Vart köpa billlig dator?

Permalänk
Medlem

Vart köpa billlig dator?

Är på jakt efter en lagom begagnad dator (för att hålla priset nere).
Vill inte ha nån värsting burk utan typ p4 2.8 el. högre och ett någorlunda bra spelkort typ 9800pro.
En sådan dator ska ju max gå på 3000-4000:- beroende på övriga konponenter.

Vart får man tag på dessa grejer till ett ärligt pris? Har kollat på blocket men där verkar det som de alltid tar ut lite extra.

Har inte jättemycket pengar, så jag vill verkligen få ut nånting av de.

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Tack på förhand.

Mvh

Visa signatur

Danne

Permalänk

www.dell.se
www.inet.se
www.komplett.se
www.datorbutiken.se

Kolla efter kompletta datorer eller uppdaterningar till din egna dator. Jag personligen anser att det enda ärliga sättet att skaffa dator är att gå till eller besöka olika butiker för att jämföra priser.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081871
4995:-
Paketet innehåller:
# Miditower datorlåda 350W (art. nr. 5010081808)
# Moderkort ASUS P4P800S-X (art. nr. 5010071655)
# Intel P4 2,4GHz (art. nr. 5010071706)
# Asus Geforce N6600 256MB (art. nr. 5010079623)
# DIMM DDR 400MHz 512MB (art. nr. 5010053145)
# Maxtor DiamondMax 10 200GB ATA/133 (art. nr. 5010076109)
# Liteon DVD-brännare 16x (art. nr. 5010084937)

Dessutom skickar vi utan extra kostnad med:
# Microsoft tangentbord och optisk mus
# Logitech högtalare S-100
# Musmatta Dustin home

Jälvigt bra burk dör det priset. Innan fick man ett 9800pro

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

www.shg.biz är billigast som jag har jämfört mellan...
www.datorbutiken.se är lite dyrare,
www.komplett.se är snordyra
www.itbutikken.se billiga men sägs ha kass service
www.webhallen.se är det en seriös dator affär?
www.dustin.se överpris till tusen ^^
www.dell.se "billiga" färdiga datorer

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

För ny dator >>> http://tracker.tbg.nu

Men nu ville du ju ha en begangnad, prova www.tradera.se Men tyvär så försöker folk sälja gammalt skrot för långt mer än det kostade när det var nytt för en sisådär 30-40år sedan, och det otroliga är att de oftast lyckas. Så lycka till, ibland lyckas man faktist köpa något för under nypris.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Den där datorn på dustin hade ju inte windows med i paketet och en oem version kostar ca 800-900kr.

EDIT LÅdan var rätt konstig:rolleyes:

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite.
Jag har redan chassi, nätagg, hårddisk, 512MB RAM + mus, tangentbord högtalare skärm och operativsystem.

Jag är inte så säker på minnet för de går i 333Mhz, men de kanske är ok ändå.
Är de nån som vet om det är stor skillnad och om minne med olika Mhz fungerar ihop?

Vill alltså ha bra processor, moderkort och ett dugligt grafikkort, + ev. RAM om de inte fungerar.

Men ett krav som jag har är att det ska vara till ett ärligt pris, vilket inte är lätt att hitta i dagens samhälle.

Mvh

Visa signatur

Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsr

Jag är inte så säker på minnet för de går i 333Mhz, men de kanske är ok ändå.
Är de nån som vet om det är stor skillnad och om minne med olika Mhz fungerar ihop?

Mvh

Rent generellt vad jag vet så ska det funka hyffsat mellan processor och minne om det skiljer max ett steg dvs t.ex processorn går i 166MHz och minnen i 200MHz men om processorn går i 133MHz och minnen i 200MHz så är det inte säkert att det funkar men bäst är om både processor och minne går i samma hastighet på systembussen som kallas för FSB på engelska iom att då behöver det inte buffras något mellan minne och processor.

Om något jag skrivit ovan är felaktigt så rätta mig gärna då detta är vad jag lärt mig genom moderkorttillverkares sidor och allmän läsning på webben under åren och man kan ju ha fel som sagt var :p.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite och kommit fram till följande.

Eftersom jag inte spelar de allra mest krävande spelen så behöver jag inte det värsta grafikkortet, men skulle ändå vilja ha 9600pro/9800pro helst det sistnämnda.
Vad gäller processor så skulle jag gärna satsa på en lite värre modell typ intel p4 3.2ghz.
Minne skulle vara mellan 512-1024mb.
Till slut också ett moderkort där de här delarna passar, måste ha inbyggt ljud och nätverk.
Resten har jag redan.

Frågan är nu bara vart man får tag på de här delarna då jag inte vill betala något överpris.
Har köpt på mig en nyare värstingdator men ångrar köpet då jag har köpt på mig betydligt värre prestanda än vad jag använder.
Hade tänkt att byta med någon som vill uppgradera sig och att de lägger pengar i mellan.

Vart kan man få tag på en dator i sådan kaliber?

Visa signatur

Danne