Recension av Creative X-Fi

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett par stabila gamer hörlurar till X-Fi korten?
Tycker hörlurarna gör minst lika mycket som ljudkortet..
osse som flera tidigare sagt e de stor skillnad på ljudet i intregerade ljudkort å Audigy 2 korten.. iaf i spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Jag förstår inte varför man skulle enbart få 2.0 ljud i ett 5.1 system när man har 5.1 inställt i spelet.

Detta eftersom ljudkortet inte kan encoda i DD eller DTS.
Om du kör med analoga utgångar från kortet så får du dock surround, men med optisk eller coaxial spdif får du bara stereo oavsett vad du ställt int spelet på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Detta eftersom ljudkortet inte kan encoda i DD eller DTS.
Om du kör med analoga utgångar från kortet så får du dock surround, men med optisk eller coaxial spdif får du bara stereo oavsett vad du ställt int spelet på.

Okay, låter lite skumt men jag kan pröva och se om det stämmer när jag får mitt kort.

*edit*
Men om du har mer information om detta så du gärna länka mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UOme
Någon som kan rekommendera ett par stabila gamer hörlurar till X-Fi korten?
Tycker hörlurarna gör minst lika mycket som ljudkortet..
osse som flera tidigare sagt e de stor skillnad på ljudet i intregerade ljudkort å Audigy 2 korten.. iaf i spel

Jag kan rekommendera Sony MDR-V700, har ett par själv och är mycket nöjd med dom.

http://formen.ign.com/news/28332.html

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
kör man toslink så är det skitsamma om kortet är bra, så länge det sickas ut en "ren" PCM signal

Nja. Det stämmer men bara om signalen är 48 kHz från början. I princip är det bara film som kör med det. Musik kör med 44.1 kHz, vilket typ inga "konsumentkort" klarar.

Spel genererar sitt eget ljud, så där är det verkligen viktigt att ha rätt ljudkort.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Till er som tycker det är förjävligt att det inte finns DTS-encodning i realtid så får ni förstå att det kräver ofantliga mängder bandbredd över pci-bussen (som kommer nyttjas i de första X-Fi-korten), så pass stora mängder att det faktiskt inte räcker till. Det är därför det inte finns andra kort som encodar i realtid än soundstorm (som inte behöver använda pci-bussen).

Permalänk
Medlem

ska man satsa på ett x-fi kort elr ESI Juli@ ? , mp3/film, i 2kanal.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Till er som tycker det är förjävligt att det inte finns DTS-encodning i realtid så får ni förstå att det kräver ofantliga mängder bandbredd över pci-bussen (som kommer nyttjas i de första X-Fi-korten), så pass stora mängder att det faktiskt inte räcker till. Det är därför det inte finns andra kort som encodar i realtid än soundstorm (som inte behöver använda pci-bussen).

Det där stämmer tyvärr inte, finns 1 kort (det enda jag hittat hitills) som faktiskt har DDL (Dolby Digital Live) Så det är tyvärr bara rent dåligt av Creative att inte implimera det i deras kort.
http://www.xs-sound.dk/data/products/xmystique/index.html
http://www.nvnews.net/reviews/x-mystique/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Det där stämmer tyvärr inte, finns 1 kort (det enda jag hittat hitills) som faktiskt har DDL (Dolby Digital Live) Så det är tyvärr bara rent dåligt av Creative att inte implimera det i deras kort.
http://www.xs-sound.dk/data/products/xmystique/index.html
http://www.nvnews.net/reviews/x-mystique/

Då får jag be om ursäkt, var någon från nvidia i en intervju som sa att PCI-bussen inte var tillräcklig för att encoda Dolby Digital-ljud. Tycker det är konstigt att fler inte har gjort detta med sina kort, det måste finnas någon förklaring bakom det hela.

Permalänk
Medlem

Hmm hittade information som bekräftade det du sa Xorlon.

Citat:

PC Games
PC games usually use technologies like as EAX to create surround sound, not Dolby Digital. So even if your speaker system has a Dolby Digital decoder, it will be of no use when playing games. The EAX processing is done on the soundcard, and the 6-channel sound is output via the analogue (or digital DIN if available). So you still need analogue connections to your digital speakers for games, if you just use an optical/coax cable you will only get the front left/right sound.

Citat:

Digital Connections
Digital connections come in two standard forms, optical and coax. They both give you exactly the same result, the only difference is the medium (material) through which the signal travels. The thing to remember about digital is that for ordinary, uncompressed sound, it will only carry a stereo signal. So, if you like to use CMSS with your music, or you try the speaker test function, optical/coax is useless as you only hear the front left/right speakers.

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i...

Det var ju störande eftersom jag skulle hemskt gärna vilja använda min förförstärkare till mitt klipsch system. =/

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Till er som tycker det är förjävligt att det inte finns DTS-encodning i realtid så får ni förstå att det kräver ofantliga mängder bandbredd över pci-bussen (som kommer nyttjas i de första X-Fi-korten), så pass stora mängder att det faktiskt inte räcker till. Det är därför det inte finns andra kort som encodar i realtid än soundstorm (som inte behöver använda pci-bussen).

Nja, Ljudsystemet i XBOX klarar just detta, realtimeencodad DD, kan inte tro att de har kört över något annat än just PCI-Bussen... dock är det XBOX, lite specialfall..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Nja, Ljudsystemet i XBOX klarar just detta, realtimeencodad DD, kan inte tro att de har kört över något annat än just PCI-Bussen... dock är det XBOX, lite specialfall..

Xbox är en spelkonsol.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nanotube
M-Audiokorten är otroligt välljudande och har stabila drivrutiner (några megabyte stora till skillnad mod creatives massiva drivrutiner). Ett kort jag definitivt kan rekommendera efter att ha ägt ett 2496 själv (kostar runt 800-900 nu). Men dessa kort är ju till för just musikproduktion och saknar stöd för spel osv. så det är ju helt upp till vad du prioriterar mest. Kombinationen att göra ett stabilt ljudkort för musikproduktion och samtidigt ha ett kort för spel osv. verkar vara en svår kombination, och kanske har Creative lyckats med X-Fi denna gången. Det som stör mig lite är just det faktum att low-end ljudkortet inte har samma konvertrar som high-end kortet vilket skulle medfört ett betydligt mer intressant alternativ till de ljudkort som existerar på marknaden i den prisklassen som t.ex. ESI Juli@, EMU0404, M-Audio 2496, M-Audio Audiophile 192 osv.

Tror tyvärr fortfarande att Creative borde hålla sina kort enbart för spel istället för att få in allt-i-ett lösning som oftast innebär massa strul i drivrutiner och ett nerskräpat register....

Okej ni kan väl släppa det här med drivrutiner?, min totala Audigy installation väger in på 35Mb, och det är bara för att jag har valt till extra lull också,... Det skall ligga på 10-20 som max...och jag behöver inte något igång i bakgrunden,,,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Till er som tycker det är förjävligt att det inte finns DTS-encodning i realtid så får ni förstå att det kräver ofantliga mängder bandbredd över pci-bussen (som kommer nyttjas i de första X-Fi-korten), så pass stora mängder att det faktiskt inte räcker till. Det är därför det inte finns andra kort som encodar i realtid än soundstorm (som inte behöver använda pci-bussen).

Det verkar knasigt, det borde väl egentligen bara vara att sätta något chip på ljudkortet som omvandlar ljudet till DD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim

Nja, Ljudsystemet i XBOX klarar just detta, realtimeencodad DD, kan inte tro att de har kört över något annat än just PCI-Bussen... dock är det XBOX, lite specialfall..

Xboxen har ju chipset och grafikkort från nVidia så det använder väl Soundstorm och fungerar likadant som soundstorm i nForce-chippen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim

Okej ni kan väl släppa det här med drivrutiner?, min totala Audigy installation väger in på 35Mb, och det är bara för att jag har valt till extra lull också,... Det skall ligga på 10-20 som max...och jag behöver inte något igång i bakgrunden,,,

Det är inte storleken som är problemet, utan att dom aldrig uppdateras och att dom är usla. För att inte tala om inställningsprogrammen som är så otroligt sega och buggiga. Tacka vet jag soundstorm-mixern, fungerar som en dröm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det verkar knasigt, det borde väl egentligen bara vara att sätta något chip på ljudkortet som omvandlar ljudet till DD.

Xboxen har ju chipset och grafikkort från nVidia så det använder väl Soundstorm och fungerar likadant som soundstorm i nForce-chippen.

Det är inte storleken som är problemet, utan att dom aldrig uppdateras och att dom är usla. För att inte tala om inställningsprogrammen som är så otroligt sega och buggiga. Tacka vet jag soundstorm-mixern, fungerar som en dröm.

1. Omvandla ljudet till DD, det låter ju skitbra.............

2. Har du lyckats få igång realtime DD-enkodning med ditt Soundstorm...?

3. Du har nog seriösa problem med din dator om det går segigt och bugigt hos dig, sen varför förändra något som redan fungerar perfekt, blir du också besviken om microsoft skulle lyckats släppa en windowsversion som inte skulle behöva patchas?

Angående Creative's reklamkampanjer
Ni som kritiserar dessa har väl antagligen inte sett nVidia's minst sagt avtändande kampanjer vid lanserinen av SoundStorm.....

Kolla på den här filmen:
http://www.nvidia.com/attach/3946
(http://www.nvidia.com/object/soundstorm_video.html)

Lyssna på den här låten:
http://download.nvidia.com/downloads/SoundStorm_5.1/NVIDIA_So...
(http://www.nvidia.com/object/feature_soundstorm.html)

OCH SPY!

Här har vi verkligen hittat något som INTE går att ta seriöst....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Till er som tycker det är förjävligt att det inte finns DTS-encodning i realtid så får ni förstå att det kräver ofantliga mängder bandbredd över pci-bussen (som kommer nyttjas i de första X-Fi-korten), så pass stora mängder att det faktiskt inte räcker till. Det är därför det inte finns andra kort som encodar i realtid än soundstorm (som inte behöver använda pci-bussen).

Tror du att PCI-E versionen kommer att ge den möjligheten, eller är den oxå lika begränsad som PCI ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Tror du att PCI-E versionen kommer att ge den möjligheten, eller är den oxå lika begränsad som PCI ?

Läser du vidare ser du att det antagligen inte är en PCI-Buss begränsning då PCI-Baserade enheter tydligen klarar av realtime DD enkodning... tror det handlar om en kostnadsfråga..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Läser du vidare ser du att det antagligen inte är en PCI-Buss begränsning då PCI-Baserade enheter tydligen klarar av realtime DD enkodning... tror det handlar om en kostnadsfråga..

Kanske kan ha med bandbredd att göra trotsallt, beror väl på vilka marginaler man vill leva med. Koppla in gigabit-kort samt SATA-kontroller på PCI-bussen så har du genast problem kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Läser du vidare ser du att det antagligen inte är en PCI-Buss begränsning då PCI-Baserade enheter tydligen klarar av realtime DD enkodning... tror det handlar om en kostnadsfråga..

Ja det va vad dom sa när dom släppte Nf3/4 att det va pga kostnaden som dom inte tog med Soundstorm. Den va för dyr för moderkorts tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Det var väl licensavgiften som sved antar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan rekommendera Sony MDR-V700, har ett par själv och är mycket nöjd med dom.

http://formen.ign.com/news/28332.html [/B]

Undrar om de olika 5.1 hörlurarna som finns e nått ha?
typ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308150&cks=ACC

Annars verkar dom i din länk grymma, iaf till musik. Hur e dom i spel? egentligen bara det jag e ute efter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
1. Omvandla ljudet till DD, det låter ju skitbra.............

2. Har du lyckats få igång realtime DD-enkodning med ditt Soundstorm...?

3. Du har nog seriösa problem med din dator om det går segigt och bugigt hos dig, sen varför förändra något som redan fungerar perfekt, blir du också besviken om microsoft skulle lyckats släppa en windowsversion som inte skulle behöva patchas?

Angående Creative's reklamkampanjer
Ni som kritiserar dessa har väl antagligen inte sett nVidia's minst sagt avtändande kampanjer vid lanserinen av SoundStorm.....

Kolla på den här filmen:
http://www.nvidia.com/attach/3946
(http://www.nvidia.com/object/soundstorm_video.html)

Lyssna på den här låten:
http://download.nvidia.com/downloads/SoundStorm_5.1/NVIDIA_So...
(http://www.nvidia.com/object/feature_soundstorm.html)

OCH SPY!

Här har vi verkligen hittat något som INTE går att ta seriöst....

1. Ja, Dolby Digital är en komprimerad ljudström med flera kanaler så det borde väl egentligen bara vara att komprimera det färdiga ljudet som ljudkortet fixar.

2. Ja, varför skulle jag inte fått det? Det är bara välja Dolby Digital live i nvmixers högtalar-inställningar.

3. Nej det är inte problem emd min dator. Det är framförallt inställningsprogrammet som är dåligt.

Och vad får dig att tro att nVidia ligger bakom den där videon? Och hellre en skämtsam reklamkampanj än en som ljuget kunderna rakt upp i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UOme
Undrar om de olika 5.1 hörlurarna som finns e nått ha?
typ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308150&cks=ACC

Annars verkar dom i din länk grymma, iaf till musik. Hur e dom i spel? egentligen bara det jag e ute efter

Sony hörlurarna är mycket bra till spel, finns inget jag kan klaga på.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Avstängd

Bättre recension:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1850389,00.asp
Från recensionen:
"What's really lacking is an entry level gamer's card. We'd love to see a $149 retail card without the front panel bay (and minus the logo), but with the 64MB of onboard X-RAM."
Kan inte annat än att hålla med. Bulk istället för retail också tack!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Bättre recension:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1850389,00.asp
Från recensionen:
"What's really lacking is an entry level gamer's card. We'd love to see a $149 retail card without the front panel bay (and minus the logo), but with the 64MB of onboard X-RAM."
Kan inte annat än att hålla med. Bulk istället för retail också tack!

Jo det skulle vara väldigt trevligt om man kunde slippa front paneln utan att förlöra extra minnet.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Nja. Det stämmer men bara om signalen är 48 kHz från början. I princip är det bara film som kör med det. Musik kör med 44.1 kHz, vilket typ inga "konsumentkort" klarar.

Det finns många "konsumentkort" som klarar skicka ut 44.1 kHz "bitperfekt" utan resampling. Går t ex utmärkt med det Terratec Aureon Sky som jag har själv (och som till skillnad från Creatives kort har vettiga kontakter på baksidan utan att man behöver köpa till någon dyr j-a frontpanel odyl).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Ja, det är intressant att läsa alla visdomsord.

Total dissning av något som garanterat ingen här har testat.

Sen att någon ens nämnde ALC850 i sammanhanget. Var det ett skämt eller? Var tvungen att
använda det integrerade ljudet i en vecka när jag hade beställt mitt nuvarande ljudkort, ett
Audigy2 Platinum eX (kortet utan AC97 codec). Skillnaden är väl ganska enkel att beskriva. Som
natt och dag? Även mitt gamla ljudkort, ett Live från 1999, lät mycket bättre än det integrerade
realtek-skitet (ALC850).

sprucetwig: Tro det eller ej. Alla sitter inte med plasthögtalare. Mina B&W DM604S2
kostade 11000:- nya ifall du är intresserad. De är kopplade till en NAD S300 förstärkare som
kostar 15995:-.

Håller däremot med om att recensionen på tomshardware var under all kritik, som vanligt.
Kortet verkar dock helt klart leva upp till förväntningarna (mina iaf, en del tror väl att det
ska hoppa upp en clown ur det eller något).

Tänkte precis skriva något liknande.
Jag sitter med en H/K 330-AVR samt hela Infintys Beta-serie och märker KLAR skillnad på inbyggda ljudkort gentemot mitt Audigy 2.
Skillnaden ter sig nog inte lika uppenbart med dåliga datorhögtalare, men så ni vet - det är bättre.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Folk köper ljudkort från Creative för att inte alla lever kvar i år 2000 och Creatives Live!-serie med katastrofalt dåliga drivrutiner. De har skärpt sig rejält sen dess. Sen ger Creatives ljudkort efter diverse uppköp av andra företag klart bäst prestanda i spel, och har alldeles utmärkt ljud. Med deras senaste X-fi tar de professionell ljudreproduktion till spelmarknaden.

Sen får man dock se igenom mycket av deras glassiga marknadsföring med features och "revolution" och se produkten som faktiskt finns bakom. I det här fallet ser det väldigt bra ut, lutar åt ett köp för min del.

Att en del reflexmässigt totalsågar Creative och istället förespråkar integrerade ljudkretsar på moderkorten är rätt talande för hur lite de vet vad de pratar om...

TACK!!! Tog orden ur munnen på mig...

Sitter själv med Audigy 2 ZS, utav problem med drivrutiner. Satte mig vid en polares dator för en vecka sen och lyssnade på mp3 och lira WC3. Och allvarligt talat, jag fick huvudvärk efter fem minuter... Nä, förutfattade meningar ger jag inte mycket för...

Permalänk
Medlem

-=AgV=-
Hörde du den skumma diskanten LIVE! skapar genom sin omsampling?

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att de valt att inte införa dd encoding är att de isf måste betala en licensavgift till dolby digital för varje kort de säljer. De tyckte väl inte att det var tillräckligt viktigt jämfört med vad det skulle kosta att implementera.

Lite konstigt iof om man kollar på vilken prisklass korten ligger.

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Att kortet encodar en 5.1 signal till spdif i antingen DD eller DTS format.
Det är nämligen så att man inte kan utnyttja spdif utgångar på dagens kort för annat än stereo-ljud som det är nu, med undantag för Soundstorm då.

Creative har skickat ut surroundljud på digitalutgången sedan väldigt länge genom tre separata 2-kanals spdif strömmar, så att man kan få surroundljud vid spelande via den digitala utgången. (men ganska få högtalare är kompatibla med detta.)
Jag antar att de löst det på samma sätt på X-Fi.