Ljudlös router med monowall på ett abit se6 bräde

Permalänk
Medlem

Ljudlös router med monowall på ett abit se6 bräde

Tänkte fixa mig en ny router eftersom att den lilla netgear rackaren verkar ha svårt för att palla med trycket numera, om detta beror på ett virus som ger routern för hög trafik eller en helt enkelt för dålig firmware vet jag inte.
Nu är det dock så att jag har ett abit se6-bräde som jag tänkte använda som router. En 800mhz processor är förutom brädet det jag har. Jag vill att den ska vara diskless eller vad det kallas, alltså köra monowall från ett compact flash minne eller från ramminnet.
Helst ser jag att alla fläktar också försvinner.

Tänkte kolla om någon har erfarenhet från detta, tråden passar väl lika bra i hårdvaruforumet, men det är hårdvarans kompabilitet med monowall (eller annat föreslaget operativ) som jag är mest benägen om att veta.

Hur ska jag gå tillväga och vilka grejer ska jag köpa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Monowall är inte särskilt kinkigt med hårdvarukompatibiliteten, det mesta av "normala prylar" funkar smärtfritt. 800MHz och en liten klutt minne (128MB eller så) räcker långt. Ett litet CF-kort är smidigt att köra från och lätt att uppdatera.
Kolla lite mer här och där. Det man kan tänka på är att man bör ha nätverkskort som stödjer jumbo frames (MTU>1500 bytes) ordentligt om man ska hålla på med VLAN och annat exotiskt (vilket du med största sannolikhet inte bryr dig om). För "vanligt" brandväggande&routande funkar det mesta.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

jag kör m0n0wall disklöst på olika system, bla ett M-atx med 266mhz processor disklöst (och fläktlöst)

bootar via CF-IDE adapters från: http://www.linitx.com

EDIT : lade till en parentes

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag kör m0n0wall disklöst på olika system, bla ett M-atx med 266mhz processor disklöst

bootar via CF-IDE adapters från: http://www.linitx.com

Men du har fläktar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

inte en fläkt, så långt ögat kan nå, inte en fläkt på flera dar
(eller hur den nu går, den där låten...)

på de gamla bilderna (2005-04-18) fanns det med ett vanligt atx nätagg på 115W som test - detta är efter det utbytt mot fläktlösa 60W

på denna bilden ser man bägge

den vanliga 115W klossen högst upp och 60W nätagget monterat på bakplåten

M-atx kortet har du en bild på här...

CPU'n är fläktlös den med...

VIA kortet är fläktlöst från början

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Vackert! Hur har du satt fast moderkorten mot plåten? Det där 60 agget, vart köpte du det?

Fick svaret på min agg-fråga genom att kolla lite extra på linitx-sidan. Nu beställer jag efter en sån här ide-cf sak och tänkte då fråga dig om man inte kan använda den för att skriva in systemet för första gången, bara temporärt i någon annan dator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kopplar ofta in adaptern på min shuttle - utan några problem alls, speciellt om jag leker med andra system...

m0n0wall läser du in från CDskiva så det vinner du inte så mycket på att köra in på någon annan dator (du skall kunna starta installationen också)

DSL (damnsmalllinux) som jag kör som disklösa klienter har jag installerat också installerat från CD och där har jag CF-korten i 2 partitioner - boota från den ena (rätt in i minnet) och spara på den andra (även backup/restore)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Men när du skriver systemet till disken så kan du göra det med den annan dator, eller hur? Det beskrivs här:

http://m0n0.ch/wall/quickstart/setup-installing.html

Där blandar du inte in en enda cd, om jag förstår det rätt. Frågan är om jag kan använda adaptern som jag sedan ska ha i routern att skriva systemet med om jag kopplar in den i en annan dator och gör detta. Alltså inte använda en "kortläsare" som du använder externt.

Visa signatur