Playlouder - tanka musik för 350/mån

Permalänk
Medlem

Playlouder - tanka musik för 350/mån

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,688542,00.html

Bara jag som tror att det här faktiskt kan komma att fungera? Visst för att priset fortfarande är något i överkant, men det känns inte som någon omöjlighet längre... att medlemmar får sprida låtarna mellan varandra är det som verkar absolut bäst tycker jag, inga mer jobbiga nedladdningssiter där man måste betala för varje låt...

Möjligt att jag hoppar på det tåget någon gång, förutsatt att artisterna får någon del av kakan också.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Tja, det är väl en början. Men som jag förstått det så måste man köra på deras nät. Men, tanken om månadsavgift är bra.

Permalänk
Medlem

Det är nog sant, men sålänge deras när fungerar bra är det ju ingen katastrof... tycker jag

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Saken är att det skulle räcka att belata 100:- i månaden. Tänk att en mijon tankar och betalar 100:- i månaden. Det blir 100.000.000:- i månaden till dom olika skivbolagen och filmbolagen. Skulle inte det räcka i månaden för dom som tankar medel mycket så undrar jag hur mycket dom vill ha för musiken/filmerna. Och sen om man tankar mer än ett visst antal gb i månaden typ 100gb så räknas man som stor konsument och får då betala 200:- Fatta vilka pengar dom skulle ha tjänat om dom skulle ha tänkt på det då mp3 slog igenom...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Saken är att det skulle räcka att belata 100:- i månaden. Tänk att en mijon tankar och betalar 100:- i månaden. Det blir 100.000.000:- i månaden till dom olika skivbolagen och filmbolagen. Skulle inte det räcka i månaden för dom som tankar medel mycket så undrar jag hur mycket dom vill ha för musiken/filmerna. Och sen om man tankar mer än ett visst antal gb i månaden typ 100gb så räknas man som stor konsument och får då betala 200:- Fatta vilka pengar dom skulle ha tjänat om dom skulle ha tänkt på det då mp3 slog igenom...

Håller meds dig om at detta skulle skivbolagen ha kommit med ifrån början när MP3 började bli poppulärt att ladda ner men det gjorde dom inte och varför det kan man ju diskutera om hur länge som helst.

Men sen är 350:-/mån liite väl mycket att betala för rätten att få ladda ner när man kan få hyra DVDfilmer för 299:-/mån och få dom hemskickade också vilket ju inte är fallet med nerladdningen då man gör "jobbet" själv. Nä 100-200 högst per månad då kan vi snacka om att det blir intressant för mig iaf men frågan är om det kommer att finnas äldre musik där eller om det blir det gamla vanliga dvs senaste hitmusiken och då betackar jag mig iaf för en av anledningarna till att så många laddar ner musik är ju att dom hittar annan musik än det senaste och att dom kan lyssna på den och kanske t o m hitta ny spännande musik som inte skulle hitta till hitlistorna men som då får publik iaf.

Jaja får väl se hur denna tjänst utvecklas och förhoppningvis förfinas.

Permalänk
Hedersmedlem

Musik som man laddar ner på detta sätt, är det riktigt bra kvalitet på den? Jag skulle kunna tänka mig att köpa musik via nätet (bryr mig inte om själva CDn med cover osv) men ett krav är att det måste vara perfekt kvalitet, dvs lossless. Finns den möjligheten eller är allt typ 192kbps MP3?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Som olirc belyser i sitt inlägg så är ju frågan hur bra utbudet blir.

Permalänk
Medlem

Läste detta på aftonbladet och var inte så imponerad eller uppjagad över det, men när man låtit det sjunka in lite så är det faktiskt ett bra initiativ..

Som många säger är det lite väl mycket att betala, och utbudet är även det väldigt viktigt. Jag som thrash/deathmetall rockare betalar inte gärna 350 pix i månaden för att fnysa åt Amy Diamond, Missy Elliot och allt vad fan de heter, så det gäller ju att de får in kunder från alla genrer.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Musik som man laddar ner på detta sätt, är det riktigt bra kvalitet på den? Jag skulle kunna tänka mig att köpa musik via nätet (bryr mig inte om själva CDn med cover osv) men ett krav är att det måste vara perfekt kvalitet, dvs lossless. Finns den möjligheten eller är allt typ 192kbps MP3?

Håller med ska jag betala för musiken så ska det vara 192kbps Mp3. Sen så är 350:- för bara mp3 låtar dyrt. Skulle kunna tänka mig att betala 200:- i månaden om jag fick tanka filmer och musik. Spel tankar man bara för att se hur dom funkar med datorn och är spelet bra så köper man det. Deras demos suger oftast och är inte samma som spelet....

