Mobiltelefon - Lurad av Telia/Statoil

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon - Lurad av Telia/Statoil

Hej.

Nyligen så försvann min kära telefon, jag hade lite ont om cash och siktade in mig på en av budgetvarianterna. Men då kommer ett erbjudande från Statoil där man kan få en helt ny Sony-Ericsson J300i plus 1000 gratis SMS samt 50 kr i samtalstid för endast 995 kr (Telia Refillkort). Jag nappade på erbjudandet direkt och köpte telefonen, nu, när jag har använt telefonen i en dag känner jag mig lurad.

Varför?, jo, innan idag så skulle jag slänga de onödiga papperna. Då ser jag Telia kuvertet, jag öppnar det för att kolla så att ingenting ligger inuti. Då ser jag att långt långt där nere så ligger ett litet litet papper. Jag tar upp det och ser en stor text som ser ut ungefär så här.

1000 Gratis SMS!!!!
* Du har 30 dagar på dig att använda SMS'en

VEM FAN SKICKAR 1000 SMS PÅ TRETTIO DAGAR ?.

Detta stod det ingenting om i produktbladet, inte heller på statoils hemsida, och inte fan heller på Telia's hemsida. Var stod det då?, jo på en lapp som låg i ett kuvert som låg inuti mobiltelefonlådan. Med andra ord så måste man köpa telefonhelvetet, öppna lådjävlen, klippa upp det satans kuvertet och ta upp lappjävlen för att få reda på att man har 30 dagar på sig att använda sina SMS.

Vad kan jag göra?, jag känner mig totallurad. Skickar kanske 50 SMS i månaden max, därför jag tänkte att jag kunde ha ett stort saldo att leva på ett bra tag. Men icke.

Allmänna Reklamationsnämnden ?.

* Ledsen om inlägget är lite agressivt men jag är så sur att jag skulle vilja skicka mjältbrand genom telefonen till Telias supportavdelning.

Permalänk
Medlem

Det här är helt klart falsk marknadföring, ta kontakt med ARN eller kommunrådgivaren. Om det stämemr att det inte stod nån annanstans så har du rätt att häva köpet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Vart köpte du den alltså? Teliabutik? Statoil? Knalla dit och be att få reklamera den!

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Det var det 1a jag tänkte på när jag såg det erbjudandet; tidsbegränsning, annars har man inte ett sånt erbjudande. Är det för bra för att vara sant är det det...:).

Permalänk
Medlem

Telias 500smstjänst (i sommar 1000sms) har en tidsbegränsning på 30dagar men det borde de självklart upplysa om.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Hedersmedlem

Det stod på Telias hemsida sist jag läste iaf.
Hörde deras reklam för några månader sedan, tyckte de lät för bra för o vara sant så jag kollade upp det på deras hemsida.

Så länge det står så, men visst fular sig alla telebolag med lockande erbjudande och sämre villkor i det lilla finstilta.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en tur till inköpsstället, begär pengarna tillbaka och lägg dem på något annat erbjudande.

Om de totalvägrar, hävda att erbjudandet inte stämmer överens med vad som specifierades i butik och att köpet skall hävas enligt §16 i konsumentköpslagen.

Citat:

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra
egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av
avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs
för dess installation, montering, användning, förvaring och
skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i
allmänhet används,

2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen
avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha
insett detta särskilda ändamål,

3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat
och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att
lägga fram prov eller modell, och

4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om
förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra
stycket,

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om
ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller
användning som han kände till eller borde ha känt till och som
köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under
förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på
köpet eller,

3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med
fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Om de fortfarande vägrar berättar du att kontakt med konsumentverket kommer att tas samt att anmälan om falsk marknadsföring kommer att lämnas in.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju alltid hota med att säga upp adsl-abbonemanget ...

