Permalänk
Medlem

FTPserver

Hej.
Jag har provat 2 stycken ftpservrar. Har provat pure-ftpd och proftpd (hade lite problem i vcftpd så helst inte det). Jag vill att folk ska kunna tanka av mig bara så att när dom kommer in på ftp ska dom komma in i en mapp med några filer dom kan ladda ner. Helst inget gui, vill bara ha en liten terminal liggandes. Men hur gör jag för att få dom till den mappen jag vill? Har skumläst readme några gånger för bägge servrarna men inte hittat något. Är det någon som vet hur jag ska göra? Och helst ska det gå att göra anonymt också så dom slipper inloggning.
Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

http://www.proftpd.org/docs/configs/anonymous.conf

Config för anonym åtkomst för Proftpd...

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Tackar. Men vad ska jag skriva in för att välja vilken mapp dom ska komma till när dom loggar in? I detta fallet /home/farner så att dom kan ladda ner filer därifrån

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

En användare hamnar i sin homedir om du skriver

DefaultRoot ~

Permalänk
Medlem

Okej, tackar.
Men om jag senare skulle vilja ändra, hur gör jag då så att dom måste ha ett vist användarnamn och lösernord?

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
Okej, tackar.
Men om jag senare skulle vilja ändra, hur gör jag då så att dom måste ha ett vist användarnamn och lösernord?

Gissar på att du kör med system-användare konto (som du gjort med adduser eller likande)

såfall är det "passwd" kommandot du är ute efter... t.ex "passwd mada"

Permalänk
Medlem

Okej, så man måste skapa en ny användare med adduser?
EDIT: T.ex. om jag vill att min bror 'Rasmus' ska få tillgång så ska jag skapa en användare rasmus med adduser?
EDIT2: Nwm, fick det till att fungera.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

jag hade hastighets och configurationsproblem i proftpd (slackware 10.1), det berodde säkert på mig men det löste sig vid byte till vsftpd (tror jag dte hette) som hängde med slackware också.