Permalänk
Medlem

En jäkla massa Samba-users :D

Kikar i nåt grafiskt gränssnitt till Samba som finns i FreeBSD's KDE, och där finns en flik med aktiva Samba-users till vänster, och till höger har man Unix-konton som ännu inte är Samba-users, och så kan man flytta från vänster till höger och från höger till vänster.

Men det var knappast tomt bland Samba-users, utan det är fullt med typ 20 stycken....bla finns root där (är det bra eller dåligt?) och bin, bind, cyrus, daemon, pop, proxy....

Ska alla dom vara där, och framförallt, ska root va där överhuvudtaget?

Ska bara dela ut till två klienter, och om jag lyckas ska jag tom ha det utan lösenord och köra helt öppet, men det verkar som users behövs ändå.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte, du bör bara ha samba konto åt de två användarna då.

Permalänk
Medlem

Re: En jäkla massa Samba-users :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Kikar i nåt grafiskt gränssnitt till Samba som finns i FreeBSD's KDE, och där finns en flik med aktiva Samba-users till vänster, och till höger har man Unix-konton som ännu inte är Samba-users, och så kan man flytta från vänster till höger och från höger till vänster.

Men det var knappast tomt bland Samba-users, utan det är fullt med typ 20 stycken....bla finns root där (är det bra eller dåligt?) och bin, bind, cyrus, daemon, pop, proxy....

Ska alla dom vara där, och framförallt, ska root va där överhuvudtaget?

Ska bara dela ut till två klienter, och om jag lyckas ska jag tom ha det utan lösenord och köra helt öppet, men det verkar som users behövs ändå.

Förlita dig inte på något gui... testa att komma åt med dom användare som finns där (speciellt root då, tror dom andra är lösenordslösa)

Permalänk
Medlem

Ok, tack
Jag testade bara gui't lite snabbt när jag råkade hitta det.
Har inte fått delarna till klienterna ännu, men slutet av nästa vecka i bästa fall, så jag har inget att testa med direkt.

Men då ska alla dom där konstiga users bort iallafall, och jag ska bara lägga till de som ska komma åt sharen. Och root tar jag bort också då antar jag.

EDIT: Eller iofs, ska jag ha helt öppet utan lösen så behövdes kanske ingen user alls....lite osäker på hur det var. Får kika i manualen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006