Ubuntu - Stänga av ALT + click för att flytta fönster

Permalänk

Ubuntu - Stänga av ALT + click för att flytta fönster

Någon som vet hur man disablar detta? Otroligt irriterande då jag skulle behöva min ALT i vissa applikationer...
Har sett inställningen någonstans, men lyckas inte hitta den igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

System -> Inställningar -> Fönster

Där ska du nog hitta vad du söker

Visa signatur

I'm the operator with my pocket calculator

Permalänk

Kör engelsk Ubuntu, och lyckas inte hitta något som skulle kunna heta så. Har redan gått igenom hela Settingsmenyn utan framgång...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

System -> Preferences -> Windows heter det på engelska

Där kan man välja mellan att använda control, alt eller super (windows) för att flytta fönster. Vet inte om det går stänga av helt. Kanske i någon gconf inställning

EDIT:
Applications -> System Tools -> Configuration Editor

Apps -> Metacity -> General

Ta bort värdet för mouse_button_modifier

Permalänk

System -> Preferences -> Windows hittar jag iaf. inte på min installation. Kanske kan vara att jag kör XFCE4...
Nåväl, trots att jag plockat bort mouse_button_modifier så kvarstår problemet. Någon som kör XFCE4 och vet hur man disablar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag skrev ovan fungerar bara för Gnome/Metacity

För xfce så hittade jag detta i deras dokumentation
http://www.xfce.org/index.php?page=documentation&lang=en#hidd...

Permalänk

Ah, stort tack! Som vanligt då... RTFM. Sorry!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

med risk för att ta tråden en smula offtopic:

vad har man (eller kan man ha) för nytta av windows- och menynkappen som sitter på de allra flesta tangentbord idag?
jag använder nästan enbart alt och crtl men någon kanske har några fiffiga ideer om någon praktisk funktion...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Corrado]
System -> Preferences -> Windows hittar jag iaf. inte på min installation. Kanske kan vara att jag kör XFCE4...

Kanske?

Vilken dist du kör spelar väldigt liten roll i sammanhanget, men när du sa "ubuntu" utan att desto mer specifiera nåt antog folk att det var Gnome det gällde eftersom det är standard i den disten.

Det är lite som att fråga "Vad ska jag köpa för motorolja till min bil? Den är röd och har fyra hjul" eller nåt

Permalänk

Seså nu ska vi inte idiotförklara någon här Det tar lite tid att släppa Windows-vanan

Visa signatur