Skall man vänta tills intel-mac mini, eller ska man köpa PPC?

Permalänk
Medlem

Skall man vänta tills intel-mac mini, eller ska man köpa PPC?

Hej hopp!

Tyckte att detta var det bästa stället att lägga denna tråd på.. om moderatorerna är av en annan åsikt så flytta gärna!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en mac mini! Ett problem kvarstår:

Alla apples macar ska enligt vad jag har hört konverteras till x86 innan 2007. Mac mini ska tydligen komma först och steve jobs har sagt att augusti blir en stor månad. Vad han då syftade på vet jag ej (Kan ha varit mighty mouse). Vet någon eller kan någon av tidigare erfarenheter säga när apple kommer släppa den nya modellen?

Och även om de släpper den inom en snar framtid, kommer den att gå stabilt?

Och det största! Kommer det finnas några program för den!? Det är ju en helt ny arkitektur, och således behöver väl en massa program ändras i, kompileras om och släppas i nya versioner för att fungera på intel-macarna? Hur lång tid kommer det ta?

Många frågor blev det, och rörigt likaså.
Det vore verkligen trevligt om någon kunde besvara iallafall några!

/En vilsen Helmutt

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Var och hörde på en Apple presentation i våras/somaren och då sade dom att det lär dröja 1.5 - 2 år innan första Mac'en med Intel processor kommer ut på marknaden.

Alla program som idag körs på Mac kommer att fungera på en Intel Mac.

Så det finns ingen anledning att vänta med att köpa en Mac i 2 år om man behöver en ny nu.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Lär ju dröja minst 3 år innan x86 är "standard" eftersom de inte dumpar ppc förrän 2007. Lägg till ett eller ett par år innan barnsjukdomarna rensats bort (jag syftar mes på mjukvaran) och mjukvarutillverkarna hunnit porta över majoriteten av programmen.
Jag skulle slå till om jag behövde en Mac Mini.

Permalänk
Medlem

Vad jag minns så stödde apple 68k rätt länge efter det att de bytte till ppc. De kommer nog att göra samma sak med x86. Vad jag har hört så producerar dessutom senaste versionen av xcode (utvecklingsverktyg för osX) feta binärer (flera arkitekturer) som standard, så det är nog inte så farligt om du skaffar en mac mini nu. 2007 är ändå rätt långt borta.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jo.. men det kmmer inga andra uppgraderingar i form av grafikprestanda innan dess?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

varför vänta, bygg en egen intel-mac:

http://www.osx86project.org/index.php?option=com_content&task...

osx86 ska väl komma lagom till nästa WWDC så jag tror de första intelmacarna borde komma då. dvs juni 2006.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad jag minns så stödde apple 68k rätt länge efter det att de bytte till ppc. De kommer nog att göra samma sak med x86. Vad jag har hört så producerar dessutom senaste versionen av xcode (utvecklingsverktyg för osX) feta binärer (flera arkitekturer) som standard, så det är nog inte så farligt om du skaffar en mac mini nu. 2007 är ändå rätt långt borta.

68k stödet varade typ fram till OSX... Iofs några program försvann i och med OS 9

Permalänk
Medlem

Köp en mac mini nu så kan du skryta om att du har en powerpc workstation :D. Men annars så tycker jag att du borde köpa nu för att det komemr att dröja tills intel kommer till mac och att det är häftigare med PPC än en intel om inte bättre då Mac os X rullar bäst på ppc änsålänge och det finns fler nativa program till ppc mac.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Är i samma banor som du, fast jag vill ha en powerbook. Tyvärr så måste jag vänta tills jag pluggat klart. Dvs ca 1 år. och då kan jag lika gärna vänta lite till o köpa med intel

Permalänk
Medlem

2007 är långt borta. Hur ofta har man en dator i 2 år? Kanske 1 år men det är max. Jag har min Mini för jag använder den nu och inte om 2 år.
Att bara blicka framåt och vänta på "nästa nya grej" funkar inte. Lev i nuet. En Mac är ingen dålig investering idag om du är intresserad av att lära dig Cocoa och annat "macigt".
För det kommer vara samma saker på intelburkarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
2007 är långt borta. Hur ofta har man en dator i 2 år? Kanske 1 år men det är max. Jag har min Mini för jag använder den nu och inte om 2 år.
Att bara blicka framåt och vänta på "nästa nya grej" funkar inte. Lev i nuet. En Mac är ingen dålig investering idag om du är intresserad av att lära dig Cocoa och annat "macigt".
För det kommer vara samma saker på intelburkarna.

Ofta, om man kör mac

Permalänk
Medlem

kommer intel-miniarna bli varmare så dom int blir lika knäpptysta längre?

(antar att de får ta igen i hastighet med annan arkitektur i vanlig ordning initialt?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kommer intel-miniarna bli varmare så dom int blir lika knäpptysta längre?

(antar att de får ta igen i hastighet med annan arkitektur i vanlig ordning initialt?)

skulle gissa på att mini får Pentium M i framtiden, och de ska gå att kyla ganska så tyst tror jag.
Vet dock inte alls

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Hur ofta har man en dator i 2 år?

*Kramar om min Cube från 2000*

Macar har lång livslängd för att vara datorer. Min Cube funkar alldeles strålande och jag arbetar på den (Quark Xpress, Photoshop CS och Illustrator CS). Den är 5 år nu. Man gör sig inte av med en Mac i första taget helt enkelt.

Angående trådskaparens undran. Personligen tycker jag inte att det finns någon anledning att vänta. Hade vi varit en månad bort, visst. Men vi vet ju inte ens om Mini ligger först i Apples strategi. Jag tror mer på det bärbara segmentet och Power Mac (om jag inte är alldeles bakom flötet, vilket jag iofs är, men ändå...). Det är samma sak inför varje gång en keynote eller liknande närmar sig. Folk börjar fega och avvakta. Behöver man datorn nu, köp den nu. Vill man ha datorn nu, köp den nu. Vill man vänta i tid och evighet på datorn, köp den inte nu.

Jag hade alltså slagit till.

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt en iBook för att komplettera min mac mini, varför inte vänta på Intel-Macarna?

1. Jag behövde datorn nu
2. Varför, dom dumpar inte PPC-processorerna förrän 2007 ändå, sen säkert 1-2år med fortsatt stöd från mjukvarutillverkare ändå.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Om det inte är bråttom så kan du kanske hålla dig till senare i september då Apple har sitt expo i Paris. Då kanske det avslöjas nånting mer och så slipper några rykten (?) påverka ditt köp.

Visa signatur

getalife.com

Permalänk
Medlem

Roligare att köpa nu

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att vänta på processoruppgradering i just Mac Mini-fallet eftersom den största flaskhalsen i den är den långsamma 2.5"-hårddisken. Den lär inte bli snabbare för att det sitter en Intel i. Den näst största flaskhalsen är att det sitter lite för lite minne för OS X i Mac Mini från början, inte heller för den skull behöver man vänta på Intel. Mer minne kan man köpa nu.

Vill man bara ha prestanda, och inte gör några andra överväganden, bygger man sig som vanligt naturligtvis en PC-box. Men då är den inte liten och kör inte OS X lagligt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag har tänkt att köpa den fullutrustad så att säga... 1 gig minne... räcker det för att köra os x med diverse program i bakgrunden?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
2007 är långt borta. Hur ofta har man en dator i 2 år? Kanske 1 år men det är max. Jag har min Mini för jag använder den nu och inte om 2 år.
Att bara blicka framåt och vänta på "nästa nya grej" funkar inte. Lev i nuet. En Mac är ingen dålig investering idag om du är intresserad av att lära dig Cocoa och annat "macigt".
För det kommer vara samma saker på intelburkarna.

Min dator är två år och tre månader gammal och jag räknar med att ha kvar den i minst ett år till. Det är bara extrema entusiatser som har behov av att byta/uppgradera sin dator stup i kvarten.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Finns ingen anledning att vänta på processoruppgradering i just Mac Mini-fallet eftersom den största flaskhalsen i den är den långsamma 2.5"-hårddisken. Den lär inte bli snabbare för att det sitter en Intel i. Den näst största flaskhalsen är att det sitter lite för lite minne för OS X i Mac Mini från början, inte heller för den skull behöver man vänta på Intel. Mer minne kan man köpa nu.