Sen så är det svårt att hitta en tjänst som har hard dance, hard trance, trance mm. Ofta så har en dj/ artist bara en bra låt och då har man bara dom bra låtarna. Som dom flesta tjänskerna verkar ha nu så är det hipp hopp & rmb samt pop som gäller....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Läs nyheten.

Det är ett fildelningsprogram som man betalar för alltså...
Kort sagt, ungefär som att betala för Kaaza.

Alltså, du laddar från andra. Och antagligen betyder detta att det kommer gå skitsakta... så du laddar antagligen i kaazaa-hastigheter. Och jag tvivlar på att programvaran inte kommer vara överfylld med spyware...

Och dessutom så kostar det 350:- för UPPKOPPLINGEN, fildelningsprogrammet får man på köpet. Så man kan väll dra av 300:-, så ungefär 50 kronor i månaden... för att få tanka några artister i 5 kb/s. wow...

NEXT!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag köper musik från en rysk sida..tror ej att det är olagligt sedan de själv har licens etc. från skivbolagen. Iaf jag betalar drygt 1 krona per låt.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

En 500 spänn/mån skulle jag betala för att kunna använda DC++, el bittorent på sättet som det används idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Håller med ska jag betala för musiken så ska det vara 192kbps Mp3.

Jag menade alltså att t.ex. 192kbps mp3 inte var något jag skulle betala för. Lossless precis som en CD vill jag ha, sen kan jag koda till mp3 eller vad jag vill från orginalet precis som när jag köper en CD-skiva.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Läs nyheten.

Det är ett fildelningsprogram som man betalar för alltså...
Kort sagt, ungefär som att betala för Kaaza.

Alltså, du laddar från andra. Och antagligen betyder detta att det kommer gå skitsakta... så du laddar antagligen i kaazaa-hastigheter. Och jag tvivlar på att programvaran inte kommer vara överfylld med spyware...

Och dessutom så kostar det 350:- för UPPKOPPLINGEN, fildelningsprogrammet får man på köpet. Så man kan väll dra av 300:-, så ungefär 50 kronor i månaden... för att få tanka några artister i 5 kb/s. wow...

NEXT!

Du missar ju poängen med att det är ett fildelningsnätverk - det är ju just det som är så bra med tjänsten, tycker jag. Det innebär att låtarna kan finnas i flera olika versioner, och olika kvalitét och så vidare. Dessutom så innebär ett fildelningsnätverk att utbudet kan bli precis hur stort som helst - inga tjocka skivbolagsbossar som bestämmer vad som ska ligga uppe, utan användarna, som har rätt att dela med sig av allt tillhörande de anslutna skivbolagen. Kanonbra!

Vad gäller hastigheten, vem säger att det inte kommer gå att organisera sig i olika grupper eller liknande, så att alla glada fiber-människor tankar från varandra, osv?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Vad gäller hastigheten, vem säger att det inte kommer gå att organisera sig i olika grupper eller liknande, så att alla glada fiber-människor tankar från varandra, osv?

Jo men tillgången till fiber gäller ju inte den stora massan, alltså huvudmålgruppen för att tjäna mest pengar. Tror inte vanliga svensson kommer hosta upp 350kr/månad för att få tanka på samma sätt de kan göra idag gratis.

För att jag som sitter på 8/1 lina ska kunna tänka mig att använda denna tjänst så får nog företaget stå för bandbredden som gör att jag kan tanka ner i max av vad min uppkoppling tillåter stabilt.

En variant för att få till utbudet kunde ju vara att kunderna själva låter sina datorer stå på någon natt eller två för att ladda upp låtar/filmer mot företagets servrar för att på så sätt berika utbudet.

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk

HappySatan - jag hoppas du skämtar.
Majoriteten av alla i sverige sitter på asymetriska linor. 8/0,8 verkar vara minst sagt vanligt.

Via ett fildelningsprogram så blir det alltså 0,8/2 (beroende av varandra) = 0,4.
Via HTTP:// så laddar jag, och tiotusentals med mig i 8 mbit/s.
Att ladda 20 gånger segare än vad man skulle göra om dom fixade servrar hade ju varit LITE bättre.

Dessutom så har man antagligen flera "slots" var, i längden gör detta att folk med 0,25 mbit upload (0,5/2) laddar upp till tio personer.
Det är därför kaazaa m.m är så oerhört sega.
3 kb i sekunden, någon?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Visst, jag förstår att det kan vara ett problem för er som har asymetriskt, men för mig med fiber låter det finfint...

...ert problem håller jag dock med om skulle kunna lösas genom att saker finns att tanka på en central server, då detta begränsar utbudet kan det dock inte låtas vara den enda källas. Bäst vore väl därför om användare kan dela mellan varandra - och från skivbolagens centrala servrar, det de nu orkar lägga upp där. Kan dock tänka mig att kostnaden ökar markant för dem om de måsta dela ut allt själva - bandbredd kostar - och då skulle inte lika mycket pengar kunna gå till artister (och tjocka skivbolagsäckel).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

HappySatan - Du läste nog inte det där. det är enbart artister som är med på det som man får dela, det blir alltså lika stort utbud som om en central server hade haft allt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

"förutsatt att artisterna kommer från ett skivbolag som är med i projektet"

Du som inte läste helt rätt ( ), sålänge artisterna kommer från rätt skivbolag är det bara att brumma på.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kostnaden blir 26 pund, cirka 350 kronor. Haken är att kunderna måste byta internetleverantör till Playlouder, men det ingår i priset för fildelningen - eller tvärtom.

http://www.idg.se/ArticlePages/200508/22/20050822144337_CS/20...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Jahapp, där sprack den idén då. Idiotiskt...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tror man ska ha lite tålamod. Priset är förmodligen satt såpass högt för att musikbolagen överhuvudtaget ska va intresserad är ju deras storstilade huvuden man måste blidka till en början snarare än konsumenten. Sedan om fler bolag går med och folk börjar använda tjänsten kan priset tänkas gå ner.

Permalänk

Den här idéen är ren skär idioti och kan väl knappast ses som så mycket annat än ett desperat försök av de stora skivbolagen att tjäna pengar på ett system de borde ha börjat använda för flera år sen.

Varför ska jag som kund tvingas byta internetleverantör för att få tillgång till nedladdningsbar musik över nätet? Det verkar inte vara så många som sett att hastigheten det rör sig om är 1 Mbps ADSL. Vilket jag ser som knappt människovärdigt internet, i vart fall inte om man ska kunna utnyttja ett fildelningsnätverk.

Sen är det alltför tydligt att skivbolaget/bolagen som kontrollerar detta kommer att se till att all trafik övervakas och filtreras, något som kan få ganska otäcka konsekvenser för användaren. Man kommer ju bara att kunna dela med sig av musik som finns inom leverantörens nät och som dessutom ingår i skivbolagens kataloger. De som lyssnar på alternativ musik kan ju lämna rummet redan nu. Sannolikheten att man sedan ska kunna använd program som BitTorrent eller DC är ju körd i botten.

Jag säger tack men nej tack, skivbolagen får lov att komma med något bättre. Modellen med att sälja via affärssidor (I-Tunes t.ex.) fungerar och det som behöver fixas är utbud och priser.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Känner inte för betala för lossy/komprimerad musik. Det ska va FLAC eller WAV då. Annars känns det inte motiverande.

Permalänk

Ni som sade att 1Mb/s var lite, i stor brittanien där PL lanserades är 1Mb/s MYCKET. Dom är lite efter kan man säga :p.

Men en sak bara, varför ska jag som kund eller någon annan kund, först betala 350:- för att få ladda ner musiken, och sen behöva ladda upp den?

Funkar ju exakt som BT, känns ju helt befängt att kunden får ladda upp musiken och inte ett gäng centrala servrar, men men blir ju billigare för bolagen som slipper betala för XX antal servrar och banbredd ;). Känns lite som om man gör deras jobb och får betala för det :).

Btw. AllofMp3 är tydligen inte helt lagligt, av vad jag har hört så, men aftonbladets trovärdighet är ju inte den bästa.

Iof så skulle en likande tjänst med 4/4 uppkoppling (full duplex och inte heller asymetriskt) med en kostnad av 50-100:- i månaden vara intressant om dom nu förutsätter att kunden och inte dem ska distribuera filerna....

Permalänk

Såklart att allofmp3.com inte är lagligt, en femåring förstår att inget skivbolag skulle vilja sälja sina artister så billigt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Aldrig nånsin att jag kommer stödja bolagen när de håller på som dom gör, när de börjar uppskatta sina kunder och inte mjölkar dom på alla sätt möjliga så kanske jag kan tänka över det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Såklart att allofmp3.com inte är lagligt, en femåring förstår att inget skivbolag skulle vilja sälja sina artister så billigt.

Vad skivbolagen vill är irrelevant, vad som är relevant är vad rysk lag säger, och rysk lag säger att Allofmp3 är legalt. Överklagan från skivbolagsbranschen lades som sagt ner av åklagaren.

Playlouder är ett dåligt aprilskämt.