Permalänk
Medlem

Konstigt problem med /dev/md*

Jo har som sagt en raid 0 på min server och den funkade bra i början, men sen efter jag körde en

emerge sync
emerge -uDpv world
emerge -uDv world
emerge -pv depclean
emerge -v depclean
revdep-rebuild -pv
revdep-rebuild -v
dispatch-conf

så har mina /dev/md* filer börjat försvinna efter varje reboot, så för att få tillbaka dom kör jag "cd /dev ; MAKEDEV md" gjorde även så första gången och det funkade enda fram tills jag updaterade systemet.

Nån som har nån idé varför det håller på så här, lite drygt när man måste göra om allt och så vid en reboot. Då apache och massa annat inte startar bara för inte raiden kan starta.
Ska prova att lägga till lite grejjer i /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 om det hjälper.

mvh, Jens

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Är det bara devicenoden som försvinner, eller är det raid-enheten som är borta?
Det finns ju några olika sätt att hantera /dev, en del distar lägger ju till och tar bort saker eftersom. Om den inte lägger till de noderna borde du ju kunna peta in dem själv i nåt startscript (efter rotfilsystemet remountats read-write, men innan andra filsystem mountas).
Finns säkert nåt gentooigt sätt att göra det "rätt", men sånt vet jag inget om.

För övrigt anser jag att RAID0 bör förstöras.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Det är bara devicenoden som försvinner, kör jag "cd /dev ; MAKEDEV md" och sen kör raidstart -all och mountar md0 så funkar raid0:en utmärkt tills man startar om då får man göra om allt.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Som sagt, ett enkelt sätt att laga det på är att skapa devicenoderna själv på lämpligt ställe i nåt initscript.
Jag vet inte hur gentoos initscript fungerar, men någonstans typ i /etc/rc.d/ ligger de väl. Nåt av de som körs alldeles i början ägnar sig åt att kolla filsystem och mounta dessa. EFTER att den mountat rotfilsystemet read-write, men FÖRE den mountar resten kan du lägga in några rader för att skapa devicenoderna, typ

/bin/mknod /dev/md0 b 9 0
/bin/mknod /dev/md1 b 9 1
/bin/mknod /dev/md2 b 9 2
(o.s.v. så många du nu behöver)

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.