Permalänk
Medlem

Mactuellt.se - ny macportal.

http://www.mactuellt.se

En ny macportal har öppnats, fylld med godis som alla kan ta del utav.
Vi har sett under en längre tid att macanvändandet har ökat här på swec och runt om på internet. Dock har vi de ofantliga kriget här på swec, mac vs pc etc.
Nu har vi tagit vårt strå till stacken och gjort en egen bas för macanvändarna.

Det finns tips och trix, nyheter och annat som vi tycker är nödvändigt.
Hoppas ni kommer trivas.

Detta är som jag tolkar reglerna inte egenreklam. Jag är bara en upplyst människa som vill informera om en ny portal med guider och tips, men, om en moderator vill vidtaga åtgärder för att bestraffa om ni tycker jag syndar, men jag har varit skötsam i många år här på swec och kan reglerna mycket väl och ser bara detta som ett sätt att informera macmänniskorna på swec.

Permalänk
Medlem

Är väl inte du som äger sidan?

om däremot jag skulle skriva #AppleSwec @ QNet für alles!!1 så skulle jag nog få lite smisk..

Permalänk
Medlem

Sidde, Jag och en handfull andra äger sidan. Sidde och jag äger hårdvaran den rullar på

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Re: Mactuellt.se - ny macportal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Dock har vi de ofantliga kriget här på swec, mac vs pc etc.
Nu har vi tagit vårt strå till stacken och gjort en egen bas för macanvändarna.
[/i]

är mer ett kallt krig, 2 sidor med malande propagand och öronproppar på..

nåja, fin sida iaf. har knappt testat en Mac sen en gammal klossig Performa. men den surrade tom trevlig, och det lär ju vara vad det hela handlar om..

vore det inte bra om Mac fick en egen del istället för att hysas in under unix? (även om det är det)

/ måste klaga lite..

Citat:

"utan en "dock" där genvägar till programmen läggs. Här flyger (bokstavligt talat) programmen ner när man minimerar dem"

att citera Apple rakt av på en oberoende sida verkar ju inte ..så oberoende. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

RIktigt fint!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vad trevligt, måste man äga en Mac för att gå med eller räcker det med att man går och suktas och eventuellt i köpastankar?

Äh, jag går med ändå.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tyvär är BBB död i hela Härnösand så sidan är nere för stunden...

Permalänk
Medlem

bra start på sidan sidde

inte under din kontroll förstås, men ändå

hoppas på en sjysst, icke överpartisk mac-sida (som vissa mac-sidor ibland tenderar att vara)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Är det så illa att sidan körs på en hemmalina?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Är det så illa att sidan körs på en hemmalina?

Körs säkert i deras "Lokalen", som vad jag vill minnas är en vanlig privatlina, kan ju förstås vara företagslina också, vad vet jag..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Körs säkert i deras "Lokalen", som vad jag vill minnas är en vanlig privatlina, kan ju förstås vara företagslina också, vad vet jag..

Har man privatlina har man ju inga större möjligheter att skrika på leverantören. Men företagslina så kan man börja skrika direkt.. Iofs kostar det betydligt mer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Är det så illa att sidan körs på en hemmalina?

BBB var nere, även företagslinorna.

Lokalen står på 2st 10/10 BBB privatlinor. Men brukar vara riktigt stabilt ändå.
Även HEMAB, den lokala internetleverantören i Härnösand idag var död.

Permalänk
Medlem

Att köra på en BBB-privatlina är dock inte så illa, det är inte ofta de är nere. När hade du tex. problem med att din mail var nere, Interceptor?

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bättre i framtiden sidde, och lycka till till alla er som håller på med denna sida.

nillon: då jag anta att både interceptor och jag kör på november så får jag väl också svara?

d.v.s. aldrig haft några problem vad jag minns

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

bogg: Visst får du det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Att köra på en BBB-privatlina är dock inte så illa, det är inte ofta de är nere. När hade du tex. problem med att din mail var nere, Interceptor?

Den har ju varit nere, för att du gillar att pilla på saker

Permalänk
Medlem

En avgräd kabel var det som var boven...

Permalänk
Medlem

Kommer ni att tillhandahålla RSS-flöde för nyheterna?

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Kommer ni att tillhandahålla RSS-flöde för nyheterna?

Japp, det kommer.

Permalänk
Medlem

Snyggt initiativ och kul satsning
Kommer följa in situ så att säga

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Trevlig site, behaglig att vila ögonen på. Får regga mig där ikväll, helt klart. Och ni är omnämnda på macnytt också ( http://macnytt.se/news/9125 ).

Permalänk

Är ingen mac-nisse, men sidan är ju snygg. Dock tycker jag ni bör se över era texter, finns lite småmissar som sänker seriositeten. Men annars bra jobbat.

Permalänk
Medlem

Fin sida. Får man fårga vad för hårdvara ni kör den på?. Annars så är det alltig trevligt med nya Mac sidor.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Fin sida. Får man fårga vad för hårdvara ni kör den på?. Annars så är det alltig trevligt med nya Mac sidor.

Just nu körs dem på denna
http://lokalen.org/phpsysinfo/

Den kommer senare köras på en Dual P3 866MHz, 1GB RAM, SCSI 1+0 hårdvaruraid.
Den datorn är under installation just nu.

Permalänk
Medlem

jag är bara nyfiken, klagar inte, bara nyfiken. (förstått)

Men är det inte litet av ett antiklimax att köra en mac-sida på en PC server?

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
jag är bara nyfiken, klagar inte, bara nyfiken. (förstått)

Men är det inte litet av ett antiklimax att köra en mac-sida på en PC server?

Inte direkt... Apple har ju kört deras sida i åratal på Solaris
Man kör ju på den plattformen man känner att det är bäst att köra på. Jag tycker inte att OS X är det lämpligaste på en server, har själv en OS X Server dator.

Permalänk
Medlem

Sedan har vi också en massa PC-hårdvara i lokalen.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har frågat en gång förut (tror t om jag har PM:at er, men är inte säker), men jag måste fråga igen då jag inte fick något svar:
Vad är egentligen Lokalen.org?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag har frågat en gång förut (tror t om jag har PM:at er, men är inte säker), men jag måste fråga igen då jag inte fick något svar:
Vad är egentligen Lokalen.org?

Lokalen.org är 2st saker egentligen.
Först och främst är det en lokal där vi ett gäng killar har datorer i, vi umgås, ser film etc. Ungefär som en klubblokal. Vi finasierar oss genom studiecirklar.

Lokalen.org är också min och vacums lilla serverpark. Den är placerad i lokalen, en 84kvadratmeters företagslokal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Lokalen.org är 2st saker egentligen.
Först och främst är det en lokal där vi ett gäng killar har datorer i, vi umgås, ser film etc. Ungefär som en klubblokal. Vi finasierar oss genom studiecirklar.

Lokalen.org är också min och vacums lilla serverpark. Den är placerad i lokalen, en 84kvadratmeters företagslokal.

Nu ljuger du. Det är en liten hydda i sydostra asien där vi sitter och leker. Vi har ont om el ibland då våra inhyrda aport blir trötta. Det kan ge kortare driftstopp men annars fungerar det rätt så bra.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE