Permalänk

stänga av hd vid inaktivitet

Tjena! Efter ha kört WinXP på min filserver (en p2 233MHz hehe) i tre år tröttnade jag till slut på segheten och att det alltid skulle hacka när man lyssnade på mp3or i WinAmp. Installerade linux på den i våras och allt fungerar utmärkt. Det går mycket snabbare att "browsa" filer, inga fler 3 sekunders-hack i musikuppspelningen osv. Är ju inte säkert att det beror på linux iofs. Passade samtidigt på att installera nytt nätverkskort också.
Hursomhelst, det är en sak som stör mig. I windows kan man ju som bekant välja olika typer av energi-spar-lägen. Tex så kan hårddiskarna stängas av efter en tids inaktivitet, vilket vore att föredra eftersom servern står på 24/7. Nu undrar jag om/hur man kan göra samma sak i linux. Jag kör Mandriva 2005 LE (Mandrake 10.2).
Tacksam för svar /Arkimedes

Permalänk
Hedersmedlem

EDIT: Ignorera det jag skrev och se "LGH"s inlägg nedan.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Från man hdparm:

-S Set the standby (spindown) timeout for the drive. This value is used by the drive to determine how long to wait (with no disk activity) before turning off the spindle motor to save power. Under such circumstances, the drive may take as long as 30 sec- onds to respond to a subsequent disk access, though most drives are much quicker. The encoding of the timeout value is somewhat peculiar. A value of zero means "timeouts are disabled": the device will not automatically enter standby mode. Values from 1 to 240 specify multiples of 5 seconds, yielding timeouts from 5 seconds to 20 minutes. Values from 241 to 251 specify from 1 to 11 units of 30 minutes, yielding timeouts from 30 minutes to 5.5 hours. A value of 252 signifies a timeout of 21 minutes. A value of 253 sets a vendor-defined timeout period between 8 and 12 hours, and the value 254 is reserved. 255 is interpreted as 21 minutes plus 15 seconds. Note that some older drives may have very different interpretations of these values.

Håkan

Permalänk
Medlem

noflushd

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

hoho! tack för hjälpen alla. hdparm verkar ju funka. finns inställningen kvar om man kör en reboot?

backspace: hittar inte noflushd bland inställbara servrar. lite klurigt det här att kolla igenom mandrakes paketlista utan att ha X igång. får kolla på det sedan om det går installera. vad är det förresten för något? EDIT: jag googlade...

EDIT2: jag har en känsla av att samba håller diskarna igång även fast jag inte aktivt använder dem.. är det så månne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkimedes

EDIT2: jag har en känsla av att samba håller diskarna igång även fast jag inte aktivt använder dem.. är det så månne?

ja frågan är väll om det är poäng med spindown på en server, det är ju alltid nån som vill ha nått. sen kanske Samba skickar nåt ibland för att hålla igån aktiviteten..?

iaf, är det nån som vet om det sliter ut driven fortast av att alltid vara i spin eller spinnas up säg varje halvtimme?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: stänga av hd vid inaktivitet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkimedes
Tjena! Efter ha kört WinXP på min filserver (en p2 233MHz hehe) i tre år tröttnade jag till slut på segheten och att det alltid skulle hacka när man lyssnade på mp3or i WinAmp. Installerade linux på den i våras och allt fungerar utmärkt. Det går mycket snabbare att "browsa" filer, inga fler 3 sekunders-hack i musikuppspelningen osv. Är ju inte säkert att det beror på linux iofs. Passade samtidigt på att installera nytt nätverkskort också.
Hursomhelst, det är en sak som stör mig. I windows kan man ju som bekant välja olika typer av energi-spar-lägen. Tex så kan hårddiskarna stängas av efter en tids inaktivitet, vilket vore att föredra eftersom servern står på 24/7. Nu undrar jag om/hur man kan göra samma sak i linux. Jag kör Mandriva 2005 LE (Mandrake 10.2).
Tacksam för svar /Arkimedes

Det absolut bästa sättet att spara ström på en dator är att stänga av skärmen.
Annars finns det nog inte så mycket man tjänar något mer än en procentuell skillnad på.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

För att spinna ner hårddiskarna i Linux kräver mer än att bara ändra värden med hdparm. Det finns två saker till som bör aktiveras/avaktiveras: Först och främst så uppdaterar Linux noderna på filsystemet då och då, vilket som sagt måste stängas av. Detta gör man genom att aktivera laptop_mode under /proc genom: "echo 1 > /proc/sys/vm/laptop_mode". För det andra bör man minska kärnans "vilja" att flytta data till swap:en. Det gör man genom att justera "/proc/sys/vm/swappiness". T.ex. "echo 10 > /proc/sys/vm/swappiness" minskar swappandet en hel del. (Standardvärde är 60...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
För att spinna ner hårddiskarna i Linux kräver mer än att bara ändra värden med hdparm. Det finns två saker till som bör aktiveras/avaktiveras: Först och främst så uppdaterar Linux noderna på filsystemet då och då, vilket som sagt måste stängas av. Detta gör man genom att aktivera laptop_mode under /proc genom: "echo 1 > /proc/sys/vm/laptop_mode". För det andra bör man minska kärnans "vilja" att flytta data till swap:en. Det gör man genom att justera "/proc/sys/vm/swappiness". T.ex. "echo 10 > /proc/sys/vm/swappiness" minskar swappandet en hel del. (Standardvärde är 60...)

Swappar Linux?

Nej men seriöst, det känns som Linux använder RAM så långt det bara går, medans XP alltid har en jäkla massa i swapen av nån anledning.
Så har man mycket RAM lär det inte bli mer än nån enstaka MB i swappen på ett Linuxsystem antar jag....vilket känns trevligt men kanske har windows en smart baktanke med sitt system vad vet jag

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Swappar Linux?

Nej men seriöst, det känns som Linux använder RAM så långt det bara går, medans XP alltid har en jäkla massa i swapen av nån anledning.
Så har man mycket RAM lär det inte bli mer än nån enstaka MB i swappen på ett Linuxsystem antar jag....vilket känns trevligt men kanske har windows en smart baktanke med sitt system vad vet jag

Linux tuggar inte mer än vad den behöver. Däremot cachar den filsystemet i minnet som blir över, så att läsning av de vanligaste filerna går snabbare.
Ganska smart, faktiskt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode