SerialATA version 2,5

Permalänk
Melding Plague

SerialATA version 2,5

<font style="font-size: 10pt"><b>SerialATA version 2,5</b></font> <small class="small">torsdag 25 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Det har varit mycket missförstånd bland tillverkare, återförsäljare och användare när det gäller bandbredd och hastighet på SATA-II-specifikationen. Organisationen bakom har sedmera bytt namn och heter nu SATA-IO. SATA-II betyder inte automatiskt 3,0 gigabit per sekund, utan det kan också betyda att den kan överföra 150 gigabit per sekund som den äldre SerialATA-standarden som i folkmun kallas SerialATA-150 eller bara SerialATA.<br /><br />SATA-IO-gruppen har i dagarna lanserat en ny SerialATA-standard med version 2,5. Den presenterar full hastighet när det gäller bandbredd (3,0 gigabit per sekund), Native Command Queuing (NCQ), fullt stöd för hotplug och lite till. SerialATA-specifikationen 2,5 kommer förhoppningsvis reda ut missförstånd kring de tidigare specifikationerna. Den är dock inte helt klar och kommer presenteras i slutgiltig form i november.<br /><br />Läs lite mer om missförståndet angående bandbredden hos <a href="http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp" target="_blank" >SATA-IO</a>. Det finns även en <a href="http://www.serialata.org/docs/SATA_Rev2.5_Spec.pdf" target="_blank" >PDF</a> hos dem innehållande 2,5-specifikatonen.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"den kan överföra 150 gigabit per sekund"

Liten miss där också kanske. 150 Gbit för ett diskinterface låter lite väl bra.

Permalänk
Avstängd

Gbit

Mbit kanske?

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonneX
"den kan överföra 150 gigabit per sekund"

Liten miss där också kanske. 150 Gbit för ett diskinterface låter lite väl bra.

Gigabit är rätt. 150 / 12 = 12,5 vilekt omräknat blir 125 Megabyte per sekund.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Gigabit är rätt. 150 / 12 = 12,5 vilekt omräknat blir 125 Megabyte per sekund.

Öhh. Nä. Några tiopotenser fel är du nog Skillnaden mellan giga och mega är 1000 och inte 10. Det faller på sin egen orimlighet.

Permalänk
Medlem

Fattar noll. Först gäller 300 GBit/s och sen 3,0 GB/s? Och varför ska man dela det med 12?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Är det mjukvaru eller hårdvaru uppgradering. Menar att dom som har redan SataII på sina moderkort kan dom använda Sata 2.5 eller måste dom köpa nya kontrollerkort eller moderkort.

Permalänk
Medlem

125MB * 8 bitar = 1000Mbit bandbredd= 1Gbit.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Är det mjukvaru eller hårdvaru uppgradering. Menar att dom som har redan SataII på sina moderkort kan dom använda Sata 2.5 eller måste dom köpa nya kontrollerkort eller moderkort.

Som tidigare så blir antagligen både HD's och kontrollers bakåtkompitabla.
Så en HD med SATA2.5 fungerar på en SATA1 kontroller och en SATA1 HD fungerar på en SATA2.5 kontroller.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Fattar noll. Först gäller 300 GBit/s och sen 3,0 GB/s? Och varför ska man dela det med 12?

håller med, som jag fattat det så är SATA 150 MB/s (megabyte alltså) och SATA II 300 MB/s, inte hört nåt om gigabit o.s.v

Citat:

125MB * 8 bitar = 1000Mbit bandbredd= 1Gbit.

that makes sense!

Rimligaste inlägget i tråden so far..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Som tidigare så blir antagligen både HD's och kontrollers bakåtkompitabla.
Så en HD med SATA2.5 fungerar på en SATA1 kontroller och en SATA1 HD fungerar på en SATA2.5 kontroller.

Ja det har jag förstått. Men min fråga är om det går att uppgradera min SataII chip som sitter på moderkortet till Sata 2.5, eller är det helt Hårdvaru beroende så man måste köpa ett nytt moderkort eller kontrollerkort för att få dom nya funktonerna. Ifs så är jag på väg att köpa lite nya diskar med SataII och NCQ, och mitt moderkort stödjer det. Så min fråga är vad kommer att skilja mellan Sata 2.5 och Sata II som jag har idag.

Permalänk
Medlem

Serial ATA 150 har en teoretisk maxöverföringshastighet på 150MB (megabyte) per sekund. En byte (B) består av 8 bit (b).

Alltså:

150 x 8 = 1200 Mb (megabit) per sekund. Detta är samma som 1,2 Gb (Gigabit) per sekund.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Hmm, detta verkar ju vara ett missförstånd som gäller många,
då jag trodde SATA-II hade en max på 300 MB/s.

Denna tråd ska jag följa, men om jag blir smartare av den, vet jag då inte;)

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Behövs ju inte någon "ny" SATA-2.5 - skulle räcka om tillverkarna följde befintliga specar för SATA-150 och SATA-300.

"Kejsarens nya kläder".