Fem skäl att INTE använda Linux.

Permalänk
Inaktiv

Fem skäl att INTE använda Linux.

Snubblade över denna artikel:

Fem skäl att inte använda Linux

Gäller nog oss som använder *BSD också.

Permalänk
Medlem

Det var ju rätt roligt. Haha.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

måste säga att jag inte håller med författaren på en punkt.
att rota i registret när burkfan inte startar är knappt lönt.

då är det bättre o köra in skivan o hoppas att nästa installation fungerar.

annars så stämmer det perfekt

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Han glömde dock punkten där det är "likely, not possible, but likely" att Linux ger dig 2,500 felmeddelanden och crasher som du måste lösa för att få det att fungera som det ska.

Permalänk
Hedersmedlem

Icetec: Aldrig hänt mig?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Om man känner för ett mysigt litet flamewar så kan jag rekommendera kommentarerna på OSnews
Tyckte inte att artikeln var speciellt rolig, kändes bara som ett till inlägg i den meningslösa "debatt" om Linux är redo för skrivbordet som förts hur länge som helst. Blanda med lite "M$ har mezt virussss ffs!" och du har en kletig smörja som ingen vill äta.
Icetec: Det är ungefär lika sannolikt som att samma sak skulle hända i Windows, dvs inte alls.

Permalänk
Inaktiv

Jag postade länken för att visa _en_ killes åsikter. Jag har ingen aning om hans bakgrund, men han ger en gliring åt M$ sätt att svartmåla Linux. Linux kommer nog att vara ett kontroversiellt ämne ett bra tag till. Mycket känslor. Och nu på senare år har ju win-freaks lagt sig i också.

Det är som politik, undergräva motståndaren (argumenten behöver inte vara sanna, eller så hänvisar man till en "säker" källa), vinkla allt mer än 764 grader, helst när den som läser det för inte är insatt och inte förstår vad som egentligen sägs. Sen hör man folk som påpekar "Ja men, vad var det dom sa, Windows var betydligt säkrare än Linux. Det skrev dom faktiskt".

Yeah, right... PEBKAC

Permalänk
Medlem

-"not likely"

...

Så han säger att det inte är troligt att du kommer få ändra i config filer eller använda consolen när du kör linux?.. "Ok"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
-"not likely"

...

Så han säger att det inte är troligt att du kommer få ändra i config filer eller använda consolen när du kör linux?.. "Ok"

Precis. Om man inte gör det missar man allt det roliga!

Permalänk
Inaktiv

En helt värdelös artikel. När jag läste den via Digg så trodde jag först att det skulle vara en seriös och kritisk granska text om vilka problem Linux behöver ordna för att verkligen bli konkurrenskraftigt bland användarna. Istället var det ännu en gnällig dravel-artikel som kunde skrivits på vilket datorforum som helst men då skulle det modererats bort som flame-bait.

Permalänk
Inaktiv

Läste du ens texten Ultima?

Permalänk
Medlem

vad har jag missat nu då?

EDIT: asså han menade att det inte fanns några bra anledningar till att inte använda linux? :S

Ja, jag är rätt så skapligt trött

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

ultima: Har du läst vad som står under överskrifterna? tex; "5. Ähh? Det är ju gratis "... ja, han skriver väl det?

Permalänk
Medlem

som sagt var, jag är rätt så trött så min hjärna fattade inte riktigt vad som stod ^^
Sorry för att ha skapat lite förvirring i tråden

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Men vilken tur att det finns fler altenativ om skribenten inte gillar linux. Alla datoranvändare vill inte ha stora grafiska menyer till alla installationer av program.

Tycker oxå det är synd att det alltid är Suse, Redhat, Mandrake etc. som får representera linux Linux är aldrig skrivet för att vara anvädarvänligt och dessa företag verkar ha försökt ifrångå den principen och då blir det ju mest soppa av det hela.

Sen bara komentaren under linux isn´t secure, "If Microsoft says so, it has to be true!" Fick mig att sätta kaffet i halsen. Det är samma sak som att fråga Saab om Volvos bilar är säkra. Sen att det kommer från skaparen av operativsystemet som lider av mest virus, säkerhetsläckor etc. gör ju inte saken mindre ironisk.

Permalänk

Om man vill ha objektiva fakta i ämnet: www.microsoft.com/getthefacts

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Men vilken tur att det finns fler altenativ om skribenten inte gillar linux. Alla datoranvändare vill inte ha stora grafiska menyer till alla installationer av program.

Tycker oxå det är synd att det alltid är Suse, Redhat, Mandrake etc. som får representera linux Linux är aldrig skrivet för att vara anvädarvänligt och dessa företag verkar ha försökt ifrångå den principen och då blir det ju mest soppa av det hela.

Sen bara komentaren under linux isn´t secure, "If Microsoft says so, it has to be true!" Fick mig att sätta kaffet i halsen. Det är samma sak som att fråga Saab om Volvos bilar är säkra. Sen att det kommer från skaparen av operativsystemet som lider av mest virus, säkerhetsläckor etc. gör ju inte saken mindre ironisk.

Tycker du bör läsa artikeln i fråga en gång till, om du inte hajar då så gör det en gång till. Efter det bör du inse att det är, genomgående, en rätt sarkastisk ton i hela texten.

En liten hint, om du vill veta författarens ståndpunkt, är att läsa de sista två raderna.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Artikeln sög förövrigt.. Hälften var ju inte ens i närheten av någon sanning.. Hur många anklagar egentligen Linux för att vara osäkert? Och är det dom 5 anledningarna till att folk inte använder Linux? Nej det är det inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Artikeln sög förövrigt.. Hälften var ju inte ens i närheten av någon sanning.. Hur många anklagar egentligen Linux för att vara osäkert? Och är det dom 5 anledningarna till att folk inte använder Linux? Nej det är det inte..

Du vet humor? Jag har hört att man kan ladda ned det på internet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Artikeln sög förövrigt.. Hälften var ju inte ens i närheten av någon sanning.. Hur många anklagar egentligen Linux för att vara osäkert? Och är det dom 5 anledningarna till att folk inte använder Linux? Nej det är det inte..

Vad baserar du "Hälften var inte..." på? Vet du något som inte jag vet så får du gärna dela med dig.

Microsoft har ju "oberoende" undersökningar som är som visar att Linux har fler sårbarheter än Windows. Så där har du svar på din fråga. Läste du inte några utav länkarna i texten? Det är alltså rapporter som Microsoft själva pekar på och använder som "bevis".

Sen låter det som om du inte förstod att artikeln var saltat med en ganska stor nypa ironi.

Permalänk
Medlem

Vad var det som var så oerhört roligt? Har läst klart bättre sådana artiklar men den här var ju mest.. trist.

Men men jag antar att jag fick en äldre version av humorn eller så är den CRC-skadad.. får testa att dra hem den igen.

edit:

Linux doesn't have enough applications - Har väl ingen klagat på? Är väl mest att de vanliga Windows appsen inte finns...

Linux isn't secure - Ja.. återigen.. när är det ett argument för att inte använda linux?

Linux is more expensive - Lite halvrätt då det är "gratis" men det kan kosta att gå över från Windows till det så det stämmer väl lite.

Det är alltså 3 ( 2,5 om man ger Expensive lite rätt ) vilket är ungefär hälften.

Sen tyckte jag bara att det var oerhört tråkigt.. Då jag har läst klart bättre och roligare artiklar om samma ämne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Vad var det som var så oerhört roligt? Har läst klart bättre sådana artiklar men den här var ju mest.. trist.

Men men jag antar att jag fick en äldre version av humorn eller så är den CRC-skadad.. får testa att dra hem den igen.

edit:

Linux doesn't have enough applications - Har väl ingen klagat på? Är väl mest att de vanliga Windows appsen inte finns...

Linux isn't secure - Ja.. återigen.. när är det ett argument för att inte använda linux?

Linux is more expensive - Lite halvrätt då det är "gratis" men det kan kosta att gå över från Windows till det så det stämmer väl lite.

Det är alltså 3 ( 2,5 om man ger Expensive lite rätt ) vilket är ungefär hälften.

Sen tyckte jag bara att det var oerhört tråkigt.. Då jag har läst klart bättre och roligare artiklar om samma ämne.

Citat:

When you really think about it, you can see why there are lots of reasons not to use Linux.

There just aren't any good ones.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Inaktiv

Kunde inte ha gjort det bättre själv, snyggt kottkrig!

Permalänk
Medlem

... Vilket också inte stämmer.. Om man som han har använt Linux /*nix sedan urminnes tider så ser han säkert inte det svåra i att få igång Linux. Eller för den delen använda det. Och jag är säker på att när man har använt linux så länge och mycket som han har så skulle man säkert inte ha någon förståelse för varför man väljer att inte köra Linux.

Så att om detta var ett försök att få fler intresserade av Linux så var det väl ganska tamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
... Vilket också inte stämmer.. Om man som han har använt Linux /*nix sedan urminnes tider så ser han säkert inte det svåra i att få igång Linux. Eller för den delen använda det. Och jag är säker på att när man har använt linux så länge och mycket som han har så skulle man säkert inte ha någon förståelse för varför man väljer att inte köra Linux.

Så att om detta var ett försök att få fler intresserade av Linux så var det väl ganska tamt.

Nej, det var väl mest ett försök av författaren att få trolla lite och han är antagligen hyffsat insnöad på *nix.