Permalänk

hur många fläktar ?

jo jag tänkte trycka in lite fläktar i min burk och undrar hur måpnga man bör/ska ha jag tänkte mig 3 + nätagg + grafikkort... är 3 för många?

observera painting skillzen =D

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Nej det är lagomt tycker iaf jaG!

Själv har jag 5x Chassifläktar men dom låter alldeles för mycket!

Rätt så jobbigt på natten men jag har vant mej nu!

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

najs skills i paint... o du kan alldrig ha för många fläktar... sparka ihop datorn, kolla tempen o se om du behöver fler...

Permalänk

cpu 43 grader celsius e de lagom eller kör nu utan fläktar..

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en mycket bra temperatur

I mitt nästa datorbygge kommer jag ha 2-3 fläktar, inklusive de i nätagg och sånt. En i nätagget, 1-2 i chassit.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

3 st är definitivt inte för många.

Däremot vet jag inte riktigt hur nödvändiga/behövliga fläktar är som sitter på sidan av lådan, i detta fallet i närheten av cpu-fläkten?

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk

ja det är det ja undrar behövs den eller så ska ja bara sätta ditt den för att de e snyggt =P

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Luftflödet är det viktiga, inte hur många fläktar som används. Se till att du har enkla, mjuka vägar för luften att följa, och att inga fläktar motarbetar varandra.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
3 st är definitivt inte för många.

Däremot vet jag inte riktigt hur nödvändiga/behövliga fläktar är som sitter på sidan av lådan, i detta fallet i närheten av cpu-fläkten?

Om det blåser ut så kommer ju varm-luften från cpu-fläkten ut snabbare, sen är det rätt bra när det blåser på GPU'n...

Permalänk
Medlem

Jo detta har jag insett.
Men jag vet inte om det är värt att ha eller inte. Jag hade själv funderingar över detta vid ett tidigare moddprojekt.

Jag antar även att det inte är något fel i att ha ett insug där heller, eller?
Då kommer istället my fräsh luft in såklart.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
Jo detta har jag insett.
Men jag vet inte om det är värt att ha eller inte. Jag hade själv funderingar över detta vid ett tidigare moddprojekt.

Jag antar även att det inte är något fel i att ha ett insug där heller, eller?
Då kommer istället my fräsh luft in såklart.

Man kan ha två st, en utblås o en insug Har iaf jag.

Permalänk
Medlem

Hm?
Ligger dom precis klossan (stavning?) varandra?
I så fall borde väll luften i princip bara dras runt i en cirkel, mer eller mindre?

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
Hm?
Ligger dom precis klossan (stavning?) varandra?
I så fall borde väll luften i princip bara dras runt i en cirkel, mer eller mindre?

Nja inte exakt, en ungefär på GPUn o en "på" cpu-fläkten.

Permalänk
Medlem

Okej. (Vet inte vad jag skall svara mer. )

Låt oss återgå till T, om nu inte det redan är ett avslutat kapitel.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

OK... varm luft stiger ju. Är d inte smart att ha insug bak/sidan/fram och sedan utsug åvan på datorn?... Jag vet inte men d låter ganska logiskt tycker jag

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Sant, men:
Varför trår du att det ofta är insug i nedre främre delen och utsug i övre bakre delen samt nätagg?

Det finns lådor dom har insug under och utsug över. Åtmistonde till stor del.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1er
OK... varm luft stiger ju. Är d inte smart att ha insug bak/sidan/fram och sedan utsug åvan på datorn?... Jag vet inte men d låter ganska logiskt tycker jag

Exakt va jag tänkte på......jag skulle ha ett utsug i "taket" (för att få ut den varma luften som stiger), utblås där bak (då får du ut lite av den varma luften från CPU:n) och sen om du har möjlighet så flytta ned hårddisken och ha den som insug (då får du kall luft på hårddisken och den kalla luften dras inte ut av takfläkten)

Hoppas du förstår vad jag menar.

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Jepp, verkar bra... kör på d!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

så är det totalt onödigt att ha en på sidan som suger ut luften? eller finns det nåt annat bra ställe att ha den på?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

1 bak (eller möjligtvis 2), 1 upp = ultimat.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

1 uppe? på toppen då eller? jag tänker sätta en 120 fram och en 80 uppe bak men var ska jag sätta den 3:de?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

jag har 3 fläcktar! låter inget!! har en framför hdd racket (in) som låter 15-17 db. och en på min zalman hd kylare som låter 12-14 db och en i nätagget (tagan easycon) som ska låta max 17 så det är tyst!! bör även nämna min vattenkylning på graffe och processor.. har en zalman reserator på dom!

Visa signatur

[ PhenomX4 9850 ][ MSI K9a2 Platinum V.2 ][ 2xCorsair Dominator 1024Mb ][ PowerColor HD3650 ][ LianLi A05 ][ Tagan Easycon 580W ]

Permalänk

ja men var ska den 3:de sitta??

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

jag kör med nätaggfläkt, cpufläkt och en 120mm chassifläkt i bak det är tyst och kyler bra.
jag hadde en fläkt på grafikkortet oxå fast den bara skrek och va liten typ 60mm den gjorde ju ingen nytta så jag slängde skiten.
nu kör jag enbart med orginal kylflänsen på gpun och det funkar fasen så mycket bättre,
jag tror till och med att grafikkortet är lite stabilare nu.

btw 1-2 Chassi fläkt/ar räcker helt klart, 3 är för mycket

Permalänk

så det räcker med 2?
då sätter jag väll en uppe i taket och en i fronten

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

3 fläktar för mycket? Shit... jag har 6 chassifläktar... +3 i nätagget. Tycker då inte det är för mycket. Jag har då hällre många fläktar som går långsamt och är tysta än att ha två som måste låta som jetplan för att flytta samma mängd luft

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

men nu blir det svårt ska jag ha 3 eller bara 2 var ska jag sätta den tredje isåfall...?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Din ide är perfekt. Själv har jag 6 chassifläktar + nätagg+cpu o GPU.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

ingen har fortfarande inte svarat på min fråga? var ska den Tredje sitta? e de en bra plats där jag tänkte sätta den? jag har ett sånt chassi som i den ultimata datorlådan och då har han satt en fläkt på sidan men man måste sätta den på utsidan... http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010629_ultimata2....

http://www.sweclockers.com/html/artikel/ultimata2/big/15.jpg

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.