Permalänk
Medlem

Varför sitter jag i WinXP nu?

Här kommer sagan om varför jag sitter i Windows XP Professional just nu istället för mitt underbart vackra Ubuntusystem.

Jag och två kompisar hade tänkt anordna ett LAN om några veckor, men för att veta om det är lönt att fumla med att dra över datorer hit och dit så ska vi testa några av spelen först, detta betyder givetvis att jag får installera en Dual-boot med Windows XP (okej, att det är XP är kanske inte självklart).

Så jag kör in Windows XP skivan och sitter och är glad för att jag har reserverat 15 GB åt en installation av ett dual-boot system så att jag ska slippa krångel. Men likförbaskat så säger Windows installations program att min hårddisk är full av partitioner (detta när jag hade 3 partitioner på hda och en på hdb... och jag skulle installera på hda).

Jaja, får väl skapa en Linux-partition med Gentoos installations CD tänkte jag (testade att boota upp Ubuntu, men ack, för sent, XP har redan bajsat ner min boot-grej). Så jag skapade en partiton med hjälp av Gentoos skiva, formaterade den inte (varför skulle jag?). Som väntat så visste inte XPs skiva vad det var för filsystem, så jag testade att lägga in det på den partitionen.

När jag försökte lägga in XP på Linux partitionen så sa den att den inte kan installera där (no shit?) och stängde ner utan att fråga om jag vill formatera om den. Då tog jag bort SWAP-partitionen och den nyskapade partitionen och installerade XP, det funkade.

Sen skulle jag installera om LILO så att jag kunde återgå till mitt vackra OS. Jag följde ubuntuguide.orgs instruktioner för hur man installerar GRUB i rescue mode med den skillnaden att jag bytte ut "grub" mot lilo. Till detta fick jag svaret "lilo-install command not found" eller något sånt. Aja, får väl testa med grub-install då tänkte jag, men även där fick jag som svar att det inte finns ett sånt kommando.

"Hmm, hur ska jag då få in Lilo igen?" tänkte jag. Sen fick jag den brilljanta idén att bara göra vissa hårddisk-oändrande grejer i expert-installationen av Ubuntu. När jag försökte med att installera LILO igenom expert-mode så sa den att det inte gick. Då kom jag på att jag kanske skulle säga till den vart alla mina partitioner låg först, dumma mig som inte tänkte på det.

Slöfockar kan börja läsa här.

Så jag gick in i Ubuntus inbyggda partititonseditor och monterade alla partitioner. När jag valde att skriva ändringarna till disken så sa den att det inte gick att montera /dev/hda1 som root. Ja' ba' "w0000t!?"! Så jag fumlade lite, sen fumlade jag lite till, och det hela slutade i att jag tog bort /dev/hda1 i frustration och formaterade hela disken.

Man skulle kunna tro att detta skulle lösa kakan, men icke sa nicke, den vill fortfarande inte montera. Eftersom att jag ändå får installera om allt nu så körde jag om hela installationen och formaterade alla partitioner utom /home.

I slutet av installationen så bad den mig installera LILO eftersom att rooten var av typen XFS som GRUB inte gillar. Woopie-do, vi lägger in LILO i MBR tänkte jag. Klart, installationen funkade, då kan jag boota in i himmelriket tänkte jag och tog ut Ubuntus installations CD.

Men när datorn bootade om så hoppade inte LILO upp på skärmen som jag hoppas på, istället så såg jag helvetets fana fastklistrad på min skärm med undertiteln "Windows XP Professional", jag testade att boota om, men historien bara upprepade sig.

Varför, varför, varför funkar inte LILO? Några teorier? Borde jag ha installerat det på /dev/hda istället?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du kört lilo så att den skriver in boot-grejen i MBR?
Ibland brukar jag glömma det.

Jo, jag tror du skulle ha installerat lilo i /dev/hda

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Är du säker på att du kört lilo så att den skriver in boot-grejen i MBR?
Ibland brukar jag glömma det.

Hur menar du? Det enda jag gjort är att välja att lägga in LILO på MBR av de två valen som Ubuntus installation gav mig.

Ska installera om Ubuntu strax, det är ju bara en ny installation som inte funkar. Skulle ändå vara kul att veta varför.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

finns ett rescueläge för att installera GRUB igen i Ubuntu, precis i sådana där lägen. Finns guide på ubuntuguide.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hur menar du? Det enda jag gjort är att välja att lägga in LILO på MBR av de två valen som Ubuntus installation gav mig.

Ska installera om Ubuntu strax, det är ju bara en ny installation som inte funkar. Skulle ändå vara kul att veta varför.

Aha, hängde inte med riktigt i din beskrvning.
Du har tydligen fått något val i något externt program (ubuntu install)

I en kommandotolk så testa att köra kommandot lilo. Om programmet finns så kommer det att komma upp lite saker, typ added linux_2.6

När du kör kommandot lilo så läser den inställningar från /etc/lilo.conf (iaf hos mig)

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
finns ett rescueläge för att installera GRUB igen i Ubuntu, precis i sådana där lägen. Finns guide på ubuntuguide.org

Det var den jag utgick från, bara bytte ut grub i grub-install mot lilo, men det funkade inte. grub-install fungerade inte heller. :s

Vad gör det för skillnad om man installerar GRUB/LILO i /dev/hda eller MBR?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

om jag förstått rätt så ligger MBR i just /dev/hda, typ i dem första byten på själva hårddisken.
Om du installerar i tex /dev/hda1 så installerar du lilo/grub i en partition istället och då hittar inte din dator den startinformationen.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Lilo ska ligga på /dev/hda, inte /dev/hda1 om det nu var så du gjorde. Installera lilo, ändra /etc/lilo.conf, kör "lilo" så borde det stå typ "adding" följt av vad du döpt bootalternativen till, sen ska det gå att starta om. Eller har jag missuppfattat ditt problem nu?

Permalänk
Medlem

Systemet är installerat på /dev/hda1, LILO är installerat på /dev/hda, inte /dev/hda1.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)