Permalänk
Medlem

server som hubb?

Jag har ADSL med router ganska långt ifrån min WS och server, men bara en riktigt lång sladd, så antingen har jag en server som är online och en WS på sketet trådlöst, eller trådbundet på workstationen men ingen server... Så jag fick en idé då jag har ont om pengar, tänkte ta och sätta in ett till nätverkskort i servern som kör Debian Sarge current... alltså, sladd från teleuttag till modemet, från modemet till router, från routern till servern, och servern till WS... Är det lätt att ordna? Jag vill inte att hubb-servern ska köra DHCP, eller är det ett måste? Är det något man måste göra först eller räcker det med att trycka i ett extra-kort o köra på?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köra DHCP eller NAT men du måste slå igång ip forwarding. Detta kan du göra genom att lägga till net.ipv4.ip_forward=1 i sysctl.conf och sedan ladda om sysctl.

Permalänk
Medlem

I debian gör man det genom att sätta "ip_forward=yes" i /etc/network/options.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbes
Du behöver inte köra DHCP eller NAT men du måste slå igång ip forwarding. Detta kan du göra genom att lägga till net.ipv4.ip_forward=1 i sysctl.conf och sedan ladda om sysctl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
I debian gör man det genom att sätta "ip_forward=yes" i /etc/network/options.

hmm, gjorde båda dessa... gamla nätverkskortet i servern (det som satt i från början) får IP av routern, 192.168.0.12 för att vara exakt, det nya kortet döptes till eth1 och har inget IP (inte menigen?). eth1 (nya) har en sladd från sig till min WS, och gamla kortet går till routern.. Är det nåt speciellt jag måste ställa in i Windows?

förresten, ladda om sysctl? Räcker omstart?

EDIT: automagisk eller statisk IP till exempel, vad ska jag ha där? och gateway? Ska det vara nån annan iom att servern numera agerar gateway..

EDIT2: en kille på ##Linux @ freenode hjälpte mig han installerade dhcp3-server på den
TACK MASOFT @ FREENODE