Vilka företag mutar och vilka låter sig mutas?

Permalänk
Medlem

Vilka företag mutar och vilka låter sig mutas?

Nu tänker jag starta en halv kontroversiell tråd angående vissa rykten som jag har hört. Frågorna jag ställer är:

1. Vilka företag mutar recensenter för att deras produkter ska få högre betyg och vad mutar de med?
2. Vilka sidor/tidningar låter sig mutas?

Det jag har hört är att Creative gärna mutar recensenter men jag vet inte med vad (Pengar eller saker?).
Sen har jag hört rykten om att THG (Toms hardware guide) är mutade av Intel.

Vad vet ni/har hört och vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem

ÖÄ finns inte längre.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Re: Vilka företag mutar och vilka låter sig mutas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zino
Sen har jag hört rykten om att THG (Toms hardware guide) är mutade av Intel.

Det låter mycket märkligt med tanke på att de i dagsläget oftast kritiserar Intel, främst pga den höga strömförbrukningen och värmeutvecklingen jämfört med AMD.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara vad jag har hört, anledningen att jag skriver här är just för att få en bild om hur det är.

Permalänk
Medlem

Dom gör väl reklam på THG, kanske därför folk tror att dom är mutade.

Permalänk
Medlem

pengar och prylar åker under borden överallt, det är så fruktansvärt mycket av detta som man märker av, allrahelst i företagsvärlden.

behöver man ha nåt som vanligen inte går att göra, så kan pengar fixa det, och det är inte bara i film det är aktuellt

(Säger dock inte att jag deltar i sånt, men jag stöter på det i stort sett varje vecka)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

THG var mer eller mindre sponsrade av Intel under en tid. Dom hade nästan bara intelrecenssioner och var under denna tiden löjligt positiva till deras produkter. Något som självklart fick deras rykte att totaldyka.

Antar att de försöker bygga upp det igen.

Vad gäller recensenter som mutas så är det väl förvisso ett problem, framförallt för att de flesta recensenter på populära sidor är för oerfarna för att veta hur de ska handskas med sådant. Eller ens känna igen det.

"Men dom försöker ju bara vara snälla när dom skänker oss det här" -> Hmm deras produkt var ju inte så bra, men den hade positiva sidor.

Det är nog inte så många som skulle ljuga rent ut, men visst lär det vinklas här och där. Bästa är att kolla runt så mycket som möjligt och inte lita på en enda recensent för mycket.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Mutor och muter, det hör till.

Alla som är inköpare vet väl att man får åka på "kurser" på fina spa-kurser osv.

Fast det är värre om någon recenserar än bara köper in till ett företag.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Mutor och muter, det hör till.

Alla som är inköpare vet väl att man får åka på "kurser" på fina spa-kurser osv.

Fast det är värre om någon recenserar än bara köper in till ett företag.

Såvidare "företaget" inte är en statlig myndighet vill säga...å NEJ, man behöver inte alls bli mutad!

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk

Men mutor är väll antagligen vanligast bland dom riktigt stora bolagen, eller vad tror ni... har swec's recencenter blivit mutade?

(nej, jag bryter mig veterligen inga regler av att fråga det).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

All spekulation om att ett företag/person är mutad utan att man har bevis, kan leda till åtal.
Det är faller under förtalslagen av person eller företag, som kan leda till skadestånd.
Har man bevis för att ett brott begåtts (dvs muta) så kan/ska en polisanmälan göras.

Permalänk
Medlem

"All spekulation om att ett företag/person är mutad utan att man har bevis, kan leda till åtal."

Så fel man kan ha, jag kan utan minsta risk för åtal föra en diskussion om att jag misstänker att t ex sweclocker.com är mutade.

Min personliga åsikt är att recenssioner i många tidningar och sajter t ex swecklockers.com påverkas av annonsörerna. Nu menar jag inte att de är mutade i ordets mest strikta betydelse men om en sajt som t ex swecklockers.com börjar skriva kritiskt om produkter från ett visst företag så lär sajten på sikt inte få några objekt att testa och därför så skriver man sällan exakt vad man tycker utan man lindar in det lite eller avstår att recensera.
-nisse

Visa signatur

Nisse

Permalänk
Medlem

Jag har hört att AB sweclockers på sin huvudsida samt i forumet låter företag göra reklam för sig själva mot en liten penningsumma...:rolleyes:

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Såvidare "företaget" inte är en statlig myndighet vill säga...å NEJ, man behöver inte alls bli mutad!

Självklart inte då.

Mne nu blev min pappa nyss bjuden på "kurs" på Island... Säkert mycket bättre att ha den där än på något annat ställe.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
All spekulation om att ett företag/person är mutad utan att man har bevis, kan leda till åtal.
Det är faller under förtalslagen av person eller företag, som kan leda till skadestånd.
Har man bevis för att ett brott begåtts (dvs muta) så kan/ska en polisanmälan göras.

Sån tur att förtal endast gäller privatpersoner, länken du hänvisar till verkar falla under PUL (det som jag skummade igenom).

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag har hört att AB sweclockers på sin huvudsida samt i forumet låter företag göra reklam för sig själva mot en liten penningsumma...:rolleyes:

Vad har det med mutor att göra??
Hade inte Sweclockers haft några annonsörer på första sidan så hade inte du haft något Swecforum att hänga på Inte gratis att ha en sån här web igång direkt och så mkt tid och kraft som läggs på Swec så är det väl klart att de måste klara sitt levebröd?

Att företag annonserar, tex datorbutiken.com har ju knappast ett samband med att Intels processorer blir testade?

Well well jag kanske missförstod ditt inlägg

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo

Well well jag kanske missförstod ditt inlägg

Att man kanske indirekt blir påverkad av sina annonsörer t.ex., du vet man vill ogärna bita handen som föder en.
& ja jag var ironisk.... därav

Men men. om creative sponsrar en sajt eller betalar stora summor för annonsplatser & denna sajt recenserar en creative produkt så kan kanske sponsringen/annonsintäkten påverka testresultatet eller rättare sagt hur man lägger upp recensionen så att den blir mer positiv... är sponsringen/annonsintäkten då att betrakta som en muta?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men men. om creative sponsrar en sajt eller betalar stora summor för annonsplatser & denna sajt recenserar en creative produkt så kan kanske sponsringen/annonsintäkten påverka testresultatet eller rättare sagt hur man lägger upp recensionen så att den blir mer positiv... är sponsringen/annonsintäkten då att betrakta som en muta?

Det var faktiskt en riktigt vettigt tankesätt Jäkligt svår fråga IMO.. Men mja tror nog att man försöker vara ärlig. Har sett ett par exempel till och med på Sweclockers där produkter blivit ganska kapade även fast företagen annonserar här. Men ja humm. Tror iof att det är lätt att vara åtminstone lite snällare i en recension av en produkt som kommer ifrån ett företag som annonserar. Men swec har iaf hittils varit hyffsat duktiga på att undvika det vad jag har sätt.

Annonseringen görs inte för att vara snäll mot Sweclockers utan ligger ju istället i annonsörens intresse

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en sådan diskussion som inte kommer att leda någonstans. Lite intressant att se vad folk tror iof, men det är just det..vad man tror.

Angående SweClockers.com så finns ingen feedback avdelning längre.
Oavsätt vad vi gör så kommer det alltid finnas de som har åsikter om våra tester osv.
Men precis som med datortidningarna är annonsering och de som gör tester helt åtskilda, dvs. inga testare har något med annonser att göra. Att vara försiktig och vaksam till hur och vad testare skriver skall man alltid vara. Ingen är perfekt och ibland kan saker bli fel, men misstänker vi något ingriper vi...

Det är enkelt egentligen, man slipper många problem genom att inte bry sig så mycket, att göra bra tester skall vara det som är viktigast för testare. Har inga problem med att se till att tillverkare inte är med i tester om de försöker påverka en för mycket. Lite kan man stå ut med och ignorera men men. Som sagt detta leder ingen vart.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)