Antivirus, när BSD-server delar ut med Samba?

Permalänk
Medlem

Antivirus, när BSD-server delar ut med Samba?

Om man har en FreeBSD-server som tankar filer så antar jag att den är rätt säker i sig, eftersom inte många BSD-virus finns, och landar det ett windows-virus i den så lär det inte göra nån skada såklart

MEN, om de filer servern tankar landar direkt i en med Samba utdelad katalog....vad händer då om ett windows-virus skulle ha slinkit med?
Kan det direkt ge sig på windows-klienterna, eller kan det ännu värre deleta hela Samba-sharen på servern, som visserligen ligger på BSD men som ju är åtkomlig att göra vad man vill med från XP.

Eller är det så att XP-burkarna kommer se att virus dykt upp i Samba-mappen på servern och försöka ta hand om det, så att XP skyddar servern typ

Ja, ni förstår säkert mina tankegångar...hoppas dom inte är alltför knasiga här

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Berors ju vad det är för virus, men visst.. Det kan ge sig på Windows-datorerna när filerna visas/öppnas.. Delar du ut det som read/write så kan klienterna "skanna" sharesen såklart, men då riskerr du såklart att bli av med sakerna.

Känns som ett lite långsökt problem.. hehe

Permalänk
Medlem

Jaha, så man kan slopa antivirus???
Var nån nånannanstans som tyckte att även till BSD så kunde det vara lämpligt med nån form av virusskydd, men jag vet inte.

Men skulle ett virus kunna ge sig på filerna på servern, alltså det som Samba delar ut?
Windowsburkarna är skit samma typ vad som händer, de viktiga filerna kommer ligga utdelade på BSD-servern, så om vilket windowsvirus som helst kan härja fritt där så vore det lite läbbigt

Verkar hursomhelst svårt att hitta antivirus till FreeBSD hehe, verkar bara vara mail-grejer allting.
Hittade ett program som inte har direkt med enbart mail-scanning/filtrering att göra, och det är det här som endast verkar scanna manuellt från terminal och ingen autoprotect.
http://www.freebsd.org/cgi/url.cgi?ports/security/f-prot/pkg-...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Finns kommersiella produkter ju.

Men som jag sa innan, måste du ha det utdelat med write permission?

Permalänk
Medlem

*nix maskinen i sig kommer inte att drabbas av viruset.

Däremot kan Windows klienter som använder samba sharen drabbas om dom inte har antivirus program installerade eftersom Windows maskinerna ser samba sharen som en vanlig disk. Har man då ex. en windows dator som är smittad med ett virus som skannar över alla "diskar" som är anslutna så kan den även smitta filer som ligger på samba sharen.

Kontentan: Se till att du har ett uppdaterat antivirus program på alla windows datorer.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Du kan använda clamav och samba-vscan för att skanna sambashares direkt på servern, båda finns i ports har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Ok, men ni menar alltså att själva samba-filerna som ligger på BSD-servern inte kan skadas?
Eller att dom kan skadas, kanske av windows-klienterna tex, men övriga BSD-burken utanför samba kan inte röras av viruset?
Ganska viktigt exakt hur det funkar, för windowsklienterna är egentligen skit samma, de viktiga filerna kommer alla ligga utdelade från servern. Det är endast dom som inte får raderas av nåt jäkla virus.

Kommer ju köra antivirus på windowsburkarna hursomhelst, så det lär ju skydda Samba-sharen också antar jag....kanske...

@TheGoodOne: Ska kika efter dom där portsen iallafall.
@maDa: Jag ska ha Mina Dokument och skoljobb och budget och allt sånt som ska va tillgängligt från alla maskiner utdelat, så det måste nog vara write permission med

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jo "samba filerna" kan skadas av virusmittade windows maskiner som kommer åt dessa filer.

Däremot är inte "BSD-burken" känslig för windows virus.

Så för att skydda dina filer så måste du ha uppdaterade antivirus program på dina windows maskiner!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Jo "samba filerna" kan skadas av virusmittade windows maskiner som kommer åt dessa filer.

Däremot är inte "BSD-burken" känslig för windows virus.

Så för att skydda dina filer så måste du ha uppdaterade antivirus program på dina windows maskiner!

Ok, bra
Då räcker det egentligen med gamla vanliga virusskyddet på XP-burkarna, och så får BSD klara sig självt. Ligger inte i värsta farozonen heller direkt, men vill ändå veta hur det funkar. Windows är såklart mest känsligt för virus, medans BSD verkar rätt så fritt från sånt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006