Permalänk
Medlem

Jag ger upp linux :(

Jag har prövat flera distar och Ubuntu var den disten där allt gick jättebra,
gick snabbt att installera drivrutiner etc men då fungerar inte fluxbox och mplayer som det ska och java går inte att installera

Men man kanske ska ge ubuntu en chans till när nästa version kommer ut.

Permalänk
Medlem

Om du beskriver dina problem bättre så kanske nån kan hjälpa dig lösa dem.

Permalänk
Medlem

Ditt javaproblem kommer inte att lösa sig hur mycket du än väntar, för att installare java så måste du lägga till extra repositorys, som är ofria.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det men det verkar vara problem hos servern. (Java)

Problemet med fluxbox är att menyn har bara exit, Xterm och något annat och jag har testat fluxbox-generate-menu och kommandot fungerar inte alls och när jag kör fluxmenu så får jag detta.

"(fluxmenu:8516): Gtk-CRITICAL **: gtk_tree_store_append: assertion `VALID_ITER ( parent, tree_store)' failed

(fluxmenu:8516): Gtk-CRITICAL **: gtk_tree_store_append: assertion `VALID_ITER ( parent, tree_store)' failed

(fluxmenu:8516): Gtk-CRITICAL **: gtk_tree_store_set: assertion `VALID_ITER (ite r, tree_store)' failed

(fluxmenu:8516): Gtk-CRITICAL **: gtk_tree_store_set: assertion `VALID_ITER (ite r, tree_store)' failed"

Mplayer vägrar spela upp filmerna när jag öppnar en fil så fryser programet och pluginet till firefox fungerar inte som det ska det står att den buffrar filmen men den brukar stanna vid 99% eller 115% (xine fungerar bra men jag vill ju också spela upp filmer i firefox)

Jag har följt guiden som finns på http://www.ubuntuguide.org/

Permalänk
Medlem

Floxbox är allt annat än användarvänligt... kör med Gnome som följer med istället..

MPlayer brukar fungera bra, vet inte hur det är med firefox plugin. Men se till så du har rätta drivrutiner till grafikortet i X bara.

Permalänk
Medlem

testa osx... java funkar fint i osx...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Jag har gjort det men det verkar vara problem hos servern. (Java)

Problemet med fluxbox är att menyn har bara exit, Xterm och något annat och jag har testat fluxbox-generate-menu och kommandot fungerar inte alls.

Mplayer vägrar spela upp filmerna när jag öppnar en fil så fryser programet och pluginet till firefox fungerar inte som det ska det står att den buffrar filmen men den brukar stanna vid 99% eller 115% (xine fungerar bra men jag vill ju också spela upp filmer i firefox)

Jag har följt guiden som finns på http://www.ubuntuguide.org/

Java vet jag inte hur du fixa men troligen apt-get install java-dev kanske ananrs är det bara apt-cache search java så får du villka paket som finns.

Gällande menyn i fluxbox gör på följande sätt att du editerar menyn manuellt. I din hemkatalog borde du ha en katalog som heter .fluxbox gå in i den sedan borde du kunna skriva nano menu för att editera menyn lägg till programmen du vill ha i menyn och sedan spara igenom control + x .
Har du inte nano kanske du har piko eller om du kan hantera vi.

Mplayerlug-in har jag aldrig haft några sådana problem med så jag har inget tips på den fronten.

Visa signatur

OS Pop!_OS 19.04, Mac OS High Sierra, Windows 10
MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk X, Intel Core i5 6600K 3.5 GHz, Gigabyte Z170-HD3, Kingston HyperX 16GB

Permalänk

läs 'man fluxbox' har en mycket bra avdelning om hur du hanterar menyn. Där står det exakt hur du ska göra.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Re: Jag ger upp linux :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Jag har prövat flera distar och Ubuntu var den disten där allt gick jättebra,
gick snabbt att installera drivrutiner etc men då fungerar inte fluxbox och mplayer som det ska och java går inte att installera

Men man kanske ska ge ubuntu en chans till när nästa version kommer ut.

