Permalänk

Fixa skoldator

Hej!
Det så att jag har just börjat på TE, och våra datorer som vi har vid skrivbordet är ganska så bra och funkar. Men det är så att varje gång man stänger av eller startar om datorn så rensas C:
Inte alls kul när man måste installera om tex firefox, messenger och mm.
Så jag undrar om någon vet vad man kan göra för att rensningen av C: inte ska starta? Operativsystemet är windos 98:( men men.
Ett sätt är ju att man stänger av strömbrytaren, men inte allt för skonsamt för datorn.
(vet inte om detta är rätt det av forumet, men då kan väl någon admin flytta den:)

Permalänk
Medlem

Vi har likadant på vår skola (tråden hör hemma hos Microsofts operativ), och där har de en central server som de kollar allt med, så antagligen är det nåt skript som ska förhindras vid boot... Jag har luskat ut lite hur det funkar på vår skola och jag kan säga att det inte är enkelt
Antagligen behöver du rätt saftiga rättigheter för att kunna ändra det.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att prata med sys-admin på din skola.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Det finns antagligen en anledning till varför den rensas och det är just pågrund av det du gör. Sitt stilla och plugga så ska allt gå bra.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

de där är ett hårdvarulås antagligen; kräver knappkombination o lösen vid boot för att slå av de. Brukar vara rätt roligt att radera hdn på en sån. blir en liten överaskning när man startar om den. underlättar mycket av arbetet för pc-tekniker/praktikant-jävel-rensa-datorn-från-spyware

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Re: Fixa skoldator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airprofile
Hej!
Det så att jag har just börjat på TE, och våra datorer som vi har vid skrivbordet är ganska så bra och funkar. Men det är så att varje gång man stänger av eller startar om datorn så rensas C:
Inte alls kul när man måste installera om tex firefox, messenger och mm.
Så jag undrar om någon vet vad man kan göra för att rensningen av C: inte ska starta? Operativsystemet är windos 98:( men men.
Ett sätt är ju att man stänger av strömbrytaren, men inte allt för skonsamt för datorn.
(vet inte om detta är rätt det av forumet, men då kan väl någon admin flytta den:)

Vad har att du vill fjortis-msna på skoltid med Unix att göra? Ajja bajja Phille
För att angripa själva problemet så har de säkert nåt Novell-liknande grejs som kållar sånt här vid boot, lär ju inte vara sådär lättejätt att ta sig förbi. Vet att Miranda ska kunna köras ifrån ett USB-minne, kan ju vara värt att pröva.

Permalänk
Medlem

På den gymnasie skola jag gick på hade dom ett system som heter Deep Freeze. rätt bra iaf att den tog bort all skit som personen som satt innan hade lagt in.. dock måste man reboota så det försvinner..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp en bärbar och ryck en tp-kabel från någon skoldator.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Köp en bärbar och ryck en tp-kabel från någon skoldator.

Om det är en vettig sys-admin så ska det inte heller funka.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Om det är en vettig sys-admin så ska det inte heller funka.

Det gick bra på min gamla gymnasieskola, det var dock en liten mindre skola. Man fick ju egentligen inte men de gjorde inte mycket för att stoppa det.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Köp en bärbar och ryck en tp-kabel från någon skoldator.

Smått dyrt att köpa en bärbar för att kunna köra FF och MSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Smått dyrt att köpa en bärbar för att kunna köra FF och MSN

Hehe iofs men en bärbar har ju många syften och är aldrig fel Om även hans polare köper bärbar kan de förstöra betygen lite extra genom att lana på skoltid

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Vi använder tanbergs saftey card för den funktionen, och ja vi slipper ominstallera för alla fjortisars påhitt i datorerna som dock tillhör SKOLAN vilket en del elever inte förstår

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Kör MSN och sånt från en cd om du inte kan frammana tillräckligt med mod för att prata med sysadmin... Datorerna rensas vid boot just för att hålla sån skit som eleverna installerar borta. Acceptera det.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Standardlösen på Tandbergs safety cards är inte så klurigt så har inte sysadmin bytt kan du sätta dig och gissa lite...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadSpida
Standardlösen på Tandbergs safety cards är inte så klurigt så har inte sysadmin bytt kan du sätta dig och gissa lite...

Har man inte bytt standardlösenord oavset vad det är för utrustning så kan man knappast kallas sig sysadmin.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Ok ok, tack för några bra svar, men att prata med sys-admin kommer nog inte att gå med allt för stor framgång skulle jag tro:)
Men frågade om någon visste hur man skulle stänga av rensningen, och Sitt-stilla-och-plugga svar bad jag inte om **HOST**rezuth**HOST**
Annars tack!

Permalänk
Medlem

Windows 98 + Elever som installerar saker till höger och vänster = Inga datorer fungerar som det är tänkt under lektioner.

Dra dina egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airprofile
Ok ok, tack för några bra svar, men att prata med sys-admin kommer nog inte att gå med allt för stor framgång skulle jag tro:)
Men frågade om någon visste hur man skulle stänga av rensningen, och Sitt-stilla-och-plugga svar bad jag inte om **HOST**rezuth**HOST**
Annars tack!

Okej förlåt för att jag försöker hjälpa dig få en bra utbildning.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Om skolan har valt att ha sitt system uppbyggt som du berättar finns det en anledning till det och det bör du acceptera. Läs även §1 i våra regler.

*tråd låst*