Permalänk

Hur man bygger en egen dist?

Jag skulle vilja ta och bygga en egen dist baserad på Debian till min skola. Får se om sysadmin vill godkänna det, han vara en linux tomte..

Skulle vilja ha lite tips på hur man går tillväga...

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Dumpa debian! Kör LFS!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

det finns nån LFS-ebook nånstans på nätet, den är nog inte så svår att få tag i, men se till att lägga in en backdoor i disten så du har root-rättigheter på alla burkar, men det har du förstås redan tänkt på

EDIT: Linux From Scratch alltså

Permalänk
Medlem

Problemet är att det alltid finns människor som är fiffigare än en själv, vilket innebär att om man har skapat en bakdörr, så kommer nån annan att hitta den!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk

Fattar inte om det är möjligt att installera ett system som man gjort på en burk med lfs på en annan burk?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Självklart är det möjligt! Du gör ett lfs system som är anpassat för att bo på en livecd, och kopierar, alternativt kompilerar, sakerna så att de hamnar på rätt plats skriver alla config-filer, kompilerar en kärna drar igång grub.. och håller tummarna

Något som kan vara bra att läsa om när man ska hålla på med livecd är ramdiskar, och hur man optimerar ner storleken... där är busybox att rekomendera! Det mesta ska nämligen laddas in i rammet.

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk

Ahm, jag skulle ju vilja försöka mig på en fast dist..
Men är det inte lättare och bara skriva ett installstions script till debian, fast då blir ju det ingen riktig dist. Men det funkar nog till mina uppgifter.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ahm, jag skulle ju vilja försöka mig på en fast dist..
Men är det inte lättare och bara skriva ett installstions script till debian, fast då blir ju det ingen riktig dist. Men det funkar nog till mina uppgifter.

Låter mer som om du vill installera en färdig dist med ett speciellt anpassat paketurval. Kolla in Fedoras/RedHats kickstart

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Lunke: Ska göra det men nu så är det skola som gäller får inte glömma min ubuntu skiva som muta till sysadmin

Går det med kickstarten att välja tex nån xfce eller liknade?
Och det finns ingen "kickstart" till ubuntu/debian, för jag trivs bättre på rätt sida om dependency hell....

/Filleokus

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS