ny fräsch ubuntu-installation, hur?

Permalänk
Medlem

ny fräsch ubuntu-installation, hur?

Hej, jag har Ubuntu Warty inlagd på en burk. Standard install. Många program jag inte använder, och gillar inte fönsterhanteraren Gnome.

Skulle vilja installera om Hoary från början, och då göra en minimal install istället. Sedan manuellt lägga till allt nödvändigt. Hur ska jag bära mig åt?

format c: ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

jag tror att du ska skriva in server eller expert innan du ska installera ubuntu. Asså då under boot menyn

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Japp, stämmer. Men allt ligger kvar sedan förr, gör det inget?

Permalänk
Medlem

Nej men bara om du formaterar allt under installationen

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Gillar du inte gnome, skall du ju ladda ner Kubuntu istället!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Gillar du inte gnome, skall du ju ladda ner Kubuntu istället!

behöver han ju absolut inte göra... Han kanske vill ha nån anna wm... (finns måååååånga fler än dom)

Permalänk

Xfce power!

Permalänk
Medlem

skriv server i bootpromten, formatera under installationen, när installationen är klar skriver du efter att ha loggat in:
sudo apt-get install gdm xserver-xorg xresprobe <valfri wm> mozilla-firefox

http://www.ubuntuguide.org/ och http://www.ubuntuforums.org/ om du får problem med något

Permalänk
Medlem

Om du lagt home som en egen partition får du det lätt, annars blir det svårt. Då är det bara att välja server vid nyinstalaltionen (som sagts ovan) och välj att formatera root-partitionen men behålla innehållet på home-partitionen. Om inte, ja då är det backup, ominstallation (med home som egen partition hoppas jag =), och tillbakakompierande.

Annars kan du ju alltid sitta och ta bort paket manuellt och på så sätt rensa systemet från saker du inte behöver eller inte vill ha.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ska testa lite senare idag med att köra en server i början och formatera.

Och ja, jag vill varken köra Gnome eller KDE. Känns lite för långsamma. XFCE4 eller fluxbox är härliga. Men har funderationer på att testa Enlightenment.

En annan sak, ser att min swap-partition är 256Mbyte. Den bör väl åtminstonde vara lika stor som ram-minnet. Dvs. 512Mbyte. Kan jag förstora den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
En annan sak, ser att min swap-partition är 256Mbyte. Den bör väl åtminstonde vara lika stor som ram-minnet. Dvs. 512Mbyte. Kan jag förstora den?

Den behöver varken vara lika stor eller större än ditt RAM-minne. Det viktigaste är att din totala minnesmängd räcker till det du vill göra. Du kan förstora den under paritioneringsdelen under installationen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

prova med
sudo apt-get remove ubuntu-desktop

har fr att det blir en server installation d och att du behller dina filer.

ubuntu is it

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Har stött på problem. Körde en server install i början där. Allt går bra, kommer in i terminalen. Ändrar i sources.list. Kör apt-get update o upgrade.

Vad är det nu då jag ska installera för att få en minimalt men ändå ett väl fungerande system?

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install gdm xserver-xorg xresprobe xfce4 mozilla-firefox

funkade bra för mig iaf

Permalänk
Medlem

xresprobe, vad är det?
jag har fått det att fungera nu. Men det krävdes ett par omintallationer och partitionsformateringar. nu har min swap blivit 1400mbyte stor(!!!). och resten av diskytan går ju åt ubuntu i sig. hm.

är det någon som vet hur jag ställer upp antalet Hz. kör 1024 och det ska gå att köra 85Hz. Nu är det typ 70.

En fråga till, hur ser eran sources.list ut, det verkar som att det finns otaliga varianter på den. Är helt förvirrad vad som ska stå i den och inte.

apt-get update och apt-get upgrade fungerar dåligt ibland. måste typ köra om kommandona ett par gånger innan den verkar ha uppdaterat allt.

Permalänk
Medlem

xresprobe är nåt verktyg som ska ställa in upplösning och sånt automatiskt vad jag vet, fråga inte mig jag kör bara enligt en annan guide som jag inte kan hitta för tillfället