ibook-tankar, hur fungerar linux på mac?

Permalänk
Medlem

ibook-tankar, hur fungerar linux på mac?

Precis börjat på Chalmers och haft de första föreläsningarna. När man ser möjligheterna till trådlöst nätverk överallt och de fina studielokalerna dyker tankarna om en egen fin liten plugglaptop upp.
ibook verkar ju vara överlägset billigast och finast och på alla sätt och vis. Eftersom skolan kör Red Hat Linux på i princip alla datorer och det är det vi kommer jobba med i alla framtid (går Data), så vill jag ha möjlighet att köra någon form av linux-dist även på min laptop. Dock har jag några frågor:

1. Fungerar det smidigt att köra dual boot med OSX och linux-dist?
2. Hur är hårdvarustödet och drivrutins-situationen rent allmänt bland linux-distarna för PPC? tänker främst på de trådlösa nätverkskortet (AirPort Extreme)
3. Är den helt enkelt en bra dator att köra en nyare linux-dist på på? (som t.ex. Arch, Gentoo, Red Hat, Feodora, Ubuntu m.m.)
4. Räcker prestandan?
5. Är inte 12" lite för litet? 14" är ju lite för dyr för min smak.

Vill ju dock självklart ha kvar macOSX då man hört mycket gott om det.
Så om ni kan svara på någon fråga är jag tacksam

Permalänk
Medlem

Re: ibook-tankar, hur fungerar linux på mac?

Trådlöst när funkar inte i linux, men allt annat ska vad jag vet funka. Det går bra att dualboota även om det inte är något jag rekommenderar. OSX är såpass bra och har de unix-verktyg man behöver för att klara vardagen som teknolog

Jag köpte en 12", mest för att den är enklare att ta med. Det dåliga med 14" är att den har precis samma upplösning, bara större skärm. Den lilla käns lite för liten ibland när man kodar med många fönster, men det är något man vänjer sig vid.

Hoppas jag svarat på några frågor

[EDIT]: Vet inte hur det är med accelererad 3d i linux

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Linux funkar, men varför egentligen? Inget klår OS X.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Tänk också på att eftersom det är 2 olika processortyper så kan man inte ta en färdigkompilerat program från den intel-linux till ppc-linux.

Det kan också skilja på vilka program som ingår och/eller vilka versioner av programmen som ingår i resp. distribution.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

så det trådlösa nätverket funkar med all säkerhet inte?

Permalänk
Medlem

1. Fungerar det smidigt att köra dual boot med OSX och linux-dist?

Alla program som är OpenSource borde funka, men komersiella program (tex flash, java mm) fungerar inte. Själva dual booten torde inte vara något problem, om jag har fattat det rätt gör OpenFirmware det lättare än på PC.

2. Hur är hårdvarustödet och drivrutins-situationen rent allmänt bland linux-distarna för PPC? tänker främst på de trådlösa nätverkskortet (AirPort Extreme)

AirPort Extreme fungerar inte som sagt, sen finns det nog inga (ytterst få iaf) komersiella drivrutiner till Linux PPC

3. Är den helt enkelt en bra dator att köra en nyare linux-dist på på? (som t.ex. Arch, Gentoo, Red Hat, Feodora, Ubuntu m.m.)

Det halvtaskiga stödet för Linux på PPC hos företag gör Linux på Macar i desktopsyfte suboptimalt imo

4. Räcker prestandan?

Ja, om du inte ska köra väldigt CPU-krävande grejer, typ komprimera film eller musik, eller spela krävande spel

5. Är inte 12" lite för litet? 14" är ju lite för dyr för min smak.

12' är ju portabelt och bra, men om du ska ha den som en desktop-ersättare är en extern skärm att rekommendera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman

12' är ju portabelt och bra, men om du ska ha den som en desktop-ersättare är en extern skärm att rekommendera

extern skärm är nog alltid att rekommendera om man tänkt sig laptopen som desktopersättning oavsett skärmstorlek på den bärbara. arbetsställningen med en laptop på skrivbordet blir helt katastrofal och onödigt ansträngande under långa arbetspass.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
extern skärm är nog alltid att rekommendera om man tänkt sig laptopen som desktopersättning oavsett skärmstorlek på den bärbara. arbetsställningen med en laptop på skrivbordet blir helt katastrofal och onödigt ansträngande under långa arbetspass.

Katastrofal var väl en liten överdrift. Jag arbetar minst 5 timmar varje dag framför laptopen och min rygg eller nacke har inte tagit någon skada av det. Det enda jag kan klaga på är att det blir så varmt för händerna efter ett tag
Fast det är nog olika från person till person också.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piltvenom
Katastrofal var väl en liten överdrift. Jag arbetar minst 5 timmar varje dag framför laptopen och min rygg eller nacke har inte tagit någon skada av det. Det enda jag kan klaga på är att det blir så varmt för händerna efter ett tag
Fast det är nog olika från person till person också.

bara för att du inte känner av några problem just nu betyder inte det att din arbetsställning är ok. när man väl börjar få problem är det svårt att råda bot på.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
12' är ju portabelt och bra, men om du ska ha den som en desktop-ersättare är en extern skärm att rekommendera

En tolv fot stor skärm är lite osmidigt om du frågar mig

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Men hur likt linux-distar är OSX rent allmänt?

är kommandona i terminalen likadana osv? det är ju ändå UNIX-baserat allt ihop.
Något jag tänker på är om man t.ex. ska programmera och labba, så ska vi använda t.ex. emacs. och då vill jag göra det och lära mig det och inte behöva hitta motsvarigheter för OSX. Svårt att komma runt om man inte får igång linux på den.
finns det planer på drivrutiner för AirPort extreme-korten till linux?

ibooken är ju som sagt billigast och snyggast och bäst på alla sätt. vore surt att en sån grej ska förstöra.

Permalänk
Medlem

OSX har ett BSD-Userland.
Det betyder att alla vanliga kommandon från BSD finns med, de flesta configfilerna ligger på samma ställen osv.

Vem vill ha Linux när det finns *BSD?

Emacs osv. finns.
När jag pluggade på BTH var det VÄLDIGT många unixsnubbar som satt med Powerbooks och kodade.

AE kommer det nog inge drivrutiner för... Broadcom verkar inte vilja göra det.
Men du kan alltid köra med wlanusbtumme eller något.

Permalänk
Medlem

Det jobbas med att få drivrutiner till linux för chippet som används i airport extreme

http://linux-bcom4301.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem

emacs finns säkert i en 'riktig' macos-version, det fanns iaf förr.
annars kan man ju skyffla in fink som är som en vanlig *nix pakethanterare med ett fylligt opensorcearkiv. man kanske då blir tvungen att även installera apples x11, men det ska vara en riktigt bra implementation vad jag hört.
dessutom finns det antagligen hur många fiffiga kodknackarprogram som helst som är mer aqua-anpassat....?

om jag funderade på en mac som teknologarbetsdator (vilket jag gör från och till) skulle jag snarare koncentrera mig på att ordna till aquas små irriterande knasigheter.
jag tänker mig att det är en bättre väg att ordna macos som jag vill ha det än att ordna linux som jag vill ha det...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Re: ibook-tankar, hur fungerar linux på mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
5. Är inte 12" lite för litet? 14" är ju lite för dyr för min smak.

12" är perfekt. Har en iBook 12" och en pc-laptop med 14", och jag tycker att 14" är alldeles för stort. Hur många som helst har frågat mig om 12" är för litet

edit: det enda jag saknar på iBooken är något som min andra laptop har: en liten lampa längst upp på skärmen som lyser på tangentbordet

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
så det trådlösa nätverket funkar med all säkerhet inte?

Beror väl på dist, i första avsnittet av thebroken så hackar dom ju någon router med hjälp av Linux STD (Live-dist dock) + trådlöst nätverkskort.

EDIT:
Jag är inte helt säker.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Beror väl på dist, i första avsnittet av thebroken så hackar dom ju någon router med hjälp av Linux STD (Live-dist dock) + trådlöst nätverkskort.

EDIT:
Jag är inte helt säker.

Har inte sett avsnittet men kan säga såhär.
Det är med Airport, inte med Airport extreme

Airport extreme har inge fungerande linuxdrivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vem vill ha Linux när det finns *BSD?

Jag vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vem vill ha Linux när det finns *BSD?

Vem vill ha hjälp när man kan få otroligt coola kommentarer från BSD-geeks?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vem vill ha hjälp när man kan få otroligt coola kommentarer från BSD-geeks?

Jag måste hålla med, de håller alltid på sådär

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Ni kommer dock att stöta på lite windows program i nån kurs. Dessa kan man dock köra genom virtual pc.

Ifall du är i phaddergrupp 7 så är jag din phadder.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Att köpa en ibook och köra in linux på den är som att gå på lyxresturang och beställa pasta som man häller en liter ketchup över...
Det finns ju nämligen en anledning till att man köper mac och det är just att få använda deras operativsystem, Om du vill köra linux kan du skaffa någon sunkig dator från elgiganten för 4000

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Att köpa en ibook och köra in linux på den är som att gå på lyxresturang och beställa pasta som man häller en liter ketchup över...

Ja, men han skulle ju ha kvar osx också.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Ni kommer dock att stöta på lite windows program i nån kurs. Dessa kan man dock köra genom virtual pc.

Ifall du är i phaddergrupp 7 så är jag din phadder.

Haha. jo då är du min phadder frågan är bara vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Att köpa en ibook och köra in linux på den är som att gå på lyxresturang och beställa pasta som man häller en liter ketchup över...
Det finns ju nämligen en anledning till att man köper mac och det är just att få använda deras operativsystem, Om du vill köra linux kan du skaffa någon sunkig dator från elgiganten för 4000

pris, portabilitet och stilrenhet är viktiga faktorer för mig, och där ligger ibook bra till. går ju precis som sidde säger att köra med en liten usb-pinne till drivis-projektet blir klart, om det blir det.

Permalänk
Medlem

Här har vi en annan som nyss börjat på Chalmers och är med i faddergrupp 7.
Satan så liten världen verkar vara ibland...

Permalänk
Medlem

Dra åt skogen vad liten världen verkar vara. Vi får se vilka alla är på tisdag (phaddersitt).

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Välrden är inte så liten, men Sverige är förbannat lite, vi är ju bara befolkningsmässigt som en stad.

Permalänk
Medlem

Ojoj, här kryllar det av datanollor
Är själv phadder i grupp 7 med miptex (det är vi två som har dom fina oranga overallerna )

Men ontopic
Du kommer läsa digital- och datorteknik and maskinorienterad programmering där windows program används (skäms på dom då vi bara hade solaris förra året på burkarna men tror det finns dualboot med windowsXP på de nya i NC(Idéläran)).
Men det är bara att köra virtual PC som Miptex sa. Det gjorde vi förra året på hans ibook

Vad jag läste sist (va ett tag sen) angående AirPort Extreme så vägrar tillverkaren släppa varken linux drivisar eller spec:en till det så ingen annan kan skriva drivisarna heller. Så det blir helt enkelt att köra med en dongle

Visa signatur

Shit happens - you're screwed either way

Permalänk
Medlem

haha lite av en phadder-träff här aja. tror jag avvaktar lite tills mecenat presenterar sina studenterbjudanden.

får se om jag lyckas motivera ett köp...frågan är ju hur nädvändigt det är, vi har ju en hel del datorer i NC. kan ju iofs vara skönt att ha på vissa föreläsningar, eller att sitta i typ linsen och göra labbar