Permalänk
Medlem

Operativsystem för servern

Eftersom jag börjat köra mac och mer och mer slutat köra så mycket terminal så pallar jag inte riktigt att dra in gentoo på servern.
Jag gillar det men man måste vara mer insatt.

Så, någon bra server-dist med enkel installation och gärna med en klient för portage.

Helst icke-grafisk.

Om det finns ett vettigt alternativ drar jag in det istället för gentoo.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog vilja rekommendera OpenBSD som jag alltid gör för servrar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag håller med m0REc.

Permalänk
Medlem

Du gillar inte terminal men du önskar en icke grafisk?

Vore nyttigt att veta vad för tjänster du tänkt köra och vad för hårdvara du har för att kunna ge något vettigt tips.

Permalänk

Re: Operativsystem för servern

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Eftersom jag börjat köra mac och mer och mer slutat köra så mycket terminal så pallar jag inte riktigt att dra in gentoo på servern.
Jag gillar det men man måste vara mer insatt.

Så, någon bra server-dist med enkel installation och gärna med en klient för portage.

Helst icke-grafisk.

Om det finns ett vettigt alternativ drar jag in det istället för gentoo.

Om du inte ens pallar me gentoo så är nog inte obsd ett bättre alternativ för just dig.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Jag gillar terminal men tycker att gentoo-installationen är lite för dryg.

Ska typ vara som det är när man ska välja mirror för portage etc.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

För servrar är det nästan bara en dist som gäller, Debian!
Min personliga åsikt är att det är vansinnigt att lägga in Gentoo på en server.

Open/FreeBSD funkar också bra, men föredrar Debian.

Permalänk
Permalänk

Slackware, min personliga favorit.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Frågan du först måste ställa dig innan du gör ett beslut är vad du ska köra på servern...

Permalänk
Medlem

Måste rekommendera OpenBSD. Lättare installation och installation av program sköts enkelt av packages. Svensk installationsguide och atrikel om packages finns på www.OpenBSD.nu. Det finns kanske inte lika många program i packages som man kan få till en Linux-dist men det bör räcka för de flesta.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

De paket som finns i Packages och Ports räcker mer än väl. Har inte stött på något paket som jag saknar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Håller med Sachankara, det är rätt ointressant vilket OS man kör på en server.

Det man först skall besluta sig för är:

1) Vad skall man använda servern till.
2) Vilka program klarar av det jag vill göra.
3) Vilka OS går dessa program att köra på.
4) Vilket OS har jag kompetens inom.

Man skall inte låta OS'et bestämma vad man kan göra utan det skall vara tvärt om, det man vill göra skall bestämma resten.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Inte för att det är ett specifikt os för serververksamhet, men jag skulle rekomendera arch linux!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

FreeBSD, lätt (det är ju bäst)

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Debian, lätt lagom enkel installation (kanske lite för ) och riktigt najjs

Permalänk

FreeBSD. Jag må vara lite miljöskadad, men det är det bästa operativsystemet, oavsett användningsområde.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Operativsystem för servern

Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
Om du inte ens pallar me gentoo så är nog inte obsd ett bättre alternativ för just dig.

Inte ens? När blev OpenBSD jobbigare än Gentoo?
OpenBSD är rent och enkelt och inte lika bling-bling-kolla-vi-kan-tweaka-precis-ALLT som gentoo, posta på obsd-misc och säg att du har en custom kernel och be om hjälp...
Som ultranoob på openbsd fick jag igång NAT på runt 10 minuter och då hade jag bara skrivit ut avsnittet om det från pf-FAQ'n... svårt?

Permalänk
Medlem

OpenBSD UTAN tvekan. "Free, Functional, Secure"

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
FreeBSD. Jag må vara lite miljöskadad, men det är det bästa operativsystemet, oavsett användningsområde.

Jag önskar att jag kunde hålla med dig, men just nu verkar det tyvärr som om FreeBSD inte lämpar sig för musikproduktion.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
OpenBSD UTAN tvekan. "Free, Functional, Secure"

+10

OpenBSD <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag önskar att jag kunde hålla med dig, men just nu verkar det tyvärr som om FreeBSD inte lämpar sig för musikproduktion.

Jag är beredd att hålla med, men det har varit en hel del aktivitet på multimedia@ den senaste tiden, bl.a. spyr en herre vid namn Ariff Abdullah patchar ur sig för just ljudsystemet. Problemet ligger väl dock inte i att FreeBSD's ljudimplementation är bristfällig, utan att det saknas portade fungerande program för musikproduktion...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag är beredd att hålla med, men det har varit en hel del aktivitet på multimedia@ den senaste tiden, bl.a. spyr en herre vid namn Ariff Abdullah patchar ur sig för just ljudsystemet. Problemet ligger väl dock inte i att FreeBSD's ljudimplementation är bristfällig, utan att det saknas portade fungerande program för musikproduktion...

Ardour är nästan ett måste, men det finns inte i ports och jag lyckas inte kompilera det själv eller hitta någon som lyckats med det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar helt klart debian för server.

Permalänk
Medlem

Debian får min röst, men det är som GunnarD säger viktigt att lägga upp vad man vill att den ska göra. Jag har kört de flesta OS /Linux/BSD/Winblows/etc) och Debian är det som jag trivs bäst med på servrar.

Kort sagt: en smaksak.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Debian Sarge!

Svårt att misslyckas med installationen (vettig, genomtänkt och interaktiv), det är bara att välja en kategori med paket (tex filserver, webbserver etc), installera och glömma bort burken.
Den står på, tuggar och Bara Fungerar (tm).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag kör med Ubuntu på min webbserver.
Ser inte varför man ska köra något krångligare för sin server... den ska ju bara stå där.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Re: Re: Re: Operativsystem för servern

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Inte ens? När blev OpenBSD jobbigare än Gentoo?
OpenBSD är rent och enkelt och inte lika bling-bling-kolla-vi-kan-tweaka-precis-ALLT som gentoo, posta på obsd-misc och säg att du har en custom kernel och be om hjälp...
Som ultranoob på openbsd fick jag igång NAT på runt 10 minuter och då hade jag bara skrivit ut avsnittet om det från pf-FAQ'n... svårt?

Vill man ha en enkel installation så kan man väl använda sig av debian. Är väl bara onödigt att lära sig nått nytt os, kan linux så kan han lika gärna fortsätta med det. Då kan han åtminstone hantera de från början. Inte fel o lära sig nått nytt men alla lär sig inte lika snabbt som du verkar göra. Låter på dig som om det finns en enda magisk knapp me texten install som gör allt åt dig när man bootat upp disketten.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak