Permalänk
Medlem

Ubuntu problem

Jag har problem med att med att boota ubuntu. Det är så att när jag ska installera grub står det att jag har 2 st winxp på datorn. När jag sedan rebootar så startar windows upp för att grub installerades på det andra xp:et som jag inte har för lite fel installeringar o.s.v. Finns det något sätt att fixa det här ?

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Din tredje mening är lite för knepig för att jag ska förstå vad du menar.
Är det så att när du startar om datorn så försöker den starta upp ett Windows XP som inte existerar?
Kommer inte GRUB-menyn upp när du bootar? Eller är den bara gömd så att du får ta fram den med ESC?
Vad finns det för alternativ i GRUB-menyn?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Jag får inte ens upp grub menyn .. det bootar bara windows. Kommer inte upp något
Jag vill starta upp ubuntu och inte windows.

Permalänk
Medlem

OK
Så med andra ord så dyker det inte upp varken någon GRUB-meny eller något som säger att du ska trycka på ESC så att du kommer till GRUB-menyn när du bootar din dator.
Då är det nog förmodligen så att du inte har installerat GRUB. För om jag inte har helt fel så lägger sig GRUB i MBR som "default" under Ubuntu. Vilket innebär att GRUB körs innan något OS börjar att läsas in.
Om varken menyn eller information om hur du kommer till menyn så har du som sagt inte inte installerat GRUB. Det finns flera sätt att fixa detta på.
Ett sätt som man kan göra det på är:

Citat:

Restore GRUB quite simple in Ubuntu, instead going through all the "gain root access" and play with shell commands, you can use the Ubuntu installation CD to restore it without going through all kinds of hassles.

Here are the steps:

1. Boot your computer up with Ubunto CD
2. Go through all the process until you reech "[!!!] Disk Partition"
3. Select Manual Partition
4. Mount your appropriate linux partions

/
/boot
swap
.....

5. DO NOT FORMAT THEM.
6. Finish the manual partition
7. Say "Yes" when it asks you to save the changes
8. It will give you errors saying that "the system couldn't install ....." after that
9. Ignore them, keep select "continue" until you get back to the Ubuntu installation menu
10. Jump to "Install Grub ...."
11. Once it is finished, just restart your computer

Good luck!.

- Saxat från vnbuddy2002 på Ubuntu forums http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=24113

EDIT:
Sen kan det mycket väl vara så att du har installerat Windows efter att du har installerat Ubuntu. Vad som händer då är att Windows-installationen skriver över MBR och skiter i om det finns något annat än Windows-OS installerade tidigare.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Installerat grub har jag gjort .. men jag tror att det kommer på fel MBR eller vad man ska säga så att det kommer på det andra windos ist för det som fungerar. När man formaterar manuellt kan man inte bara sätta / eller behövs det /boot och /swap också ?

Permalänk
Medlem

Du har bara en MasterBootRecord (MBR).
Det är inte så som jag skrev i min editering av förra inlägget?

Citat:

Sen kan det mycket väl vara så att du har installerat Windows efter att du har installerat Ubuntu. Vad som händer då är att Windows-installationen skriver över MBR och skiter i om det finns något annat än Windows-OS installerade tidigare.

När det gäller partitioneringen, så räcker det med en / partition, men jag skulle rekomendera att åtminstonne ha en separat partition för /home och /swap (swap beroende på hur mycket RAM-minne du har). Men om du du bara har en / partition så behöver du inte lägga någon energi på att ändra partitioneringen nu kanske. :/
Beror iofs på hur mycket du vill lära dig.

Edit: OBS! Du ska inte formatera.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Du har bara en MasterBootRecord (MBR).
Det är inte så som jag skrev i min editering av förra inlägget?

När det gäller partitioneringen, så räcker det med en / partition, men jag skulle rekomendera att åtminstonne ha en separat partition för /home och /swap

kanske är 2 hdds?

separat swap måste det väll vara eller..? det är la ett annat filsystem,

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kanske är 2 hdds?

separat swap måste det väll vara eller..? det är la ett annat filsystem,

Jo det har du rätt i att han kan ha två hdd:s och således två MBR. Otydligt skrivit av mig, tack. Dock tror jag att det "svårt att få" GRUB att lägga sig på annat än hda i Ubuntu. (Och har man inte fipplat i BIOS:en så borde den ju därmed dyka upp.)

Och ja swap-partition måste du ha på annan partition, men man behöver inte ha någon swap-partition över huvud taget om man har gott om RAM-minne och inte ska köra några monster-program.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

När jag installera grub står det något sånt här : De här operativ systemen hittades i MBR : Windows xp , windows xp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2

Och ja swap-partition måste du ha på annan partition, men man behöver inte ha någon swap-partition över huvud taget om man har gott om RAM-minne och inte ska köra några monster-program.

var en del tjafs om det för ett tag sen, vissa menar att mycket ram gör swap överflödigt, andra menade att det ändå måste vara med eftersom systemet förväntar sig det så man inte får akut minnesbrist eller nått. tror inte det ledde fram till något klart besked igentligen.

jag har 2G och 1G swap, om jag ska ha 3G swap a la Windows eller om jag lika gärna ska strunta i den nästa gång vet jag inte. den är ju knappast ivägen ändå.

OnT: det är inte en chainloader-rad som fattas?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Verkar inte hjälpa på något sätt :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
OK
Så med andra ord så dyker det inte upp varken någon GRUB-meny eller något som säger att du ska trycka på ESC så att du kommer till GRUB-menyn när du bootar din dator.
Då är det nog förmodligen så att du inte har installerat GRUB. För om jag inte har helt fel så lägger sig GRUB i MBR som "default" under Ubuntu. Vilket innebär att GRUB körs innan något OS börjar att läsas in.
Om varken menyn eller information om hur du kommer till menyn så har du som sagt inte inte installerat GRUB. Det finns flera sätt att fixa detta på.
Ett sätt som man kan göra det på är:

- Saxat från vnbuddy2002 på Ubuntu forums http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=24113

EDIT:
Sen kan det mycket väl vara så att du har installerat Windows efter att du har installerat Ubuntu. Vad som händer då är att Windows-installationen skriver över MBR och skiter i om det finns något annat än Windows-OS installerade tidigare.

Finns ju redan ett väldigt bra räddningsläge i Hoaryinstallationen, skriv bara rescue i starten och man kan installera grub med grub-install senare