Permalänk
Medlem

1 gratis SMS per timme, dygnet runt i en månad är väl bra?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag fick sån reklam med den telefonen från statoil idag, Och där står inget om att man måste förbruka sms på en månad . DÅLIGT!!!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Vill man uppmana till brott får man använda ett annat forum än SweClockers *Rensat*

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

så du menar att det är självklart att han ska logga in på telias hemsida för att kolla upp hela erbjudandet ?

Är det inte som att köpa ett par nike-skor,men bara få 1 sko....man måste ju titta på nike 's hemsida först..

Sorry om jag missuppfattat dig

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
så du menar att det är självklart att han ska logga in på telias hemsida för att kolla upp hela erbjudandet ?

Är det inte som att köpa ett par nike-skor,men bara få 1 sko....man måste ju titta på nike 's hemsida först..

Sorry om jag missuppfattat dig

Nej det har jag inte sagt men det har säkerligen stått på fler ställen att det bara gäller i 30 dagar. Jag vill iaf minnas att jag läst det på fler ställen

Permalänk

_2FST_ - på flera ställen PÅ INTERNET jo, men ingenstans i butiken eller i papperserbjudanden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
_2FST_ - på flera ställen PÅ INTERNET jo, men ingenstans i butiken eller i papperserbjudanden.

Jag har varken någe papper eller annat framför mig just nu. Kan du ta kort eller scanna något erbjudande så jag kan få se? Kan varken säga bu eller bä just nu

Permalänk
Medlem

Re: Mobiltelefon - Lurad av Telia/Statoil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols

Med andra ord så måste man köpa telefonhelvetet, öppna lådjävlen, klippa upp det satans kuvertet och ta upp lappjävlen för att få reda på att man har 30 dagar på sig att använda sina SMS.

hehe

Permalänk
Medlem

Det är imo upp till dig själv att kolla upp sådant innan man köper något. Det vore en sak om säljaren sagt att det inte var någon begränsning om du frågat.

Om man köper en tfn som kostar 995:- och 1000st fria sms ingår så kan man räkna ut med arslet att det finns ngn form av begränsning. Att vara så blåögd i dagens konsument-samhälle ser jag enbart som ren dumhet.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Det är imo upp till dig själv att kolla upp sådant innan man köper något. Det vore en sak om säljaren sagt att det inte var någon begränsning om du frågat.

Om man köper en tfn som kostar 995:- och 1000st fria sms ingår så kan man räkna ut med arslet att det finns ngn form av begränsning. Att vara så blåögd i dagens konsument-samhälle ser jag enbart som ren dumhet.

Det är säljarens ansvar att informera om saker vilka kan vara av intresse för köparen. Tänk dig annars hur handeln med begagnade prylar skulle fungera.

Permalänk

Janols, ska du göra något då? eller bara klaga?

att klaga hjälper inte, du dör inte av att sticka till affären och tvinga dom att betala tillbaka pengarna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Janols, ska du göra något då? eller bara klaga?

att klaga hjälper inte, du dör inte av att sticka till affären och tvinga dom att betala tillbaka pengarna.

Om du kollar längst ner i första posten så står det "Almmänna Reklamationsnämnden ?".
Det är vad jag tänkte göra.

Dock så tror jag att det alltid är bäst att först kontakta den ansvariga, dvs Telia och prata med dom. Det har jag gjort och efter att ha diskuterat ett tag samt blivit uppringd av deras reklamationsansvarige så har vi kommit fram till en deal där jag får 1000kr extra i saldo. Att ge mig 1000 SMS att använda på obegränsad tid var enligt deras tekniker inte möjligt. Supportsnubben påpekade även att Telia var oerhört tacksama att jag hade gått vidare med detta, dom tog åt sig av kritiken och ansåg själva att det var för dålig information, att erkänna sina fel tycker jag va bra gjort.

Jag känner mig dock nöjd, jag använder inte mobilen så värst mycket så ett saldo på 1300kr räcker nog 2-3 år för mig. Jag kan även tillägga att Telias sätt att behandla mig påverkade mitt beslut, dom var oerhört schyssta och jag fick inte bara prata med "supportrobotarna" utan även de högre uppsatta. När jag har ringt andra företags supportavdelningar senaste tiden så blir man mest illa behandlad. Så, ett litet plus i kanten för Telia ändå...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek

Det är imo upp till dig själv att kolla upp sådant innan man köper något. Det vore en sak om säljaren sagt att det inte var någon begränsning om du frågat.

Om man köper en tfn som kostar 995:- och 1000st fria sms ingår så kan man räkna ut med arslet att det finns ngn form av begränsning. Att vara så blåögd i dagens konsument-samhälle ser jag enbart som ren dumhet.

Jo, tror du att jag är så satans dum att jag bara ser "1000 SMS ingår" och köper telefonen ?.
Jag kollade VÄLDIGT noga i broschyren, på affischerna, på StatOil's hemsida samt på Telias (där var jag inte lika noga) och jag hittade inte ett skit om den här tidsramen.

Sen kanske du bör kolla upp vad du pratar om, att informera om en vara/tjänst man säljer är en skyldighet. Detta har Telia ENLIGT MIG inte gjort på bästa sätt (snarare sämsta). Nu är detta dock löst.

Att inte tänka till innan man postar inlägg ser jag bara som ren dumhet.

Tack alla som hjälpt till, vill även passa på att säga att Telia har en väldigt trevlig supportcrew!.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Jag känner mig dock nöjd, jag använder inte mobilen så värst mycket så ett saldo på 1300kr räcker nog 2-3 år för mig.

Obs att du måste fylla på kortet en gång per år för att inte bli av med det.

Det slår mig vilken skillnad det är på telia's agerande jämfört med små internetföretag som inte sällan tjafsar med sina kunder om struntsummor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Obs att du måste fylla på kortet en gång per år för att inte bli av med det.

Det slår mig vilken skillnad det är på telia's agerande jämfört med små internetföretag som inte sällan tjafsar med sina kunder om struntsummor

Jo just det, det sa supportkillen.
Jo, en lax hit och dit är nog inte vidare mycket för Telia ...

Permalänk

Okej, tummen upp för telia alltså!
tusen spänn... det är fint det!
men som Spaic säger så måste du fylla på det med 100:- varje år.
men att få ringa/sms'a för 1000 kronor om du hostar fram 1200, och då med en gratis mobil... DET är billigt!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kul att det ordnade upp sig, har följt tråden med spänning

Lite Offtopic: Man tror i regel att Telia som är ett så stort företag drar över folk dagligen och att de struntar i all kritik folk har, vilket inte är helt sant som lösningen här visar.

Jag har arbetat åt telia på en kundtjänst och hade/har befogenhet att kompensera till ett värde av 5-6000:- dagligen, vilket också görs.
Notera att det inte är tal om att ge kunden 5-6000:- utan det vi pratar om är tjänster och liknande.

Men ännu en gång, riktigt kul att det löste sig och en tusing extra i kassan skadar ju inte

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Lite Off topic, men frågan har ju varit uppe:
Att du måste fylla på kontantkortet 1 g/år stämmer inte för Telia kontantkort, där räcker det med att du använder kortet genom att ringa eller skicka ett sms under ett år, så förlängs det automatiskt. På den punkten skiljer sig Telias kontantkort positivt jämfört med övriga operatörer.

Permalänk
Medlem

Janols: hoppas jag inte gör dig sur nu men jag tror man måste tanka mobilen 1 gång per år oxå (= annars försvinner nummret

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Lite Off topic, men frågan har ju varit uppe:
Att du måste fylla på kontantkortet 1 g/år stämmer inte för Telia kontantkort, där räcker det med att du använder kortet genom att ringa eller skicka ett sms under ett år, så förlängs det automatiskt. På den punkten skiljer sig Telias kontantkort positivt jämfört med övriga operatörer.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Hah, då kan man väl gå o köpa skiten och sen ringa och klaga till telia.

1000kr extra i saldo + en telefon, kanske funkar för mig me