Permalänk
Medlem

QBasic motsvarighet i Linux

Jag anar att det finns ett åsnt här program, det är ju inte särskillt avancerat...
Jag vill ha ett program som liknad QBasic fast till Linux, det enda som krävs är att man enkelt med en eller två tangenttryck ska kunna köra sin kod och gärna kunna spara den lika enkelt.

Finns detta? Kör igång ett helt XP bara för att köra ett DOS-program... känns dumt.

EDIT: Jag vill köra BASIC i det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

python är lätt att lära sig...

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Finns en basic tolk till Linux som heter gambas

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Shellscript är enkelt att lära sig och går att komma hyffsat långt på, beroende på vad man vill göra egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga Shell, Perl eller Python.

EDIT: Gambas skulle nog kunna liknas mer vid Visual Basic än QBasic.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Killar, han vill köra ett basic-program i linux..varför sitter ni och rekommenderar andra språk?

Leta efter en DOS-emulator och kör qbasic direkt där i, du bör kunna köra basic-program då.

http://www.dosemu.org/

Eller kanske detta program:

http://www.basicguru.com/rapidq/

stöder tydligen de flesta syntaxen från QBasic

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

bogg: Nej, han vill ha något som liknar QBasic för att kunna göra små applikationer snabbt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Killar, han vill köra ett basic-program i linux..varför sitter ni och rekommenderar andra språk?

Leta efter en DOS-emulator och kör qbasic direkt där i, du bör kunna köra basic-program då.

http://www.dosemu.org/

Eller kanske detta program:

http://www.basicguru.com/rapidq/

stöder tydligen de flesta syntaxen från QBasic

"Jag vill ha ett program som liknad QBasic fast till Linux, det enda som krävs är att man enkelt med en eller två tangenttryck ska kunna köra sin kod och gärna kunna spara den lika enkelt."

Vad jag ser står det inte explicit någonting om qbasic.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Aja, eftersom att han bootar XP bara för att köra QBasic så satsar iallafall jag på att han kollat på Python, Perl och allt sådant redan och bara vill ha en BASIC-Interpreter och inte något annat språk..

Söker ni på lite trådar han har skrivit i så hittar ni allt från Apache, MySQL och andra ganska trevliga saker, tror han har så stor koll att han vet att det finns andra interpreter-språk här i världen förutom BASIC.

Antagligen har han väl något skrivet i QBasic som han prompt vill kunna köra även i linux, och inte har tid/lust att skriva om till något annat språk.

Det är väl trots allt bättre att faktiskt försöka, bara försöka, att ge honom förslag som till så pass stor del som möjligt faktiskt överensstämmer med hans förfrågan, och den rörde QBasic.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Dosbox och qbasic orginal? skulle inte det funka?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Koda C är väll inte svårare än koda Basic?
Så varför inte koda C?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Koda C är väll inte svårare än koda Basic?
Så varför inte koda C?

eh.. skämtar du eller? På vilket sätt skulle C vara lika enkelt som Basic att programmera?..
Basic är gjort för nybörjare, medans C är det inte, den generella syntaxen i C kanske inte är allt för svår, men när man kommer till lite mer advancerade applikationer än "hello world" så märker man att det kräver lite mer kunskaper och kunnande att programmera i C.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror ni missförstod mig lite, med ett program som liknade QBasic så menade jag ett program som gör BASIC-program. Anledningen till att jag vill ha BASIC är att det är det vi ska använda i Programmering A i 4 veckor framöver.

Annars hade jag nog valt ett annat språk.

Ska kolla på de programmen för BASIC som några har rekomenderat.

EDIT: Snarare jag som formulerade mig dumt, sorry.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Bwbasic och yabasic verkar båda finnas med i debian, men yabasic verkar mest underhållen av dem.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Bwbasic och yabasic verkar båda finnas med i debian, men yabasic verkar mest underhållen av dem.

Bwbasic verkade inte fungera när jag tog ner det från synaptic, och yabasic verkar inte kunna spara filer.

Annars var yabasic jättebra verkade det som.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
eh.. skämtar du eller? På vilket sätt skulle C vara lika enkelt som Basic att programmera?..
Basic är gjort för nybörjare, medans C är det inte, den generella syntaxen i C kanske inte är allt för svår, men när man kommer till lite mer advancerade applikationer än "hello world" så märker man att det kräver lite mer kunskaper och kunnande att programmera i C.

Har du kodat basic? eller qbasic?

När man seriöst kodar basic för typ C64 eller sådana saker är det fanemig samma svårighetsgrad som C. Visst, Qbasic brukar vara enklare för att man kan ta genvägar.
Men man får ju inte ut något utav det istället.

Vill man få något gjort i Basic krävs det en hel del kunskap inom det. Precis som C.
Basic är ett stendött språk. Varför ens tänka på det. C lever fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har du kodat basic? eller qbasic?

När man seriöst kodar basic för typ C64 eller sådana saker är det fanemig samma svårighetsgrad som C. Visst, Qbasic brukar vara enklare för att man kan ta genvägar.
Men man får ju inte ut något utav det istället.

Vill man få något gjort i Basic krävs det en hel del kunskap inom det. Precis som C.
Basic är ett stendött språk. Varför ens tänka på det. C lever fortfarande.

