Permalänk
Medlem

Linuxdist och Ventrillo

Hej Linuxfreaks!

Undrar om ni kan hjälpa mig? Har en P4:a 1.6 GHz över och tänkte köra en Ventrilloserver på den.

Nu är jag hyfsat (läs totalt) kass på Linux men antar att man måste börja någon gång. Jag vill helst inte köra Windows eftersom burken är slö som den är och sedan är det ju aldrig fel att börja lära sig lite...

Vilken dist rekommenderar ni? Och gärna en med ett någurlunda ok GUI så man kan peta lite utan att gå vilse direkt.

Stabilt, lättmeckat och snabbt är ledorden.

Tack på förhand!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Första gången ja skulle lägga upp en ventrilo server på linux använda jag mig av knoppix då kan du köra utan hårddisk = mindre ljud och värmen det är mycke enkelt. bara testa www.knoppix.com

Permalänk
Medlem

Re: Linuxdist och Ventrillo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Hej Linuxfreaks!

Undrar om ni kan hjälpa mig? Har en P4:a 1.6 GHz över och tänkte köra en Ventrilloserver på den.

Nu är jag hyfsat (läs totalt) kass på Linux men antar att man måste börja någon gång. Jag vill helst inte köra Windows eftersom burken är slö som den är och sedan är det ju aldrig fel att börja lära sig lite...

Vilken dist rekommenderar ni? Och gärna en med ett någurlunda ok GUI så man kan peta lite utan att gå vilse direkt.

Stabilt, lättmeckat och snabbt är ledorden.

Tack på förhand!

För det första undrar jag har du kan tycka en P4 1,6Ghz är slö egentligen.. såvidare du inte har väldigt lite minne eller en hårddisk från Kung Agnes tid..

Debian duger fint åt dej. du behöver inte nått GUI för köra ventrilo.

Permalänk
Medlem

Nja, ett enkelt GUI hade varit perfekt så man kan pilla lite. Linuxnybörjare som man är!!

Skall vara enkelt dock!

Funderar på att lägga upp en FTP på samma burk också!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Nja, ett enkelt GUI hade varit perfekt så man kan pilla lite. Linuxnybörjare som man är!!

Skall vara enkelt dock!

Funderar på att lägga upp en FTP på samma burk också!

Inte så mycket lönt att installera ett gui till en linux server då man conftar allt med text filer och det är lika svårt och enkelt som om du skulle ha ett gui eller inte. Jag rekomenderar vsftp som ftp server

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Nja, ett enkelt GUI hade varit perfekt så man kan pilla lite. Linuxnybörjare som man är!!

Skall vara enkelt dock!

Funderar på att lägga upp en FTP på samma burk också!

Men de finns inget GUI på ventrilo-servern ju? Du ställer in vad du ska i en ventrilo.ini sen kör du igång programmet.

FTP är inga problem, bara lite problem om du ska ha virtuella användare och rättigheter.

Permalänk
Medlem

nåja.. det finns rätt fina gui'n för att configurera linux.

Permalänk
Medlem

Vilken ventrilo version är det du har tänkt lägga upp?
Och vad ska du med en så kraftig dator till för att förse mindre än 10 personer med ventrilorum?

//Magnus

P.s MaDa är du ifrån Ystad? Har du gått på ÖP och hur gammal är du?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
P.s MaDa är du ifrån Ystad? Har du gått på ÖP och hur gammal är du?

yes.. 20 bast & gått på Öp jepp

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett GUI så finns ju tex SuSe. Dock lär nog mycket av konfigurationen (vilken lär vara minimal om du bara ska köra Ventrilo) ändå via CLI. Annars kan du ju kolla in Webmin

Permalänk
Medlem

MaDa: vad gick du för linje? 85:a?

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Har skaffat SuSe Linux och tänkte installera det under dagen. Får se hur det ser ut!

Hoppas bara SuSe har alla drivrutiner för burken nu, eftersom det är en knepigt gammal Compaq med alla hardvarumässiga säregenskaper en sådan har...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870