Permalänk
Medlem

Problem med Tightvnc

Vet inte riktigt vilket forum jag ska placera det här i men iom att jag ju kör klienten i ubuntu så borde det vara rätt.

Anyways, så här ligger det till. Jag har en Windowsdator kopplad till tvn, som jag ej har tangentbord och liknande inkopplat till, utan jag vill styra den med någon VNC klient (kör tightvnc nu).

Detta är alltså bara till för att styra datorn ifrån en laptop jag har på soffbordet, och jag har inget intresse av att se på film via VNC eller liknande, så flamea inte om att det inte går bra, för det är jag redan fullständigt medveten om.

Anyways, jag får problem om jag kör igång något spel eller liknande som ändrar upplösning på datorn, och vnc-klienten krashar och jag tillåts inte reconnecta under tiden spelet är igång. (Spelen styrs sedan med gamepad).

Som det ser ut nu så kan jag connecta fint till datorn, köra igång ett spel, vilket leder till att klienten krashar, och sedan spela på fint. När jag sedan avslutar spelet (ingame med paden då), så blir det åter möjligt att connecta till servern. Jag skulle dock vilja ha det så att jag inte blev utkickad när upplösningen byts (det spelar ingen roll om jag inte ser något på skärmen under tiden).

Finns det någon klient (till linux) som stödjer upplösningsbyten (eller om det är nåt med grafikkortet som spökar), eller som har möjligheten att gå in i "viloläge" när det inträffar?
VNC är ju opensource och nån annan borde ju ha samma problem liksom... anyways, tacksam för svar.