Permalänk

Solaris 10 för x86

Laddade ner Solaris 10 från Suns hemsida, och tänkte prova detta på en av mina datorer. Men jag har stött på ett litet problem...

Man fick ladda hem 5 olika iso-filer, som man på något sätt skulle trycka ihop till en. Det stod nåt om att man skulle använda windows-kommandot "copy" med flaggan /b.

Så jag öppnade cmd, och försökte, men ingenting verkar hända. Den ser ut att kopiera filerna, men jag vet inte vart, och sen så bara säger den "1 fil(er) kopierad(e)".

Jag har också provat att mounta iso-filerna i DAEMON tools, vilket verkar funka, men jag vill gärna få ut alla på en dvd, som man skulle göra, när man lyckats trycka ihop de fem filerna till en.

Gissar att jag inte skrivit rätt i kommandot copy... Nån som är duktig på dos-kommandon?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Är det iso filerna du hämtat så skall du inte kopiera ihop dom utan bränn ut dom och börja installera.

Du kan inte kopiera CD-image till en DVD-image utan du får ta ner DVD-imagen om dom har en sådan, kommer inte ihåg om dom finns att ladda ner.

Annars gäller att sista filnamnet till copy kommandot blir den filen övriga kopieras till.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

EDIT:
Jag har hämtat dvd-isofilerna, och nu lyckats trycka ihop dessa till en .iso-fil. nu har jag brännt ut den, men då ligger den som en .iso-fil på skivan, är det det som är meningen, eller är det själva innehållet i iso-filen som skall ligga rätt på disken?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Du skall inte bränna ut den som fil utan som image, ex. i Nero väökjer du "Burn image"

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
EDIT:
Jag har hämtat dvd-isofilerna, och nu lyckats trycka ihop dessa till en .iso-fil. nu har jag brännt ut den, men då ligger den som en .iso-fil på skivan, är det det som är meningen, eller är det själva innehållet i iso-filen som skall ligga rätt på disken?

Hur gjorde du för att få ihop dom olika filerna till en?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Hur gjorde du för att få ihop dom olika filerna till en?

SUN har splittat dom med *nix kommandot split.

Då är det bara att kopiera ihop dom:

*nix: cat fil.1 fil.2 ... >fil.iso

DOS/windows: copy /b fil.1 fil.2 ... fil.iso

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
SUN har splittat dom med *nix kommandot split.

Då är det bara att kopiera ihop dom:

*nix: cat fil.1 fil.2 ... >fil.iso

DOS/windows: copy /b fil.1 fil.2 ... fil.iso

hmm får det inte att fungera men det är nog jag som gör något fel.

E:\Solaris 10>copy /b sol-10-GA-x86-dvd-iso-a sol-10-GA-x86-dvd-iso-b sol-10-GA- x86-dvd-iso-c sol-10-GA-x86-dvd-iso-d sol-10-GA-x86-dvd-iso-e sol.iso Felaktig kommandosyntax.

Sådär blir men vad är det jag gör för fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
hmm får det inte att fungera men det är nog jag som gör något fel.

E:\Solaris 10>copy /b sol-10-GA-x86-dvd-iso-a sol-10-GA-x86-dvd-iso-b sol-10-GA- x86-dvd-iso-c sol-10-GA-x86-dvd-iso-d sol-10-GA-x86-dvd-iso-e sol.iso Felaktig kommandosyntax.

Sådär blir men vad är det jag gör för fel?

skriv så här så kommer det att funka.

copy /b sol-10-GA-x86-dvd-iso-a + sol-10-GA-x86-dvd-iso-b + sol-10-GA-
x86-dvd-iso-c + sol-10-GA-x86-dvd-iso-d + sol-10-GA-x86-dvd-iso-e sol.iso

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne
skriv så här så kommer det att funka.

copy /b sol-10-GA-x86-dvd-iso-a + sol-10-GA-x86-dvd-iso-b + sol-10-GA-
x86-dvd-iso-c + sol-10-GA-x86-dvd-iso-d + sol-10-GA-x86-dvd-iso-e sol.iso

Tackar! Fungerade perfekt nu.

Permalänk

jag skrev dock inte så, utan jag skrev såhär:

copy sol-10-GA-x86-dvd-iso-a /b + sol-10-GA-x86-dvd-iso-b /b + sol-10-GA- x86-dvd-iso-c /b + sol-10-GA-x86-dvd-iso-d /b sol-10-GA-x86-dvd-iso-e sol.iso

Funkade. Det blev en fil iallafall, kunde dock inte använda dvd:n för att boota sen, men det berodde på min stenåldersdator som jag hade tänkt köra operativet på...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W