Började programmera i Basic för sådär 10 år sen, höll på med det ett antal år men sen uppgraderade jag mig till Pascal (uppgradering?) och sen till C.

"För typ C64" .. C64:an har varit död i typ 15 år nu.. varför ens nämna den?..
På vilket sätt skulle det vara samma svårighetsgrad att programmera C och Basic? För att programmera bra i C så kräver det att man har en ganska bra förståelse för hur bl.a. opertivsystemet och hårdvaran fungerar, medans Basic designades för att abstrahera bort det ifrån "programmeraren".

De 8 design principerna för Basic var: (hämtat ifrån Wikipedia)

1. Be easy for beginners to use
2. Be a general-purpose programming language
3. Allow advanced features to be added for experts (while keeping the language simple for beginners)
4. Be interactive
5. Provide clear and friendly error messages
6. Respond fast for small programs
7. Not require an understanding of computer hardware
8. Shield the user from the operating system

Desamma gäller knappast för C.

Jag har aldrig sagt att han ska programmera i Basic, men om han ska göra enklare saker, som det verkar vara han vill så finns det en mängd scriptspråk som passar bättre.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Han ju för fan redan talat om att han måste använda basic eftersom han ska läsa Programmering A, så vidare disskutioner om vilket programmeringsspråk som är bäst torde inte hjälpa trådskaparen speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag tror ni missförstod mig lite, med ett program som liknade QBasic så menade jag ett program som gör BASIC-program. Anledningen till att jag vill ha BASIC är att det är det vi ska använda i Programmering A i 4 veckor framöver.

Annars hade jag nog valt ett annat språk.

Ska kolla på de programmen för BASIC som några har rekomenderat.

EDIT: Snarare jag som formulerade mig dumt, sorry.

Tack för att du gav mig rätt

*känna skadeglädje mot dom andra som missförstod dig och försökte rätta mig när jag rättade dom*

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

OffT:

Helt plötsligt kom jag att tänka på BoggDOS...

Permalänk
Medlem

Äh, vafan, det var iallafall en .exe fil

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Fick Dosemu att fungera, men sen blev det massa fel i min kod så jag blev sur och stänga ner. Nu några timmar senare så får jag:
kaminix@Fourchan:~/mydos/dosemu$ xdosemu
ERROR: Unable to open console to evaluate the keyboard map.
Please specify your keyboard map explicitly via the $_layout option

Får samma även när jag ändrat till

## Keyboard related settings # Keyboard layout: default: 'auto' (which tries to generate the table from # the current Linux console settings) # or one of: finnish(-latin1), de(-latin1), be, it, us, uk, dk(-latin1), # keyb-no, no-latin1, dvorak, pl, po, sg(-latin1), fr(-latin1), sf(-latin1), # es(-latin1), sw, hu(-latin2), hu-cwi, keyb-user, hr-cp852, hr-latin2, # cz-qwerty, cz-qwertz, ru, tr. $_layout = "us"

i filen /dosemu/dosemurc. :S

EDIT: Nu funkar amerikansk tangentbordslayout, men den säger fortfarande att den inte kan identifiera.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Anledningen till att jag vill ha BASIC är att det är det vi ska använda i Programmering A i 4 veckor framöver.

Offtopic av mig, men det är för mig helt oförståeligt hur någon sund människa kan få för sig att lära ut BASIC i en inledande kurs i programmering år 2005. Jag trodde vi lämnade det stadiet på 1980-talet. Det finns betydligt mer moderna, enklare och vanligare programspråk i bruk nu för tiden. Tragiskt...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Offtopic av mig, men det är för mig helt oförståeligt hur någon sund människa kan få för sig att lära ut BASIC i en inledande kurs i programmering år 2005. Jag trodde vi lämnade det stadiet på 1980-talet. Det finns betydligt mer moderna, enklare och vanligare programspråk i bruk nu för tiden. Tragiskt...

Kan inte annat än hålla med, BASIC verkar i mina ögon vara ett av de absolut mest värdelösa språken i världen. Python verkar i mina n00biska ögon som det bästa språket att introducera med och lära som första språk.

Håller för övrigt på att med en python-bok vid sidan om kursen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Offtopic av mig, men det är för mig helt oförståeligt hur någon sund människa kan få för sig att lära ut BASIC i en inledande kurs i programmering år 2005. Jag trodde vi lämnade det stadiet på 1980-talet. Det finns betydligt mer moderna, enklare och vanligare programspråk i bruk nu för tiden. Tragiskt...

Vi fick också lära oss qbasic i Programering A, Visual Basic i B och C + lite JAVA i C. quick/visual basic tiden var synnerligen deprimerande. Men det är längesen nu så jag är inte bitter.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vi fick också lära oss qbasic i Programering A, Visual Basic i B och C + lite JAVA i C. quick/visual basic tiden var synnerligen deprimerande. Men det är längesen nu så jag är inte bitter.

Vi ska lära oss Visual Basic efter de här fyra veckorna. Programmering B kommer jag inte ihåg vad man körde med och Programmering C är C eller C++ (vet inte vilken, börjar på C iaf).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

pascal pysslade vi med i programering A som jag (tyvärr) läste.. hatar programering över allt annat.. men lyckades tamigfan klara kursen med en jääävla massa tur.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end