Ubuntu problem med upplösningen

Permalänk
Medlem

Ubuntu problem med upplösningen

Nu har jag installetat ubuntu och det gick bra. Men upplösningen är bara 640x480...Så allt är för stort. Det går inte att ändra upplösningen och uppdateringsfrekvensen. Men jag vill ändå ha någon högre upplösning.

Går det att fixa?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr så hittades inte dina inställningar för monitor automatisk utan du får söka reda på dessa och ändra i /etc/X11/xorg.conf, efter det så är det bara att starta om X och sen så ska du kunna välja rätt i inställningar alternativt det blir vad du vill ha direkt

Permalänk
Medlem

Jag testade att ändra där... Men när jag skulle spara så sa den typ åtkomst nekas eller nåt... Hur ska jag göra?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Skriv sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och svara pa fragorna.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Har testat och skrivit sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och gått igenom alla frågorna. Men jag kan fortfarande inte ändra upplösningen

Någon som vet vad det kan vara för fel?

PS. det är integrerad intel grafik med 96 mb i grafik minne.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyzed
Har testat och skrivit sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och gått igenom alla frågorna. Men jag kan fortfarande inte ändra upplösningen

Någon som vet vad det kan vara för fel?

PS. det är integrerad intel grafik med 96 mb i grafik minne.

Har du svarat rätt på frågorna om Horizontal refresh rate och Vertical sync rate?

Permalänk
Medlem

Editera /etc/X11/xorg.conf

under sektion "Monitor" ska det finnas:

HorizSync "siffervärde"
VertRefresh "siffervärde"

i min xorg.conf blev jag tvungen att skriva in

HorizSync 30-70
VertRefresh 50-75

(..och sen starta jag om datorn..)

..då börja jag kunna köra skärmen i 75hz, men du måste vara säker på att just din skärm klarar detta innan du kan börja editera och ändra värderna här. Men detta funkade då för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jumanji
Editera /etc/X11/xorg.conf

under sektion "Monitor" ska det finnas:

HorizSync "siffervärde"
VertRefresh "siffervärde"

i min xorg.conf blev jag tvungen att skriva in

HorizSync 30-70
VertRefresh 50-75

(..och sen starta jag om datorn..)

..då börja jag kunna köra skärmen i 75hz, men du måste vara säker på att just din skärm klarar detta innan du kan börja editera och ändra värderna här. Men detta funkade då för mig i alla fall.

Tackar det fungerade