Ubuntu - sparar inga inställningar vid omstart.

Permalänk
Medlem

Ubuntu - sparar inga inställningar vid omstart.

Varje gång jag startar om datorn måste jag ställa in DNS på nytt för att kunna komma ut på internet.

Detta kommer även om jag kryssar i att "spara nuvarande ändringar".

Jag har samma problem med uppdateringsfrekvensen. Den vill inte ändras till de 100Hz jag vill köra utan ligger på 60Hz.

Är det något enkelt jag har missat?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

DNSer ställer du in i /etc/resolv.conf
Skärmuppdateringsfrekvensen ställer du in i /etc/X11/xorg.conf

Permalänk
Medlem

hallbram@ibm:~$ /etc/resolv.conf

bash: /etc/resolv.conf: Åtkomst nekas

Hur gör jag?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Öppnar resolv.conf med valfri texteditor och lägger till "nameserver 127.0.0.1"

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Öppnar resolv.conf med valfri texteditor och lägger till "nameserver 127.0.0.1"

Tack, nu fattar jag

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Dock så borde GNOME komma ihåg vilka inställningar du vill köra med. Testa att ta väck ~/.gconf (detta tar dock väck alla inställningar som har med gnome att göra).

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose