Permalänk
Medlem

nybörjarfråga "make"

Är extremnybörjare på linux, men förhoppningsvis ska det gå frammåt.

I skolan visade en kille mig hur jag installerade progg under skolans unix datorer.

enkelt förklarat:
gunzip, tar -vxf, och sen make install efter en koll i readmefilen.

då allt verkade så enkelt (fick igång amsn på första försöket i skolan) så var jag ju tvungen att testa något här hemma och kastade in ubuntu på servern som gick ner förra veckan.

Nu ville jag installera centericq under ubuntu
gör jag samma grej under så får jag svaret:
make: Inget behöver göras för "INSTALL"

Permalänk
Medlem

Efter att du packat upp source-klumpen (gunzip och tar) brukar man oftast köra ./configure (då du står i katalogen som skapats). Den gör en massa systemkontroller och annat, och skapar en del saker som behövs för kompileringen (som körs av make).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Se till att installera paketet build-essential i Ubuntu bara, då den saknar GCC etc per default.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Efter att du packat upp source-klumpen (gunzip och tar) brukar man oftast köra ./configure (då du står i katalogen som skapats). Den gör en massa systemkontroller och annat, och skapar en del saker som behövs för kompileringen (som körs av make).

jo, eftersom det stod i readme-filen så gjorde jag såklart det

sen?

Hamman: Tack,

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

I Ubuntu kan du använda APT. Antingen i terminalen:

Först, söka efter paketet: sudo apt-cache search centericq Sedan installera det paket vi vill ha: sudo apt-get install paket

eller från det grafiska frontendet till APT, Synaptic, det kan hittas i menyerna.

I övrigt så kan man skippa gunzip och lägga till z som argument till tar istället:

tar xvfz fil.tar.gz

Läs ALLTID README och INSTALL innan du installerar någonting, det underlättar en hel del.

EDIT: Hamman: ./configure genererar en Makefile.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

oj, blev visst från någon annans konto första inlägget..

well, ville egentligen köra BSD, men jag får bara "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"
Har testat både Free och Net

DVS Tanken var inte att köra ubuntu från början, men jag satt här och läste lite och jag såg att många använde det så det var ju värt att testa...

gillade dock inte klyddet med root. och sen somsagt, jag är nybörjare, men går det inte att starta ubuntu med bara terminalfönster? måste den ladda allt det grafiska?

Vad finns det för alternativ?
Den ska köras som webb/filserver, samt att jag vill kunna lära mig lite, köra chattklienter. Fluxbox verkar litet (snabbt) och ser snyggt ut, men det är bara ett shell? Vilken dist passar sig för fluxbox?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Du kan ju ge dig på något lite mer slimmat än ubuntu. Låter som om Arch skulle passa rätt bra.
Fluxbox är en fönsterhanterare (WM, Window Manager) och gör inte speciellt mycket mer än att ha han om fönster.
Vill du inte använda det grafiska gränssnittet (X) så stäng av det när du bootar, konsolläget räcker bra långt om man ska administrera en server.

Sen så suger Fluxbox, använd openbox istället

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy