Permalänk
Medlem

"BOOT"-bild

Hej!
Jag har en fundering...
Jag har hjälp till lite på skolan och installerat ett antal nya DELL-datorer. När man startar dem första gången får man direkt upp en skärmbild med typ ett licensavtal eller information eller "Tack för att du köpt en DELL" typ. Det tar ca en halv sekund innan den kommer, alltså snabbare än windows eller liknande börjar laddas.
Nån som vet hur det funkar? Är det nåt i BIOS eller en grej i BOOT-sektorn på hddn.

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk
Medlem

Dom har nog ändrat något i bootloadern

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

Ok lite offtopic, jag undrar om det går linux eller windows, och få en sån där screen där man knappar in namnn osv. och där du får göra vissa val..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

betyder det att om man nollställer BIOS så kommer den igen?

Det är Win-burkar. när man tryckt på "valfri tangent" kommer man till Windows-konfigurationen/installationen

Hur kan man lägga in en egen grej i en boot-loader? Assebmler? binärt? måste man göra en egen bios-flash?

---

(Kom just på att jag kanske postat i fel forum)

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk

Det går att ändra bootbilden. Tror att det heter stardock elelr nåt, minns inte riktigt för det var länge sen jag gjorde det. Men man kan iaf ändra den, ändra windows laddningsbilden och loginbilden och allt möjligt med programmet jag använde.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Re: "BOOT"-bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxxtor
Hej!
Jag har en fundering...
Jag har hjälp till lite på skolan och installerat ett antal nya DELL-datorer. När man startar dem första gången får man direkt upp en skärmbild med typ ett licensavtal eller information eller "Tack för att du köpt en DELL" typ. Det tar ca en halv sekund innan den kommer, alltså snabbare än windows eller liknande börjar laddas.
Nån som vet hur det funkar? Är det nåt i BIOS eller en grej i BOOT-sektorn på hddn.

Det kallas en "Winodows mini setup" man hamnar i, i princip kan man få samma funktion med sysprep kommandot.

Det som händer är att windows har inga drivrutiner installerade, ingen information om license, datornamn, domän/workgroup ... alla inställningar är nollade.

Däremot finns alla installerade program kvar.

Ett mycket vanligt sätt att göra om man skall "skeppa" ut många ungefär likadana maskiner och inte vill skriva in licensnummer mm.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Re: Re: "BOOT"-bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Det kallas en "Winodows mini setup" man hamnar i, i princip kan man få samma funktion med sysprep kommandot.

Det som händer är att windows har inga drivrutiner installerade, ingen information om license, datornamn, domän/workgroup ... alla inställningar är nollade.

Däremot finns alla installerade program kvar.

Ett mycket vanligt sätt att göra om man skall "skeppa" ut många ungefär likadana maskiner och inte vill skriva in licensnummer mm.

Inga drivrutiner? Det låter väl ganska värdelöst?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Tror han menar att inga drivrutiner är laddade för när man är klar med windows-mini-install så funkar ju allt förmodligen som det ska.

jag har använt stardock Bootskin (tror det är det kaptenperre menar) och det funkade bra... men jag funderade rent allmänt hur det funkar och om det är svårt att göra en sån "startbild" - alltså den som visas innan Windows Mini install startar.

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxxtor
Tror han menar att inga drivrutiner är laddade för när man är klar med windows-mini-install så funkar ju allt förmodligen som det ska.

Hur menar du? Kan ju inte funka utan drivrutiner?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det du ser i första början på din Dell är en ändring i bootloadern. Det meddelandet kommer inte upp igen om du inte gör en restore.

"BIOS-loggan" kan man ändra... Man kan från någon privat webbplats ladda ner alla Dells gamla bootbilder. Kommer tyvärr inte ihåg länken på rak arm.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Diskussioner om hur man skinnar Windows med Stardock WindowBlinds eller vad det nu heter är väl ändå inget som har i det här forumet att göra?

W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: "BOOT"-bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Inga drivrutiner? Det låter väl ganska värdelöst?

Det jag menar är att windows har inga drivrutiner installerade utan kontrollerar vilken hårdvara som finns och installerar dom drivrutiner som behövs, precis som en vanlig windows installation.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: "BOOT"-bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Det jag menar är att windows har inga drivrutiner installerade utan kontrollerar vilken hårdvara som finns och installerar dom drivrutiner som behövs, precis som en vanlig windows installation.

Ahaaa, då tror jag att jag förstår.
Men är det inte så en vanlig windowsinstallation gör också? Eller laddar den massa onödiga drivrutiner när den startar upp.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: "BOOT"-bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Ahaaa, då tror jag att jag förstår.
Men är det inte så en vanlig windowsinstallation gör också? Eller laddar den massa onödiga drivrutiner när den startar upp.

Skillnaden är att man kan göra ordning windows exakt som man vill ha den och installera alla program som man vill ha med (office ...), när man sedan kör sysprep så ligger alla dessa program kvar men windows kör igenom "installations fasen" av hårdvara.

Behändig om man skall göra många ungefär likadana maskiner, och man vill att användarna skall skriva in licensnr, namn ...

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D