Permalänk
Medlem

Hjälp med podcasting

Jag undrar ifall det finns ett smidigt sätt att fixa så att man kan köra podcasting på linux, typ något script som scannar av en mapp och kolla ifall det kommit till några nya filer och ifall det gjort det lägga in det i en rss/podcast fil

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

jag har inte riktigt fattad vad podcast är bra till.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Du kan använda dig av ipodder, den fungerar i windows, *nix och mac os x.

Flogiston: Jag tycker det är trevligt att tanka radioprogram från SRs hemsida och lyssna på när jag sitter på cykeln etc.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag använderipooder när jag laddar ner .. men jag vill ha ett script som scannar av en mapp lokalt så att jag själv kan köra podcasting

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

någonting med cron?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

ja de bör ju vara cron för att funka men det är just scriptet jag är ute efter som kan läga till en fil i en rss/podcast fil, så att man inte behöver gå in i rss/podcast filen och ändra detta själv.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
Du kan använda dig av ipodder, den fungerar i windows, *nix och mac os x.

Flogiston: Jag tycker det är trevligt att tanka radioprogram från SRs hemsida och lyssna på när jag
sitter på cykeln etc.

Tyvärr så spelas det sällan den musiken jag lyssnar på. Sedan så har jag redan tillräckligt med musik:D

Nu vet jag i alla fall vad det är bra för.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Kan detta vara något?
http://www.ontology.com/canton/projects/podcasting-script.php
eller lite enklare:
http://www.shadydentist.com/wordpress/software/dircaster

Tackar var precis det jag leta efter

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
jag har inte riktigt fattad vad podcast är bra till.

Att prenumerera på ljudfiler.
Svårt att se vad det kan vara bra till?
Audioblogg osv.
Man vill ha ett program som sänds kanske varje dag, och man vill ha uppdaterade ljudfiler på sin mp3spelare, det är jobbigt att ladda ner själv varje dag, varför inte låta datorn göra det åt dig?

Permalänk

Podcasting är grymt. Prenumererar både på en del audio-podcasts samt några video-podcasts, riktigt skönt att datorn drar hem allt när det kommer ut, så man själv kan sätta sig och titta på det när man har tid.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Saxxat från drbrno på bbs.linux.se

Citat:

För att bevaka en fil kan man använda tail, programmet som vanligtvis används för att visa de sista raderna i en fil. Med växeln -f eller --follow bevakar tail i stället filen och matar ut rader allt eftersom den bevakade filen växer. Detta är användbart för att till exempel hålla koll på en loggfil.

Exempel: tail -f /var/log/syslog

Det går att kombinera tail -f med ett filter, för att till exempel sålla bort ointressant information.

Exempel: tail -f /var/log/messages | grep sudo

Om man vill köra ett kommando när något intressant dyker upp i en loggfil kan man utnyttja filtertekniken:

Exempel: tail -f /var/log/cups/error_log | awk '/cancel/ { system("mail ...") }'

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?