CUPS-servern fungerar inte efter skrivarinstallation

Permalänk

CUPS-servern fungerar inte efter skrivarinstallation

Igår installerade jag Kubuntu på en gammal IBM, och till min stora förvåning fungerade det mesta perfekt på en gång.
Men idag fick jag ett felmeddelande efter att jag hade installerat en skrivare:

Jag har provat att installera om CUPS genom Kynaptic, men det hjälpte inte.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som om tjänsten cups inte startar, du får börja felsöka i den änden.

Permalänk
Medlem

Det där låter som om CUPS servern inte är startad. Pröva

$ sudo /etc/init.d/cupsys start

För att sedan få servern att starta automatiskt vid bootup, måste du länka in startscriptet till din default runlevel:

$ sudo ln -s /etc/init.d/cupsys /etc/rc3.d/

Jag använder Debian kommandona här; jag har aldrig prövat Ubuntu. Det borde inte vara svårt att anpassa till Ubuntu, om det nu är någon skillnad. Dessutom gissar jag att man som standard använder sudo på Ubuntu, och att skrivarservern ska gå i runlevel 3, vilket är vanligt.

EDIT: Heh, dubbelpost .

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Det låter som om tjänsten cups inte startar, du får börja felsöka i den änden.

Kanske inte var nog tydlig med att jag inte har särskilt bra koll på linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
Det där låter som om CUPS servern inte är startad. Pröva

$ sudo /etc/init.d/cupsys start

För att sedan få servern att starta automatiskt vid bootup, måste du länka in startscriptet till din default runlevel:

$ sudo ln -s /etc/init.d/cupsys /etc/rc3.d/

Jag använder Debian kommandona här; jag har aldrig prövat Ubuntu. Det borde inte vara svårt att anpassa till Ubuntu, om det nu är någon skillnad. Dessutom gissar jag att man som standard använder sudo på Ubuntu, och att skrivarservern ska gå i runlevel 3, vilket är vanligt.

EDIT: Heh, dubbelpost .

isac@kubuntu:~$ sudo /etc/init.d/cupsys start * Starting Common Unix Printing System: cupsd [ ok ]

fick jag till svar, men samma felmeddelande som tidigare kommer upp när jag försöker öppna skrivarlistan.

Hur fungerar det där med runlevel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus

isac@kubuntu:~$ sudo /etc/init.d/cupsys start * Starting Common Unix Printing System: cupsd [ ok ]

fick jag till svar, men samma felmeddelande som tidigare kommer upp när jag försöker öppna skrivarlistan.

Hur fungerar det där med runlevel?

Hmm... skumt. Kanske är något fel med installationen. Vad händer om du startar servern, och går till http://127.0.0.1:631 i en browser? Angående länkningen glömde jag att Ubuntu antagligen har prioritetstillägg i början på initscript namnen, så ska du länka bör du använda

$ sudo ln -s /etc/init.d/*cupsys* /etc/rc3.d/

Runlevels är olika 'lägen' datorn kan gå i, med olika daemons, servrar osv. som går i varje. T.ex. i Suse är default runlevel 5, som startar X (gui:t), CUPS, nätverk, dhcp osv; allt man behöver för normal användning. Byter du till runlevel 3 stängs X av, men t.ex. nätverk är fortfarande på. Runlevels är ett sätt att se till att alla services startas i rätt ordning. Om du länkar in en viss service till /etc/rcx.d/ som ovan, kommer den att startas då systemet går in i runlevel x.

EDIT: Vid närmare eftertanke, '/etc/init.d/cupsys start' verkat ju ha funkat, så om nu scripten ska ha andra namn, får du döpa om länken i runleveln... Jaja, lite trassligt att gissa, jag har som sagt aldrig ens sett Ubuntu.

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
Hmm... skumt. Kanske är något fel med installationen. Vad händer om du startar servern, och går till http://127.0.0.1:631 i en browser?

Firefox säger att "Anslutningen avvisades vid försöket att kontakta 127.0.0.1:631". Konqueror: "Ett fel uppstod vid laddning av http://l127.0.0.1:631: Okänd värddator l127.0.0.1" (Men så säger konqueror iofs oavsett adress.) Jag har som sagt dålig koll på linux, så alla tips uppskattas mycket.
Btw, tack för förklaringen av runlevels.

Permalänk

"l127.0.0.1" låter inte rätt. Det ska vara "127.0.0.1". Testa att öppna en webbrowser och skriv "localhost:631/admin", skriv i root och root-lösenordet i dialogrutan som poppar upp...

Permalänk

Bah... Vilken miss! Men tyvärr blir det samma resultat utan l. (Vet inte hur det hamnade där.) Att lägga tll /admin hjälper inte heller. Lika dött fortfarande.

Permalänk
Medlem

I så fall låter det ju som att cups trots allt inte är igång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jo, men vad kan man göra åt det? Har provat (ännu en gång) att avinstallera cups, starta om datorn och installera det igen. Men det hjälpte uppenbarligen inte. Vill helst slippa formatera och installera om allt nu när allt annat har fungerat så bra.