En fråga angående FreeBSD, autostart av applikationer.

Permalänk
Medlem

En fråga angående FreeBSD, autostart av applikationer.

Tjena gubbar.

Nu är det så att en hängiven vän till mig tillslut lyckats få mig över till BSD träsket.

Jag har tänkt att köra en FreeBSD server som ska tuffa på lite stilla med en Ventriloserver samt en Webbserver i sinom tid.

Nu är det så att den är installerad med någon slags miniinstall och är inte confad för nätverk osv.

Men en fråga jag tänkte ställa såhär i förväg är hur man går tillväga för att tex; installera exempelvis en Ventrilo server och få denna att starta automatiskt iochmed att FreeBSD i sig går igång när man startar burken.

Finns det någon slags "autostart" config någonstans eller kör man någon commandorad med programmets namn i och så.

Jag är helt ute och cycklar när det kommer till BSD/linux osv så jag har inte så stor koll.

Grejjen är också den att jag inte vill sätta mig och nöta igenom en manual för FreeBSD, då dessa har tendenser att vara miljontals mil långa och inte för in någon relevant information i min begränsade skallbas.

Men om någon känner att dom har lust att kanske skriva in de mest grundläggande commandon man bör kunna samt även en liten beskrivning över något matnyttigt så vore det inte helt fel.

Tack och hej!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

man rc.local

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Program installeras lättast med Ports i FreeBSD. Kolla handboken på FreeBSD.org (ja jag vet, men den anses av många vara en av de bästa handböcker som finns, så kolla in den). Init-scripts kan jag inte ett jota om så det får någon annan svara på.

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbast och enklast är att slänga ett shellscript i /usr/local/etc/rc.d/
stoppa i lämpliga kommandon och göra det exekverbart.

Vad gäller manualer så är det något du måste lära dig tycka om för att köra unix/linux. Det kommer garanterat gå åt helvete förr eller senare annars.
Grundläggande kommandon har du här.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion