lista x antal filer i en katalog

Permalänk

lista x antal filer i en katalog

jag behöver kunna lista ett exact antal filer i en kollumn. nån som har nått tips exepmel på hur detta skulle kunna gå till?

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk

Re: lista x antal filer i en katalog

Typ:

ls | head -n 10

Permalänk

tack.. det var verkligen det jag behövde. Ser att du använder svorak, är det svårt att byta tillbaks till qwerty om det skulle krisa? Vad är det för typ av installation vanligt make make install eller har de med kerneln att göra?

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk

Det är väl bara att byta tangentbordsuppsättning, borde inte vara något problem alls.

Permalänk

hur är det man byter tangentbordsuppsättning nu då?

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

blir det inte helt fel position på tangenterna på tangentbordet om man byter till svorak?

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk

jo, det är väl det som är meningen? eller?

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör också Svorak, har två alias:

aoeu - Byter till Qwerty asdf - Byter till Svorak

Fast de används sällan, endast när någon envisas med att använda min dator, men de brukar låta bli pga mitt tangentbord.

Om du är orolig för att förlora Qwertyskrivandet så behöver du inte oroa dig, jag kan skriva Qwerty lika bra som förut.

Whoracle: Det är det som är hela poängen. Man byter till en layout som är betydligt bekvämare att använda än Qwerty (när man väl lärt sig den).

Om du vill läsa mer kan du gå in på
http://www.aoeu.info/

Jag hänger både på forumet där och i IRC-kanalen (nickar xevz).

Dessutom skulle jag säga att man byter tecken till rätt ställen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Skall man använda ett vanligt Qwerty-tangentbord och ett papper med Svorak-layouten tills man lärt sig den?

Permalänk
Hedersmedlem

Isbjörnen Igor: Så gjorde jag iaf, har bara mappat om ett tangentbord och det var efter att jag lärt mig layouten, det jag skriver på nu är dock Qwerty på vilket gör folk mycket förvirrande när de försöker använda min dator utan lov.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Isbjörnen Igor: Så gjorde jag iaf, har bara mappat om ett tangentbord och det var efter att jag lärt mig layouten, det jag skriver på nu är dock Qwerty på vilket gör folk mycket förvirrande när de försöker använda min dator utan lov.

Hur gör man för att byta? Hur gjorde du dina aliaser?

Permalänk
Hedersmedlem

Först laddade jag ner XKB-varianten av Svorak:
http://aoeu.info/layouts/xkb_dvorak

Och ersatte /etc/X11/xkb/symbols/pc/se med den.

Sedan så ser aliasen ut såhär:

alias aoeu="setxkbmap se" alias asdf="setxkbmap se svorak"

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Om man går i skola och pluggar mycket engelska hur gör man då?
Jag menar är svorak eller dorark bäst då?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

mOREc, gjorde du något speciellt för att lära dig svorak, eller var det bara skriva och kolla en layout som gällde?

Permalänk
Hedersmedlem

Filleokus: Personligen tycker jag att Dvorak är mysigare än Svorak, men jag vill inte ha åäö på något skumt sätt (som att hålla in en tangent för att få dem) och därmed var Svorak det självklara valet även om jag behärskar båda två.
Om du enbart ska skriva engelska och inte en rad svenska kan jag rekommendera det, annars säger jag Svorak.

Kan tillägga att jag skriver en hel del engelska, jag hänger på engelska forum och sitter i engelskspråkiga IRC-kanaler samt att all min kodning sker på engelska.
Det är inga som helst problem med Svorak.

KTottE: Jag skrev ut denna: http://www.users.one.se/liket/svorak/svorak.gif och hade vid mitt tangentbord. Tittade på den hela tiden när jag skrev. Sedan när jag började bli bättre tittade jag mindre och mindre på den, tillslut visste jag på ett ungefär vart alla tangenter satt, då kastade jag den.
Sedan var det bara att träna upp hastigheten. Har skrivit Svorak i typ en månad nu och min gamla hastighet är nästan tillbaka, men det är betydligt skönare att skriva numera.

EDIT: Dessutom kör jag inte den konventionella layouten längre, jag kör med en modifierad version av den som ser ut såhär:
http://aoeu.info/images/keys_magnus.png

Den är dessutom modifierad ytterligare av mig, ? sitter på AltGr + - och % sitter på AltGr + ,.

Denna layout är förbannat bekväm när man kodar (eller skriver vanlig text) då man slipper sträcka sig upp till siffrorna för att få specialtecken.
Dock så rekommenderar jag inte denna förän man börjar få ordentlig koll på den vanliga layouten, kan nog vara svårt annars. Dels att lära sig ny layout, dels att vänja sig vid att ha specialtecken på a-ö.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

tack för infon, men jag ska nog ta och byta plats på tangeterna på ett gammalt tgb och träna så. En dum fråga: Hur är det och spela på detta?

Finns det nån spel version av detta som man kan hot-switcha mellan?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

De få gånger jag lirar något FPS har jag bytt ut WADS mot PEUI (ÅÄÖ fungerar mindre bra i vissa spel). Sedan används Q istället för Shift.

Vissa spel lyssnar heller inte på vilken layout man har i Windows (har inte stött på något sådant i Linux), HL (antar att detta även gäller om man kör det via Wine/Cedega) är ett exempel.

Men du kan ju byta till Qwerty om du ska spela, för att jag ska kunna använda specialtecken i DOSBox har jag fått göra ett alias som ser ut såhär (föredrar Dvorak före Qwerty ):

alias dosbox="setxkbmap dvorak; dosbox -conf /usr/games/dosbox/dosbox.conf; setxkbmap se svorak"

Har iof inte provat om det går sedan jag bytte till den varianten jag har nu men jag tvivlar på att det går.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Tack för infon, det finns inga färdig tangetbord som har detta Dvorak?
Hitta ej mitt gammla dell tgb!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

Dvorak finns det färdiga tangentbord för, iaf TypeMatrix har Dvoraklayout.

Men i värsta fall (hemska tanke) kan du ju köpa något billigt tangentbord och mappa om till Svorak (den vanliga layouten går att få utan att modifiera några tangenter).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Snacka om att den här tråden bytte ämne.

Permalänk
Hedersmedlem

nillon: Jepp.

Men problemet är ju redan löst så. Även om det antagligen vore smartare att starta en egen tråd om ämnet Svorak/Dvorak.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.