boot.isapnp ipxrip random xdm boot.klog ircd raw xfs boot.ldconfig isdn rc xinetd boot.loadmodules joystick rc0.d xntpd boot.local kbd rc1.d ypbind boot.localfs ksysguardd rc2.d yppasswdd boot.localnet ldap rc3.d ypserv boot.md lirc rc4.d ypxfrd boot.proc mailman rc5.d zebra boot.quota mdadmd rc6.d

Permalänk
Medlem

testa

/etc/init.d/mysql start

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

Nu verkade den starta, kommer den starta automatiskt varje gång man startar burken eller måste man köra det där kommandot varje gång?