ATi Crossfire på Intel-moderkort?

Permalänk
Melding Plague

ATi Crossfire på Intel-moderkort?

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi Crossfire på Intel-moderkort?</b></font> <small class="small">fredag 26 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://techreport.com/onearticle.x/8700" target="_blank" >Tech-Report</a> rapporterar att det kan bli möjligt att köra ATi:s motsvarighet till Nvidias SLI på Intel-baserade moderkort tillverkade av Intel själva.
<br />
<br />På Intel Develpoer Forum (IDF) så har Crossfire visats upp ett Intel D955XBK-moderkort byggt på Intels moderkortskrets i955. Det enda som krävs enligt artikeln är en uppdatering av BIOS så skall det kunna gå att köra Crossfire-tekniken utan problem. En nackdel är dock att D955XBK endast har fyra stycken PCIe-banor i PCIe-plats nummer 2, så om det är optimalt för Crossfire med x850/r520-baserade grafikkort som kräver stor bandbredd återstår att se.
<br />
<br />"<I>IDF — ATI confirmed today at the Intel Developer Forum that they will be validating Intel's D955XBK motherboard for use with the CrossFire dual-graphics solution, and their presentation says that "ATI CrossFire on Intel 955X platforms provide superior graphics performance." This is a big departure from NVIDIA's current practice, which effectively limits GeForce SLI configurations to NVIDIA's own nForce4 SLI chipsets.</I>"

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått klart för mig vad och varför SLI och/eller Crossfire behöver för speciellt stöd av moderkortet? Varför kan det inte bara räcka med två standard pci-e 16x-platser?

Permalänk
Medlem

Njae.. det handlar lite om att data skall skickas till rätt ställe om jag inte är ute och cyklar dvs.

Permalänk
Medlem

Undra om Intel gör det här för att slippa konkurrera med ATI på chipset-marknaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag har aldrig fått klart för mig vad och varför SLI och/eller Crossfire behöver för speciellt stöd av moderkortet? Varför kan det inte bara räcka med två standard pci-e 16x-platser?

"Undras varför inte alla moderkort kan köra SATA diskar, borde räcke med portar tycker man"

Extremt eempel kanske, men vadå, det är väl självklart att chippet måste stödja det och veta hur informationen ska skickas, etc etc..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

SLI till Voodoo behövde ju inte nått speciellt stöd av moderkortet t ex. Nu vet jag inte om den nuvarande SLI-tekniken behöver det, men om den behöver det så känns det extra onödigt med tanke på bryggan mellan korten som man istället kunde använt för all kommunikation.

Men är det nån som har en länk som säger exakt vad som behövs extra? Hur går Render-To-Texture till med Crossfire t ex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
"Undras varför inte alla moderkort kan köra SATA diskar, borde räcke med portar tycker man"

Extremt eempel kanske, men vadå, det är väl självklart att chippet måste stödja det och veta hur informationen ska skickas, etc etc..?

Precis som att alla moderkort inte har PCI-E? = Det är en övergångsperiod som inträffar allt,
vissa tar det längre tid för & vissa fortare.

Alla moderkorts Chip som jag känner till har stöd för S-ATA?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
SLI till Voodoo behövde ju inte nått speciellt stöd av moderkortet t ex. Nu vet jag inte om den nuvarande SLI-tekniken behöver det, men om den behöver det så känns det extra onödigt med tanke på bryggan mellan korten som man istället kunde använt för all kommunikation.

Men är det nån som har en länk som säger exakt vad som behövs extra? Hur går Render-To-Texture till med Crossfire t ex?

men 3dFX SLI som fanns på voodoo2 ger ju långt ifrån samma prestandaökning som nvidia SLI gör idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
men 3dFX SLI som fanns på voodoo2 ger ju långt ifrån samma prestandaökning som nvidia SLI gör idag.

Det går ju inte att gämnföra voodoo2 korten & Nvidias 6000 serie i SLI & se vem som vinner.

Det enda som då är av intresse, är att mäta prestanda vinnsten mellan dessa 2 SLI.
Från ett kort, till 2 kort.

Är du så säker NaWi att den är så stor skillnad?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)