Om denna tråd är ett sätt att försöka få hjälp, då har du sannerligen formulerat dig på ett ovanligt korkat sätt. Om du däremot bara vill gnälla, släpp då tangentbordet och gå och gnäll för någon som bryr sig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med java, men jag lever med det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag har också problem med java, men jag lever med det.

Vad har du för problem? Java funkar fint här (så vitt jag vet iaf). Laggt till en entry i Ubuntus bugzilla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Vad har du för problem? Java funkar fint här (så vitt jag vet iaf). Laggt till en entry i Ubuntus bugzilla?

Jag tror iallafall att det är java, anledningen till att jag inte rapporterar det är
1. Jag vet inte säkert vad det är som krånglar
2. Jag vet inte om det är user error någonstans eller bara en bugg.

Azureus fungerar i typ två omstarter, sen spottar den ut någon error rapport. Frågat om problemet här, utan svar. =/

Fast det största problemet är egentligen att jag får problem att hitta en BT-klient.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Hmm låter mysko. Jag har aldrig haft problem med Java i något linux alls.
Speciellt inte i Ubuntu

EDIT: Trojan1313: Hehe vi har ju nästan samma dator

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Hmm låter mysko. Jag har aldrig haft problem med Java i något linux alls.
Speciellt inte i Ubuntu

EDIT: Trojan1313: Hehe vi har ju nästan samma dator

Våra datorer is teh shit, nya datorer kan ta sig i chokladfabriken.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Skumt det där med java... Jag kör Ubuntu och Azureus utan några som helst problem Är faktist jäkligt nöjd med linux över huvud taget men väntar faktist på nästa lön så jag kan beställa min minimac

Visa signatur

"När killen jag var kär i fick veta det så sa han till mig att jag var perfekt som flickän om jag bara hade varit 10 gånger snyggare än jag var."

Permalänk
Medlem

men herregud det är ju meningen att man ska ha lite problem och att det ska jävlas annars är det ju inge kul ;'(

ta nya tag och försök igen.

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag tror iallafall att det är java, anledningen till att jag inte rapporterar det är
1. Jag vet inte säkert vad det är som krånglar
2. Jag vet inte om det är user error någonstans eller bara en bugg.

Azureus fungerar i typ två omstarter, sen spottar den ut någon error rapport. Frågat om problemet här, utan svar. =/

Fast det största problemet är egentligen att jag får problem att hitta en BT-klient.

in med nyaste Java, jag hade exakt samma problem (tråd nånstans..) fast på SuSE. vilket löste sig med Java 1.5.nått.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
in med nyaste Java, jag hade exakt samma problem (tråd nånstans..) fast på SuSE. vilket löste sig med Java 1.5.nått.

Huyr görjag det då? Att installera java är ju lätt som en plätt, men man måste väl symbollänka till massa ställen och så om jag inte missminner mig?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

nä inte på SuSE iaf, (det är ju rpm-paket) men det ska finnas nått som gör om dessa till .deb istället har jag för mig *inväntar experterna* annars finns instruktioner.

http://java.com/sv/download/manual.jsp

/ edi7: http://ubuntuguide.org/#convertrpmtodebfiles

// fanns ju en binär..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nä inte på SuSE iaf, (det är ju rpm-paket) men det ska finnas nått som gör om dessa till .deb istället har jag för mig *inväntar experterna* annars finns instruktioner.

http://java.com/sv/download/manual.jsp

/ edi7: http://ubuntuguide.org/#convertrpmtodebfiles

// fanns ju en binär..

Jo, men jag har för mig att (iallafall på Ubuntu som jag kör, vet inte hur det är annars) så ligger java som standard på något annat ställe än där den ska ligga egentligen, fråga mig inte varför.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

well, ingen aning. men det funkar fint att bara köra Azureus från hemmamappen med nyaste java inst. apt tar väll hand om länkning iaf. (15mb mer att hämta men)

man fick visst ner samma ver med apt nu med, 1.5.0_04 (aptnamn: sun-j2re1.5 )

kolla vilken du har: java -version

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

kaminix@Kaminix:~$ java -version
java version "1.5.0_04"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_04-b05)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_04-b05, mixed mode, sharing)

Antar att den inte ska krångla. Har den iofs inte börjat göra än, men ändå.
Får se om dne klarar sig dne här gången.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)