Permalänk
Medlem

Ljudkort till Linux

Jag är riktigt riktigt trött på att inte få igång hårdvarumixning på mina nforcekort. Jag letar därför efter ett modernt ljudkort med bra linuxstöd. Finns det några sådana?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Inaktiv

Ett gammalt Soundblaster Live kan du nog få tag i rätt billigt.
Har ett Soundblaster Live 5.1 själv som fungerar helt perfekt.

Permalänk
Medlem

som sagt, sb live 5.1. men han ska akta sig för 7.1-varianten!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Helst ett ljudkort som är tillverkat det här seklet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

audigy-korten har samma chip.

edit:
samma chip är väl att ta i, men de använder samma modul iaf. (emu1k1 ellervadennuheter...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha hårdvarumixning så är det Creative som gäller. Köp ett Audigy2, marginellt dyrare än de gamla SB-kort du eventuellt kan hitta (undantaget SB Live 24-bit, men det är i princip ett Audigy2 med sämre drivrutiner).
Men varför inte bara köra ALSA med dmix? Då mixar ALSA ljudet åt dig och du slipper använda tex ESD. Funkar fint på mitt skitdåliga Realtek iaf..

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med Nforce2 ljudchipen, kan men få dem till å funka bra under linux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Men varför inte bara köra ALSA med dmix? Då mixar ALSA ljudet åt dig och du slipper använda tex ESD. Funkar fint på mitt skitdåliga Realtek iaf..

om man har ett kort/chip som verkligen stödjer hw-mixing (vilket nf2-bräden oftast(?) har) vill man ju så klart använda den funktionen även om det kanske inte handlar om så väldigt stor kvalitet/prestandaförlust.

det är ganska udda att nvidia inte lyckats påta ihop en vettig drivare till sina bräden med tanke på den höga kvaliteten hos grafikdrivaren...? (nforce är ju inte direkt ovanlig hos hemmaanvändarna)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
om man har ett kort/chip som verkligen stödjer hw-mixing (vilket nf2-bräden oftast(?) har) vill man ju så klart använda den funktionen även om det kanske inte handlar om så väldigt stor kvalitet/prestandaförlust.

det är ganska udda att nvidia inte lyckats påta ihop en vettig drivare till sina bräden med tanke på den höga kvaliteten hos grafikdrivaren...? (nforce är ju inte direkt ovanlig hos hemmaanvändarna)

Har de inte drivrutiner, om än inte öppna, på sin hemsida?

Permalänk
Medlem

IIRC så funkar hårdvarumixning bara med OSS, om det funkar all med SoundStorm. Finns nån petition om detta, men svaret från Nvidia var i princip att de lagt ner hela tillverkningen av SoundStorm och därför inte kommer lägga ner nån energi på att framställa nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Om du vill ha hårdvarumixning så är det Creative som gäller. Köp ett Audigy2, marginellt dyrare än de gamla SB-kort du eventuellt kan hitta (undantaget SB Live 24-bit, men det är i princip ett Audigy2 med sämre drivrutiner).
Men varför inte bara köra ALSA med dmix? Då mixar ALSA ljudet åt dig och du slipper använda tex ESD. Funkar fint på mitt skitdåliga Realtek iaf..

Jag har aldrig fått det att fungera på någon nforce2planka och då har jag ändå följt guiden på ubuntuforum.org till punkt och pricka. Får jag igång dmix på mitt nforce2 så kanske jag omvärderar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

turtle beach santa cruz är ett fint kort med bra ljudkvalitet, låg latency samt stöd för 5.1 och hårdvarumixning i alsa