Permalänk
Medlem

val av *bsd

hej.

har tänkt att försöka lära mig nån av bsd'erna

vilken bör man ge sig på?

om man skulle välja FreeBSD, är det 4'an eller 5'an som gäller?

datorn jag tänkt prova att köra på är en 400mhz'are med 512mb ram.

Permalänk
Medlem

Dra in 5.4, det fungerar stabilt.

Permalänk
Medlem

vilket är smidigast, ladda ner cdrom skivorna, elller köra diskett och ftp versionen?

Permalänk
Medlem

finns väll nån mini-iso med bara netinstall om ja inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Bootonly ison är sidigast där installerar du allt från ftp eller vad du nu väljer i installationen. Har exprementerat lite med freeBSD på min ibook med hjälp av xqemu villket som funkar svinit bra rekomenderas varmt till dom som köra x86 os på ppc utan viritualpc:).

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Väljer du NetBSD så behöver du inte välja en mini iso då den redan är liten

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddieX
Väljer du NetBSD så behöver du inte välja en mini iso då den redan är liten

NetBSD har ju en gigantisk installation, till och med lite färger och sådant i installationen. Titta på OpenBSD förstår du vad jag menar med litet by default. Installationen ligger på en diskett, och när du är klar med installationen har du typ de absolut nödvändigaste sakerna, samt om du lagt till x har du det också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
NetBSD har ju en gigantisk installation, till och med lite färger och sådant i installationen. Titta på OpenBSD förstår du vad jag menar med litet by default. Installationen ligger på en diskett, och när du är klar med installationen har du typ de absolut nödvändigaste sakerna, samt om du lagt till x har du det också.

Jag håller nog inte med. NetBSD kan man köra från en floppy om man vill. Finns programvara för att skapa det i pkgsrc. Och jag hoppas att du inte menar att du har X på en floppy ;). Jag har inte testat någon annan än NetBSD, har inte behövt det. Normalt behöver man två disketter för att starta installationen, går att boota med en också om man vill ha en minivariant. Sen har du vanligtvis installationsmediat på en cd, ftp eller nfs tex. Smidigt. Tror att en komplett cd brukar ligga runt 200Mb har jag för mig. Har inte kontrollerat på ett tag nu när jag skapat mina. Oftast hittar du liknande program och funktionalitet hos *BSD då de sneglar på varandra och det portas hit och dit. OpenBSD's pf tex finns med i NetBSD's standardinstallation om du vill sätta upp en brandvägg.