Handelsbanken's Avbetalning?

Permalänk
Medlem

Handelsbanken's Avbetalning?

Vad jag vet så har det nyligen kommit någe nytt Avbetalnings system av Handelsbanken som dom flesta? datorbutiker har tillgång till.. jag som inte har 7000kr för att köpa nytt datorsystem funderar på att köpa det på avbetalning av dom.

Nå vad har ni för erfarenheter av dom?

Är det enkelt?

mm.

MVH Moscow

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk
Medlem

Funkar prima, jag köpte min TV med handelsbanken Finans...

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk

Handelsbanken är bra, jobbar mycket med dem.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Handelsbanken är lätta att ha och göra med, i alla fall i Staffanstorp. Bara att gå in, vara lite småtrevlig och fråga på så går alting utmärkt

Permalänk

Tips 1 i privatekonomi. Köp inte nöjesgrejor för pengar du inte har.

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Tips 1 i privatekonomi. Köp inte nöjesgrejor för pengar du inte har.

Tips 1 till dig som verka ha koll på all ekonomi. Vem säger att det är enbart till för nöje? Kanske försörjer han sig med datorer, genom programmering av olika former, grafiksform eller kanske arbetar eller söker jobb genom internet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Tips 1 till dig som verka ha koll på all ekonomi. Vem säger att det är enbart till för nöje? Kanske försörjer han sig med datorer, genom programmering av olika former, grafiksform eller kanske arbetar eller söker jobb genom internet?

Då brukar man kunna fixa en sådan dator via företaget för en mycket billigare peng. Söker man jobb så har arbetsförmedligen datorer man kan låna dagarna i ända.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Då brukar man kunna fixa en sådan dator via företaget för en mycket billigare peng. Söker man jobb så har arbetsförmedligen datorer man kan låna dagarna i ända.

Ja men alla jobbar inte för företag som programmerar eller håller på med grafiksdesign, många är frilansare.

Menar bara för att man vill ta en dator på avbetalning betyder det inte att man kommer hamna på kronofogden direkt som många tror. Kanske har man bara hälften och man kan redan betala den kanske inom 3 månader? Även om man har bra jobb är det svårt att skrapa fram 7 tusen direkt. Då är det lättare att sätta det avbetalning och kanske betala av den på 3-4 månader. Om man nu ska vänta tills man fått ihop hela summan är ju upp till var och en. Kanske är man behov av datorn och inte har lust att vänta.

Permalänk
Medlem

Man ska vara försiktig när man ska låna pengar. Är man tex. med i facket och dylika organisationer så brukar dessa ha avtal med banker om att deras medlemmar får låna pengar till ännu förmånligare ränta.

Som någon sa, låna inte allt för mycket pengar och betala av på flera år. Skulle själv försöka spara så mycket pengar som möjligt och om det inte räcker till så lånar man den sista biten av banken om det skulle behövas. Och se till att försöka betala av skulden så fort som möjligt.

Själv så lånar jag aldrig pengar eller köper på avbetalning. Går jag i köptankarna så sparar jag hela beloppet och betalar kontant vid köpet.

"Lånar man en gång så brukar man också låna till nästa inköp.."

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Man ska vara försiktig när man ska låna pengar. Är man tex. med i facket och dylika organisationer så brukar dessa ha avtal med banker om att deras medlemmar får låna pengar till ännu förmånligare ränta.

Som någon sa, låna inte allt för mycket pengar och betala av på flera år. Skulle själv försöka spara så mycket pengar som möjligt och om det inte räcker till så lånar man den sista biten av banken om det skulle behövas. Och se till att försöka betala av skulden så fort som möjligt.

Själv så lånar jag aldrig pengar eller köper på avbetalning. Går jag i köptankarna så sparar jag hela beloppet och betalar kontant vid köpet.

"Lånar man en gång så brukar man också låna till nästa inköp.."

Klok man.

Permalänk
Avstängd

äh

med lite koll så ärdet ingen risk det där med avbetalning. Handelsbanken Finans är bra tycker jag, brukar bara vara 250kr i kampanjkostnad och sedan 25kr i avi- avgift. Tycker det är bra att kunna handla på avbetalning, men det gäller att kunna ha koll på det!

Permalänk
Medlem

Risk är det alltid men det gällar att ha lite självdisciplin och god planering på sin ekonomi. Men jag tycker att i vissa fall kan det vara värt det att köpa på avbetalning eller andra former av lån.

Man köper sin pryl för säg 10000:- betalar av den med 1000:- i månaden + aviavgifter och startavgift så betalar man 500:- mer än om man skulle ha sparat ihop till den.

Men å andra sidan så har man prylen 10 månader före än om man skulle ha sparat..

Så det är upp till var och en hur man vill göra!

Permalänk

Betala i tid bara, det är ett måste!

Jag vet inte om du syftar på "Handelsbanken Finans" nu, men det fungerar då alldeles ypperligt, jag har då inte haft några problem med det. Jag tar det mesta på avbetalning faktiskt, ifall någon oväntad utgift skulle komma. Brukar för det mesta betala in mycket mer än vad man behöver varje månad för att få bort lånet så snabbt som möjligt.

Ta t ex. högtalarna jag nyss beställde, de kostade ca: 3500:- och jag tog avbetalning på 11 månader
Förmodligen kommer detta att betalas på 1-2 månader, menmen...

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

jag vet ingenting om handelsbanken och vi har inte det men är det Handelsbanken Finans man ska skaffa för att andvända deras Avbetalning som fungerar på dom flesta nya datorbutiker mm. ?

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk

Jag skulle tro det, webhallen har det i alla fall.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
Jag tar det mesta på avbetalning faktiskt, ifall någon oväntad utgift skulle komma.

Inte tänkt på att det kanske är smartare och billigare att skaffa en ekonomisk buffert?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Inte tänkt på att det kanske är smartare och billigare att skaffa en ekonomisk buffert?

Det var väl det han menade precis som jag har... Tar många saker på avbetalning trots att jag har en buffert vid sidan om. Min buffert är mest till för bilen och oplanerade utgifter. Därför tycker jag att avbetalning är bra trots att man har pengar vid sidan om

Permalänk

Exakt! Jag försöker dock hålla mig ifrån att ha två avbetalningar på samma gång.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE

Själv så lånar jag aldrig pengar eller köper på avbetalning. Går jag i köptankarna så sparar jag hela beloppet och betalar kontant vid köpet.

"Lånar man en gång så brukar man också låna till nästa inköp.."

Då har du inga planer på att köpa hus då, här där jag bor kostar husen 2 miljoner+ t.ex...

Själv köper jag på avbetalning & har satt gränsen till max 500:-/mån max 2år.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Lån för att köpa en dator...inget jag skulle göra direkt...lägger nog ner ett lån på en bil istället...

Men om du vet att du inte kommer att ha nåra problem me att betala tillbaka lånet så ere ju nada problem.

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då har du inga planer på att köpa hus då, här där jag bor kostar husen 2 miljoner+ t.ex...

Självklart så skulle man vara tvungen att låna vid ett så stort köp som hus eller bil. Men mindre saker som elektronik/möbler osv till hemmet skulle jag aldrig låna eller köpa på avbetalning med.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Självklart så skulle man vara tvungen att låna vid ett så stort köp som hus eller bil. Men mindre saker som elektronik/möbler osv till hemmet skulle jag aldrig låna eller köpa på avbetalning med.

Jag köpte både min bil & MC kontant men tog min projektor på avbetalning... gjorde jag fel menar du?

(Bilen kostade 8000:-, mc´n 26000:- & projjen 9000:-)

Så då var inte detta riktigt sant då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Själv så lånar jag aldrig pengar eller köper på avbetalning. Går jag i köptankarna så sparar jag hela beloppet och betalar kontant vid köpet.

"Lånar man en gång så brukar man också låna till nästa inköp.."

Jag aktar mig noga för att ta stora lån på till en produkt (fordon t.ex.) som förbrukas & minskar i värde, lån som man har för en oöverskådlig tid 5-12år kanske till höga månadskostnader... tycker att det är smartare att ta relativt billiga grejor på avbetalning på små summor under överskådlig tid.. upptill 2år med max ~500:-/mån.. men det är min högst subjektiva åsikt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
gjorde jag fel menar du?

Nej, det har jag aldrig sagt och skulle aldrig säga det heller. Det är upp till var och en att själv bestämma och disponera över sin ekonomi som dem själva känner för. Kan bara säga vad JAG själv skulle göra vid ett eventuellt köp av tex. ett datorsystem som trådägaren syftar till nu.

Det jag säger är att man ska tänka efter noga innan man börjar köpa varor på avbetalning, här spelar ju ekonomin en ganska central roll. Kommer jag att kunna klara av att betala av hela skulden inkl ränta och avgifter och att ekonomin klarar av att ha ännu en räkning varje månad under x antal år? Det är några av frågorna som man ska ställa sig själv.

Nu har vi gått lite väl mycket "of topic", bättre att starta en ny tråd om tex. betalningsförmåga och lånträsk etc.

Moscow:

Har inga erfarenheter utav Handelsbankens avbetalning. Som jag skrev tidigare: Är man tex. med i facket och dylika organisationer så brukar dessa ha avtal med banken om att deras medlemmar får låna pengar till ännu förmånligare ränta och med bättre villkor. Värt att titta lite extra på.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.