Permalänk

Mata ut CD ur iBook

Jag satte in Tiger-skivan som följde med min iBook i daorn för att jag skulle se om man kunde installera X11 från den. Men när jag satte i den hände ingenting, den dök inte upp på skrivbordet och jag kan inte hitta något spår av att en skiva sitter i. Den sitter där och snurrar, slukar batteritid och blockerar min cd-läsare men det går inte att få ut den, inte ens med utmatningsknappen. Jag har sett att det finns ett hål för panikutmatning på äldre Mac:ar och cd-spelare till PC men jag hittar inget sådant heller.

Snälla hjälp mig att få ut den satans skivan!

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Håll in eject (F12) vid uppstart

Visa signatur

-._.-

Permalänk

Tack, det hjälpte!

En fråga: Hur ska en person som just har köpt en iBook och som inte är medlem på Sweclockers och som just har satt in en DVD som följde med datorn klara av det här problemet? Och är det meningen att den skivan inte ska dyka upp på skrivbordet när man sätter in den?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Tack, det hjälpte!

En fråga: Hur ska en person som just har köpt en iBook och som inte är medlem på Sweclockers och som just har satt in en DVD som följde med datorn klara av det här problemet? Och är det meningen att den skivan inte ska dyka upp på skrivbordet när man sätter in den?

ja, steve tycker att det är enklare för nybörjaren om man begränsar användandet av flyttbar media

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Tack, det hjälpte!

En fråga: Hur ska en person som just har köpt en iBook och som inte är medlem på Sweclockers och som just har satt in en DVD som följde med datorn klara av det här problemet? Och är det meningen att den skivan inte ska dyka upp på skrivbordet när man sätter in den?

Om man är macanvändare vet man att om man håller in musknappen när man bootar upp datorn spottar den ut skivan/disketten eller vad fan som helst. Det har varit så sedan Macintoshen kom första gången.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte gemtricket längre?

Gemtricket:
Böj ut gem och stoppa in i det lilla hålet vid cd/dvd:n och vips så kommer skivan ut. Fungerade även med datorn avslagen.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om man är macanvändare vet man att om man håller in musknappen när man bootar upp datorn spottar den ut skivan/disketten eller vad fan som helst. Det har varit så sedan Macintoshen kom första gången.

Inte speciellt nybörjarvänligt dock att tänka så. Vi (Macanvändare) snackar om att vi vill ha fler Macägare, kommer man från PC-världen är ju inte det där speciellt uppenbart.

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg en rolig 'fredagstrams' från macworld (tidningen) anno nittonhundranittionånting där martin lindhe(?) radade upp de mest udda av macos konstigheter.
knapptryck vid uppstarttrixet hamnade långt upp på den listan om jag minns rätt...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Inte speciellt nybörjarvänligt dock att tänka så. Vi (Macanvändare) snackar om att vi vill ha fler Macägare, kommer man från PC-världen är ju inte det där speciellt uppenbart.

Är väl ungefär lika uppenbart som när man behöver trycka F8 för att boota upp XP i felsäkert läge.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Fungerar inte gemtricket längre?

Gemtricket:
Böj ut gem och stoppa in i det lilla hålet vid cd/dvd:n och vips så kommer skivan ut. Fungerade även med datorn avslagen.

Tänkte på det, men det finns inget hål för gem på den här datorn.

Det är inte många som skulle komma på idén att man måste starta om datorn och samtidigt hålla in en knapp (såvida man inte har suttit vid en Mac någon gång innan).

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Är väl ungefär lika uppenbart som när man behöver trycka F8 för att boota upp XP i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Det är inte många som skulle komma på idén att man måste starta om datorn och samtidigt hålla in en knapp (såvida man inte har suttit vid en Mac någon gång innan).

Nä, de flesta skulle nog starta skivverktyg och se att det fanns en optisk skiva där och välja ikonen för att mata ut den

Intressantare är väl varför diskarbitration inte mountade skivan.
Vad fick du för felmeddelanden i cosole.log och sys.log?
Lite mysko att DVD:n inte mountades som den skall...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nä, de flesta skulle nog starta skivverktyg och se att det fanns en optisk skiva där och välja ikonen för att mata ut den

ändå är du den första att föreslå den lösningen...?`

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nä, de flesta skulle nog starta skivverktyg och se att det fanns en optisk skiva där och välja ikonen för att mata ut den

Been there, done that.

Jag kollade givetvis där men det fanns ingen skiva.

EDIT: Det verkar vara ett alvarligt problem med min dator.

Jag testade med en musik-CD och den upptäcktes först efter en minut men iTunes hängde sig när jag försökte spela upp den. Sen testade jag igen med Tiger-skivan men den funkade inte. På Apples supportsida stod några knep man kunde testa. Jag testade med mata ut och äpple+mata ut. Efter 10 minuter (när jag hade surfat omkring på deras supportsida ett tag) kom det helt plötsligt upp en ruta där det stod "du har valt att mata ut en tom skiva..." och något mer som jag inte hann se, för då hoppade skivan ut och rutan försvann.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Jag kollade givetvis där men det fanns ingen skiva.
EDIT: Det verkar vara ett alvarligt problem med min dator.

Jo, det verkar ju lite mysko…

Det du kan göra är ju att kika i "systemmeddelanden" i console.log, system.log och diskutility.log (~bibliotek/logs/) om du hittar något där (starta med console), men antagligen är CDläsaren lite sned eller skiten och behöver lämnas in eventuellt…
CDspelaren/diskarbitration håller på och tragglar ett tag (och skriver felmeddelanden i consolen) innan den ger upp och skickar ut skivan… Inte tio minuter kanske, men det känns som det

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Jo, det verkar ju lite mysko…

Det du kan göra är ju att kika i "systemmeddelanden" i console.log, system.log och diskutility.log (~bibliotek/logs/) om du hittar något där (starta med console), men antagligen är CDläsaren lite sned eller skiten och behöver lämnas in eventuellt…
CDspelaren/diskarbitration håller på och tragglar ett tag (och skriver felmeddelanden i consolen) innan den ger upp och skickar ut skivan… Inte tio minuter kanske, men det känns som det

Om du ska byta läsaren själv kan det bli lite bökigt, allafall på Powerbook

http://mactuellt.se/index.php?kat=artiklar&visa=8078
Läs mer där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om du ska byta läsaren själv kan det bli lite bökigt, allafall på Powerbook
http://mactuellt.se/index.php?kat=artiklar&visa=8078
Läs mer där.

Har man en iBook där man fick med Tiger så har man nog garanti
Men att ställa frågorna på < http://mactuellt.se > är nog ingen dum ide...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Läser man manualen så står det såna enkla saker.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Läser man manualen så står det såna enkla saker.

Vilka saker?

När läsaren vägrar att läsa alla skivor man stoppar in är det definitivt något som är fel. Jag ska ringa Apple så fort jag får tid.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Menade t ex hur man får ut en cd.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'