HardOCP datorguide kvartalet 05

Permalänk
Melding Plague

HardOCP datorguide kvartalet 05

<font style="font-size: 10pt"><b>HardOCP datorguide kvartalet 05</b></font> <small class="small">fredag 26 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Om du tar $2000 USD (motsvarande 15 000 kr) och ska bygga en dator för det, vad väljer du för delar? <a href="http://www.hardocp.com/article.html?art=ODA3" target="_blank">HardOCP</a> har skrivit en artikel hur de skulle skapat en värstingdator det här kvartalet. Priserna i artikeln är amerikanska men det står ändå vissa intressanta val i artikeln. Exempelvis väljer sidan ett ASUS P5ND2-SLI för Intelsystem och ABIT AN8 Ultra för AMD-system.
<br />
<br /><i>First, let’s build the best all-around computer system our money can buy. This system should offer competitive performance for both application and gaming users. Second, let’s upgrade an already existing system in the tradition of our previous upgrade guides. This second system will offer a no-holds-barred attention on gaming performance.
<br />
<br />Fast forward to this installment and we have increased the budget to US$2000, which is quite a bit of cash for a full system build and it offers some very nice options on the upgrade side. We’ve also decided to increase the scope of these guides from this point forward and put together complete and upgrade systems from both AMD and Intel. A more thorough approach allows us to see the current market with a much broader viewpoint and gives us the opportunity to address systems from both sides of the fence.</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra läsning

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en dator för 15000kr så tar man väl ett bättre grafikkort än ett 6600GT. Ett 7800GT eller ett X800XL skulle vara fint i den prisklassen.

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Äsch, så vågade de inte slänga in benchmarks de två systemen emellan.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Vilket skämt... "monstersystem" med ett 6600GT..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

det är inte grafikkortet som gör systemet imo...

Jag tyckte det var intessant läsning...
lite mer genomtänkt än bara "skit i allt utom grafiken och tro det funkar optimalt ändå"
Resten av systemet är precis lika viktigt för att graffet skall kunna ge allt.
verkar vara ett väl avvägt och bra system generellt.
Man vart lite uppiggad av valet av minnen tyckte jag

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

allt handlar inte om grafikkort *pojkar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Floww
allt handlar inte om grafikkort *pojkar*

Vad skall de där stjärnorna (*) antyda på då?

Sen är ju grafikkortet en mycket viktig del just nu. Systemet i sig bör ju också vara upp to date, det fattar väl vem som hellst. Men grafikkortet var i det klenaste laget.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Vad skall de där stjärnorna (*) antyda på då?

Sen är ju grafikkortet en mycket viktig del just nu. Systemet i sig bör ju också vara upp to date, det fattar väl vem som hellst. Men grafikkortet var i det klenaste laget.

beror ju på hur man definierar klent...
ett 6600 räcker nog gott och väl till för alla spel som finns men
man kan inte köra max på allt. Sen om det rättfärdigar några tusen
till för ett bättre kort är ju egentligen en smaksak...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
beror ju på hur man definierar klent...
ett 6600 räcker nog gott och väl till för alla spel som finns men
man kan inte köra max på allt. Sen om det rättfärdigar några tusen
till för ett bättre kort är ju egentligen en smaksak...

De borde ha skippad X2:an och satsat på en 3000+/3500+ venice i stället. No need att brassa på med en X2:a

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
De borde ha skippad X2:an och satsat på en 3000+/3500+ venice i stället. No need att brassa på med en X2:a

tycker det visar på lite eftertanke.
Även om spel som stödjer dual idag är rätt sällsynta
så lär det nog komma rätt snart. Istället för att precis som
alla andra satsa på ett grafikkort med enorm överkapacitet
så tycker jag det tyder på att man inte bara tänker på behov
just nu utan även lite på vad som komma skall. Visst fattar
jag med att när det är dags för det så kan 6600 vara i minsta
laget men det lär nog fortfarande ge en bra upplevelse om
man inte är för petig. Bra minnen och en X2 ger nog bra mycket
bättre prestande overall generellt än bara en 15000:- dyr konsoll...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.