No Screens Found -Ubuntu och ATi

Permalänk
Medlem

No Screens Found -Ubuntu och ATi

Efter installationen av Ubuntu så försöker jag startx efter ett tags flamsande kommer No screens found. Har sökt en del och det verkar som att mer eller mindre alla har samma problem. Dock har jag inte hittat en enda lösning i någon av trådarna. Letade på Ubuntus forum där det var ungefär lika dött.

Så.. hur ska man egentligen göra detta? Grafikkortet är ett x800xl.
Jag kan ingeting om linux så om ni vill att jag ska göra något så får ni nog berätta exakt hur man gör har kört xorgconfig och den där andra.. sudo something-something xorg dock så löser det inga problem. Jag har testat olika standard upplösningar allt från 1024 till 1280.

Om man vill ändra i xorg.conf.. skriver man emacs xorg.conf (för det är väl typ notepad?)?

Permalänk
Medlem

Antar att du har ungefär samma problem som jag har på en utav mina datorer:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47746...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Alldeles riktigt.. någon lösning? :<

Permalänk
Medlem

Installera fglrx via synaptic.
vim /etc/X11/xorg.conf
ändra

Section "Device" Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 SE (RV350 AQ)" Driver "ati eller radeon" BusID "PCI:1:0:0"

Till

Section "Device" Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 SE (RV350 AQ)" Driver "fglrx" BusID "PCI:1:0:0"

Så skall det fungera.
Det är klippt ut min config.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Fungerar fglrx till Mobile 7500 korten också? Vill försöka få igång mitt ATI kort på laptopen också, och då 3d stöd helst

Permalänk
Medlem

Från beskrivningen på fglrx i synaptic:
Video driver for ATI graphics accelerators
Video driver for the ATI Radeon and FireGL graphics accelerators.

This version of the ATI driver officially supports:
* ATI Radeon 8500, 9000, 9100, 9200, 9250 (R2xx)
* ATI Radeon 9500, 9550, 9600, 9700, 9800, X300, X400, X600 (R3xx)
* ATI Radeon X700, X800 (R4xx)
* ATI Mobility 9000, 9600, 9800
* ATI FireGL 8700, 8800, E1, E2, X1, X2, X3, Z1, T2, 5100, 7100, 7200
* ATI Mobility FireGL 9000, T2, T2e

This package provides 2D display drivers and hardware accelerated OpenGL.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Xerbee: Har för mig att man ska köra 'radeon'-drivern med 7XXX-kort, och den ska fixa 3D-accelerering också. Hur bra den sen är vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Xerbee: Har för mig att man ska köra 'radeon'-drivern med 7XXX-kort, och den ska fixa 3D-accelerering också. Hur bra den sen är vet jag inte.

Okej, när jag kollar i xorg.conf så ser jag att det står "Identifier Radeon Mobility 9000" och även 9000 under "Screen". Jag har en IBM R50 1830 6FG och jag är helt säker på att de är 7500 kretsen i dom, valde jag det här själv eller hittar den mitt kort automatiskt mån tro? Ska iaf prova radeon drivers då de just nu står "ati" som driver.

EDIT: Vart hittar man radeon drivern? apt-cache search ger inget.

Permalänk
Medlem

radeon-drivern är antagligen installerad tillsammans med xorg, så du ska bara behöva ändra Driver till "radeon" i xorg.conf. Angående Indentifiern så är det antagligen Ubuntu som känt igen ditt kort fel och kallar det för 9000 mobillity. Eller så har små tomtar uppgraderat det gratis ;).
Iofs så är ju ditt kort integrerat, så du kanske behöver använda fglrx? Har ingen aning faktiskt. Föreslår att du prövar innan jag svammlar ännu mer

Permalänk
Medlem

Haha jo gratis uppgradering till 9000 hade inte vart fel

Provade nu, den ville inte dra igång X-servern står det
Betyder det att jag får köra med "ati" utan någon 3d?

Permalänk
Medlem

Prövade du med 'radeon' eller ATi's officiella (fglrx)? Kan ju vara värt att pröva båda...

Permalänk
Medlem

Jag fick inte fglrx modulen att ladda när jag körde amd64 verisionen av ubuntu Så jag installerade gentoo istället.
Men många säger att detta ska fungera:
1. download official driver .rpm from ATI
2. remove fglrx packages using Synaptic
3. shut down Gnome (terminal: sudo /etc/init.d/gdm stop)
4. cd to download-location
5. sudo alien fglrx_ ... .rpm
6. sudo mv /lib/modules/YOURKERNELVRSIONHERE/kernel/drivers/video/fglrx.ko $HOME
7. sudo dpkg --force-overwrite -i fglrx- ... .deb
8. cd /lib/modules/fglrx/build_mod
9. sudo sh make.sh
10. cd /lib/modules/fglrx
11. sudo sh make_install.sh
12. sudo modprobe fglrx
13. sudo fglrxconfig

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Prövade du med 'radeon' eller ATi's officiella (fglrx)? Kan ju vara värt att pröva båda...

Körde först på radeon men råkade skriva fel Nu fungerar radeon fast jag får runt 500-600fps när jag kör fgl_gear (eller något sådant, kommer inte ihåg namnet)

Permalänk
Medlem

Tja, jag får 700 FPS i fgl_glxgears med mitt 9600 Pro. Vad får du om du bara skriver glxgears? Har du prövat nåt spel (tex Q3 eller ET)?

Permalänk
Medlem

Med glxgears får jag mellan 520-560 ungefär. Nej jag har inte hunnit prova något mer krävande spel än tuxracer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Med glxgears får jag mellan 520-560 ungefär. Nej jag har inte hunnit prova något mer krävande spel än tuxracer

Är det väldigt mycket? Jag har 270.

Permalänk
Medlem

Kollade på någon guide och där skrev dom att över 1000 krävdes för de flesta spel. Försökte få igång planeshift men när jag ska uppdatera tar de år och dagar så jag struntar i det.

Igor: Vad har du för kort då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Tja, jag får 700 FPS i fgl_glxgears med mitt 9600 Pro. Vad får du om du bara skriver glxgears? Har du prövat nåt spel (tex Q3 eller ET)?

Jag har över 1500 med GF4 4200 i FreeBSD

Burken är en dual Pentium II 400 MHz med 640 MB ram

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Jag har över 1500 med GF4 4200 i FreeBSD

Burken är en dual Pentium II 400 MHz med 640 MB ram

Jag antar att Nvidia har betydligt bättre drivare isf. Jag kan tillägga att jag får ~4600p i glxgears med samma kort, 9600 Pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag antar att Nvidia har betydligt bättre drivare isf. Jag kan tillägga att jag får ~4600p i glxgears med samma kort, 9600 Pro.

Hm jag får bara 750 fps i glxgears. Jag har ett 9600se det borde ju inte skilja så jätte mycket mellan våra resultat tycker jag. Vilka drivare kör du med? Själv kör jag med senaste fglrx från synaptic. Är det så att de inte har gett ut den senaste från ATI via synaptic än? Att jag kör med k7 kärna borde inte spela någon roll va?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jag får runt 1800 i glxgears har ett gforce4MX440 och AMD Sempron3000+ 1.8GHz 512ram.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hm jag får bara 750 fps i glxgears. Jag har ett 9600se det borde ju inte skilja så jätte mycket mellan våra resultat tycker jag. Vilka drivare kör du med? Själv kör jag med senaste fglrx från synaptic. Är det så att de inte har gett ut den senaste från ATI via synaptic än? Att jag kör med k7 kärna borde inte spela någon roll va?

Nej, du borde väl få minst ~3000, men iofs kan det ju bara vara glxgears som strular. Prövat nåt spel? Vad säger fglrxinfo? Det borde se ut så här:
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9600 Generic
OpenGL version string: 1.3.5272 (X4.3.0-8.16.20)
Typ.
Säger den Mesa så funkar inte drivern.
Kör själv med senaste drivaren från ATi, 8.16.20.
Installerade med "sudo sh ati-*" och valde install driver i menyn. Jag hade innan det urinstallerat 'xorg-driver-fglrx' via Synaptic, samt installerat kernel-headers med samma program. Generade min xorg.conf mha 'fglrxconfig'
Drivaren i synaptic är typ 8.8 nånting, så den är rätt gammal.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 9700 förr i tiden, och jag kunde konstatera att man får ungefär 600-700 utan 3d-acceleration, och ca 3000 med. Exakt samma siffror får ni givetvis inte, men i den storleksordningen i alla fall...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

http://odin.prohosting.com/wedge01/gentoo-radeon-faq.html

En bra guide (visserligen för gentoo, men vafan) för att få ditt radeonkort att fungera ordentligt med 3d-acceleration. Har själv ~2000+ fps i glxgears med mitt 9600 pro. Det fungerar även bra med Q3 och ET.

Edit: För övrigt tror jag det är bättre att mäta sin FPS i något q3 timedemo istället för glxgears om man håller på och tweakar.

Visa signatur

It's every man's dream to have a penis so large that he must hire a small boy to carry it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamcha
[url]
Edit: För övrigt tror jag det är bättre att mäta sin FPS i något q3 timedemo istället för glxgears om man håller på och tweakar.

Jepp, det är helt klart att föredra. ET funkade i 1024x768 med allt på högsta iaf på mitt 9600 Pro