VIlken Fönsterhanterare vill jag ha?

Permalänk

VIlken Fönsterhanterare vill jag ha?

Jag söker nått i stil med gnome

Hehe :D, men nått som är lite mer än fluxbox. Jag tycker det vore trevligt om många ancände den, så att man får hjälp, how-tows osv.

Jag vet att alla kan på nått sätt knåpas in i GDM men det vore skönt om man kunde få lite hjälp på den fronten.

Det ska vara konfigurer bart in i det oändliga (nästan), men med mycket tips och stöd på vägen!

Komm med tips!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

xfce, kanske?
Annars är KDE konfigurerbart in i minsta detalj.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, F(?)VWM?
Stämmer bra in på "Det ska vara konfigurer bart in i det oändliga (nästan)".

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Ogge (om man kan kalla dig det?): Xfce tror jag är bra, men är det inte lite tungt, testade hos en kompis en snabbis, kändes som man jobbade i sirap. Massa klick för att göra en sak.

M0rec: Finns det guider och sånt för det, känns som en uppstickare?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

windowlab vill alla ha! Så underbart!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ogge (om man kan kalla dig det?):

Självklart. Om du vill bli slagen gul och blå, dvs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Xfce tror jag är bra, men är det inte lite tungt, testade hos en kompis en snabbis, kändes som man jobbade i sirap. Massa klick för att göra en sak.

Det var nog din kompis som hade gjort något ganska korkat med sin dator. Jag har kört xfce helt utan problem på en 366 MHz, det var snabbt och jävligt trevligt även på den gamla datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
M0rec: Finns det guider och sånt för det, känns som en uppstickare?

Massvis.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Okej "oscar.carlsson"

Xfce, jag menar att det är tungjobbat, inte segt. När du väl hittat fram så var allt
snabbt. Iaf så var m0recs skärmskott, snyggt in i det oändliga (nästan) :D.
Damm, va snyggt på ren svenska!

Ska tetsa knopa ihop nått sånt!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Okej "oscar.carlsson"

Xfce, jag menar att det är tungjobbat, inte segt. När du väl hittat fram så var allt
snabbt. Iaf så var m0recs skärmskott, snyggt in i det oändliga (nästan) :D.
Damm, va snyggt på ren svenska!

Ska tetsa knopa ihop nått sånt!

Jag vill inte veta vart du lärt dig svenska.

Här är en nybörjarguide för F(?)VWM iaf: http://www.zensites.net/fvwm/guide/
Min config: http://xevz.mine.nu/fvwm.tbz2

Hoppa gärna in i #fvwm på freenode om du väljer F(?)VWM.

akn3: Lust att dra några exempel på vad som är så underbart med WindowLab? Vad finns det för möjligheter osv?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Okej "oscar.carlsson"

Xfce, jag menar att det är tungjobbat, inte segt. När du väl hittat fram så var allt
snabbt. Iaf så var m0recs skärmskott, snyggt in i det oändliga (nästan) :D.
Damm, va snyggt på ren svenska!

Ska tetsa knopa ihop nått sånt!

Nackdelen med fvwm är att det kan ta ett ganska bra tag innan man själv är nöjd med det.
Såhär ser min laptop ut, men jag har i flera veckor spånat på hur jag ska förändra den.
http://img68.imageshack.us/my.php?image=fvwmoscar0508066jl.pn...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Lite offtopic
Vad är det för fel på gnome?

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
Nackdelen med fvwm är att det kan ta ett ganska bra tag innan man själv är nöjd med det.
Såhär ser min laptop ut, men jag har i flera veckor spånat på hur jag ska förändra den.
http://img68.imageshack.us/my.php?image=fvwmoscar0508066jl.pn...

Mjo, men när man väl kommit på hur det ska se ut så går det oftast att fixa.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
Lite offtopic
Vad är det för fel på gnome?

undrar jag med ?

Permalänk

ja vet inte, trivs ej med det. Det känns fel
m0rec: Nån som har tips på hur man ska configa det plus hur man får in skiten i GDM?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
Lite offtopic
Vad är det för fel på gnome?

Precis! Väldigt många säger saker i stil med "jag vill ha nåt som är som GNOME/KDE men jag vill inte köra just GNOME/KDE". Varför?!
(det där är väl så on-topic man kan bli, förresten)

På min gamla surlaptop (P3-600) var fluxbox marginellt bättre än KDE i "allmän snärtighet" om man stängde av en del snyggo-effekter, men ytterst lite. På den jag kör på nu (Pentium-M 1700) och standard KDE/GNOME ([k]ubuntu) går allt rasande fort. Så varför använda nåt annat, om det ändå är funktionaliteten hos någon av dessa man vill ha? Allt går ju att trixa till på nåt sätt i andra WM, men varför bry sig? Det är ju mycket lättare att ta t.ex. GNOME och stänga av det man inte vill ha, än börja med nåt barskrapat och gå från andra hållet.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Stack: Jag skulle vilja testa ett alternativ till Gnome, men inte nån *box för dom "är för lite".

Tycker att man får testa lite grann för annars skulle jag suttit och nujtit av hur alla spel funkade prima i xp. Efter att jag hade rensat spyware och betalat massa pengar antingen i böter/och eller skadestånd för Warez, eller för svindyra-liscenser.

Kde/gnome är väll skönt men det skulle vara trevligt med nått annat!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Stack: Jag skulle vilja testa ett alternativ till Gnome, men inte nån *box för dom "är för lite".

Tycker att man får testa lite grann för annars skulle jag suttit och nujtit av hur alla spel funkade prima i xp. Efter att jag hade rensat spyware och betalat massa pengar antingen i böter/och eller skadestånd för Warez, eller för svindyra-liscenser.

Kde/gnome är väll skönt men det skulle vara trevligt med nått annat!

Som sagt så kan du pröva xfce4, eller E17.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Ok, /me hänger ejj med i förkortningarna. Har hört nått om e17, vad heter den igentligen? Enligt 17 eller nått såntt va?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Enlightenment 17

Permalänk

Ok sitter i Enlighment 17 nu, e sjuk och måste sova. Men med rätt config och tema blir det bra!

ha en trevlig kväll och natt

Mvh Filip "Filleokus" Nilsson

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

Filleokus: Såg du inte länken till guiden jag skickade?
Man får in det i GDM på samma sätt som man får in alla andra WM:s, vet inte hur dock, använder inte någon DM.

Det är mycket som är fel med GNOME.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite.. håller på att installera Debian Sarge 2.6 nu på en PowerBook G3 (mac), 333mhz, 64mb ram, 4gb hdd..

Då datorn inte är speciellt kraftig och framför allt knappt har något ram alls skulle jag vilja ha tips på en resurssnål fönsterhanterare... Vill att den ska vara snygg och clean.. KDE gillar jag inte alls... Däremot har jag kollat på screenshots av Fluxbox.. Verkar grymt snyggt, men är det resurssnålt??

Laptopen kommer bara anvädas till surfning med firefox eller någon annan browser..

Kommer ev. kolla på någon film om processorn orkar..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Ojj fan m0rec, du för dig skulle presic skriva att detta var det konstigaste jag har sett. Hoppade snabbt över till fvwm, andra kändes äckligt. Ska läsa den där imorrn när man har giltig(snuvig)frånvaro :D. Vi hörs godnatt!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

spanxen: xfce

OT, Gnome är stabilt, många bra apps (iaf för mig som kör dropline)

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Att jämföra Gnome/KDE med *box, fvwm etc är väl inte helt sjysst. Jämför mellen metacity och kwin isf. Gnome, KDE och Xfce (en bra bit på vägen iaf) är DEs, fvwm och *box är bara WMs om än kraftfulla.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
lånar tråden lite.. håller på att installera Debian Sarge 2.6 nu på en PowerBook G3 (mac), 333mhz, 64mb ram, 4gb hdd..

Då datorn inte är speciellt kraftig och framför allt knappt har något ram alls skulle jag vilja ha tips på en resurssnål fönsterhanterare... Vill att den ska vara snygg och clean.. KDE gillar jag inte alls... Däremot har jag kollat på screenshots av Fluxbox.. Verkar grymt snyggt, men är det resurssnålt??

Laptopen kommer bara anvädas till surfning med firefox eller någon annan browser..

Kommer ev. kolla på någon film om processorn orkar..

F(?)VWM eller PekWM. Båda två drar mindre minne än *BOX.

Lunke: Mm, du har en poäng där.
OffTopic: Snygg avatar du har btw. Vart har du fått den ifrån?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
lånar tråden lite.. håller på att installera Debian Sarge 2.6 nu på en PowerBook G3 (mac), 333mhz, 64mb ram, 4gb hdd..

Då datorn inte är speciellt kraftig och framför allt knappt har något ram alls skulle jag vilja ha tips på en resurssnål fönsterhanterare... Vill att den ska vara snygg och clean.. KDE gillar jag inte alls... Däremot har jag kollat på screenshots av Fluxbox.. Verkar grymt snyggt, men är det resurssnålt??

Laptopen kommer bara anvädas till surfning med firefox eller någon annan browser..

Kommer ev. kolla på någon film om processorn orkar..

Fluxbox rullade fint på min 300mhz PII med 64mb RAM och 8gb hdd. Och fluxbox är resurssnål, ja.

Permalänk

Spanxen:

Tänk bara på att man måste konfigurera det ganska mycket innan det blir som på sjärmskottn, men då är det snyggt!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Spanxen:

Tänk bara på att man måste konfigurera det ganska mycket innan det blir som på sjärmskottn, men då är det snyggt!

man kan ju sno...erhh låna ganska mycket också.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt många lägger upp sina configs (bland annat jag), så det är bara att tanka.

EDIT: Um, hoppsan. Det handlade om Fluxbox, det är ju inte så svårt att confa.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.