Permalänk
Medlem

ubuntu vs. debian

då är det dax för att hoppa vidare i linuxkarulsellen och välja en ny dist att smaka av.
debian eller ubuntu känns ganska attraktiva, men jag funderar på hur stor skillnaden är mellan de tu, för det är nämligen så att det kanske lutar mer åt att använda fluxbox (eller kanske harva vidare med ion?) istället för gnome.

med den biten klargjord;
1) är det då någon mening med att installera ubuntu och i efterhand byta wm, eller skapar det några problem i systemet på något sätt?
2) hur pass mycket jobbigare är debian att konfigurera? jag skyr inte terminalen, men slipper helst spendera tid att pilla i .conf-filer mer än absolut nödvändigt.
3) kanske finns det någon annan trevlig dist som någon menar att man bör prova på?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

1) Gör en baseinstall av Ubuntu och dra in valfri wm, så gjorde jag och det fungerar utmärkt. Sen kan du köra scriptet som finns här http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=22646 för att förenkla installationen av en massa nyttiga prylar.

Permalänk
Medlem

http://featherlinux.berlios.de/about.htm provade den för nått år sen, lättinstallerad då man gör det från själva live-systemet. bra grund men kändes lite besvärligt när man inget fattar.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kör ubuntu först, tycker du den känns för 'enkel' --> debian.

Permalänk

Gillar ubuntus forum och allla som änvänder det, typ på en lagom nivå för mig. Tycker att du ska göra som nightborn säger. Jag gillar gnome faktiskt bäst, eller kanske KDE men dom här xfce osv tycker jag e osköna tyvärr.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag gillar Ubuntu främst för att det är enkelt, men sen tar allting så lång tid i Debian också så dom har rätt utdaterade program vad jag har förstått.
Även om Ubuntu inte är den bästa disten om man vill ha det senaste så duger den.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Ubuntu var iaf bättre än Debian på att hitta min hårdvara, sen är väl viss konfiguration redan gjord i Ubuntu som man måste göra själv i Debian.
Skulle säga att det mest beror på hur mycket du vill pula själv.

Permalänk

denna tråden känns lite som 'potatis vs potatismos'

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Kör ubuntu först, tycker du den känns för 'enkel' --> debian.

Exakt vad skulle bli svårare om han använder debian?

Ubuntu är debian, med några förändrade paket och lite enklare installation. Om det som är "svårare" är att installera tycker jag du ska skriva expert i Ubuntuinstallationen så blir det mycket svårare än debian.

Det som gör att Ubuntu går att rekomendera till min mamma är att Gnome kommer med - färdigt och med massa mysiga verktyg. Om du vill ha det svårare: tryck inte i menyn. Starta en terminal. Så. Nu blev Ubuntu lika svårt som debian.

Ubuntu hindrar ingen från att göra något som går att göra i debian, men det förenklar att göra mycket - om man nu känner för att ha det enkelt.

Edit: förändrade paket, inte förenklade...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
denna tråden känns lite som 'potatis vs potatismos'

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

ja, vem fan vill äta palsternacka?!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Har ubuntu ett grafiskt program för apt-get

Permalänk
Medlem

ja, synaptic

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Japp men synaptic är oskönt enligt mejj, jag gillar apt-get enklare...

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

finns det någon vänlig synaptic-alike för aptitude då...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Japp men synaptic är oskönt enligt mejj, jag gillar apt-get enklare...

Synaptic hindrar dig inte ifrån att köra apt-get hur mycket du vill