Vill man bara ha prestanda, och inte gör några andra överväganden, bygger man sig som vanligt naturligtvis en PC-box. Men då är den inte liten och kör inte OS X lagligt ...

Mig veterligen sitter det 512 mb ram i från start i Minin, vilket knappast kan ses som för lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helmutt
Grejen är den att jag har tänkt att köpa den fullutrustad så att säga... 1 gig minne... räcker det för att köra os x med diverse program i bakgrunden?

ja det räcker. jag bytte från PC till just mac mini för 1 vecka sen, frågar mig hela tiden "varför gjorde ja inte detta byte tidigare!?", ångrar det inte en sekund.har i och för sig bara 1,25 Ghz:aren, men har 1 gb ram o dvd brännaren. o som några säger, begränsningen ligger nog i hårddisken. vissa modeller kommer dock med 5400 varvare o då är de inte lika sega, tror det är 80 diskarna som är de snabbare. annars kan du ju alltid köpa en 7200 varvs 2,5" disk o peta i. eller så köper du en extern firewire disk o instalerar osx på den

har själv beställt en sån här:

sen har ju apple sagt att de första intel macarna ska komma sommaren 2006. sen så kan det ju bli tidigare, att det uttalandet bara var för att sen lanser det tidigare, att inte ha nån press på sig. samtidigt så ryktas det ju att Jobs ska komma till Paris mässan, som är i september, o när han är med brukar de ju visa nått. men ställer mig tveksam till en intel mac redan nu. i o och för sig kanske den mac mini kopia Asus visade just var nya mac minin, skulle ju kunna vara så med tanke på att apple annars brukar vara snabba o stämma sånna som kopierar deras design.

men som några säger, finns ju ännu nästan inga riktiga OSX x86 program, utan det mesta måste emuleras, och även om rossetta är ruskigt snabbt så blire ju inte den prestandavinst som man kan vänta sig med så snabbare processor, speed boosten kommer inte för än programmet är omgjort för x86.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
*Kramar om min Cube från 2000*

Man gör sig inte av med en Mac i första taget helt enkelt.

Vet vad du menar. Plockade fram min powerbook duo 230 igår bara för att klappa den lite=)

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Alltså. Minin är ju så snuskigt SNYGG! Fan, vill ha-genen bultar hårt när någon postar bilder på den. Så lägg GENAST av med det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Alltså. Minin är ju så snuskigt SNYGG! Fan, vill ha-genen bultar hårt när någon postar bilder på den. Så lägg GENAST av med det!

Dessutom är en Sony SDM-HS74/W jäkligt snygg som skärm till en miniMac

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Snygg pryl Jens. Bra med portar också. Både extra disk och hub för usb/firewire.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Vet vad du menar. Plockade fram min powerbook duo 230 igår bara för att klappa den lite=)

Släpade fram min PowerBook 3400 för att sparka lite på fanskapet Hade jag haft en Cube eller duo hade jag nog dock klappat dem

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Mastah J
Släpade fram min PowerBook 3400 för att sparka lite på fanskapet Hade jag haft en Cube eller duo hade jag nog dock klappat dem

Jag var YTTERST nära på att sälja min Cube för ett år sedan. Tillfällig sinnesförvirring eller något sådant. Nehej, den ska alltid ha en plats i mitt hjärta och hem. M, nu vill jag bara ha en Mini också.

Permalänk
Medlem

verkade rätt praktisk. vad gick dom på?

funderade på att bygga en liknande layout för min dator en gång ..tur att det inte blev av.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag fick min av min dåvarande arbetsgivare. Men nypriset för den var 16.000 + moms, plus en extra sticka med RAM och tft-skärmen (15 tum) som gick på 9.000+ moms. M, billigt. Dumma Apple, den prispolitiken ledde till att en av de mest klockrena datorerna ever made gick ur produktion alldeles för tidigt.