Python (varning för Noob fråga :p )

Permalänk
Medlem

Python (varning för Noob fråga :p )

Hej.

Jo, nu tänkte jag börja programmera Python, för jag har hört att det ska vara ganska bra för nybörjare.
Men jag har letat överallt efter detta men har inte riktigt fattat hur man gör.

Vilket program behöver man för att skriva Python? Om jag har förstått det rätt så kan man typ använda gedit eller nåt.
Men jag vet inte om det stämmer, så kan någon svara på hur man skall gå tillväga?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jepp, du behöver bara en text-editor, och python såklart med.

t.ex..
nano mittprog.py
[koda lite]
CTRL+O (för spara i nano)
CTRL+X (för avsluta nano)
chmod +x mittprog.py
./mittprog.py

chmodda behöver du bara göra en gång, så skriptet blir körbart.
glöm inte att script börjar med interpretern, t.ex "#!/usr/bin/python" överst

Permalänk
Medlem

Ok, så man skall döpa textfilerna till .py då?
Sen chmod 777? eller? Sen bara att köra.

Blir inte klok på det här
Nä nu ska jag till tandläkaren men ge gärna fler svar

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar rekommenderas att man har

#!/usr/bin/env python

överst.

Och ja, du har rätt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Bättre att använda chmod +x filnamn
iställtet för chmod 777

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Bättre att använda chmod +x filnamn
iställtet för chmod 777

chmod u+x

Om man ska vara petig, sen kan han ju pilla bort resterande rättigheter för andra om han inte vill dela med sig av koden:

chmod go-rwx

Over and out!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

ok tack för alla svar. Ska försöka mig på detta ikväll.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

chmod u+x

Om man ska vara petig, sen kan han ju pilla bort resterande rättigheter för andra om han inte vill dela med sig av koden:

chmod go-rwx

Over and out!

chmod 700

*host**host*

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon guide till python någonstans på nätet?
Helst på svenska, men engelska går bra med.
Hittar ingen nämligen.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tack

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Jag har också börjat intressera mig mer och mer för Python
Det finns tutorials på python.org, vill du kanske börja med lite
spelprogrammering kan du kolla in pygame.org också

EDIT: Aldrig får man vara först.. :/

Permalänk
Hedersmedlem

Istället för att chmodda hit och dit kan man ju alltid köra "python x.py" istället, iaf när man håller på att utvecklar osv...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det finns en popular nybörjar-guide till Python som heter Dive into Python, men jag tycker att A Byte of Python är att föredra. Ladda hem båda och följ exemplen! I början är det att föredra att arbeta direkt i Python i stället för att spara kodsnuttarna till filer tycker jag, men man måste kunna hantera båda sätten IMHO.

Håkan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LGH
Det finns en popular nybörjar-guide till Python som heter Dive into Python, men jag tycker att A Byte of Python är att föredra. Ladda hem båda och följ exemplen! I början är det att föredra att arbeta direkt i Python i stället för att spara kodsnuttarna till filer tycker jag, men man måste kunna hantera båda sätten IMHO.

Håkan

Måste och måste. Jag har klarat mig rätt bra utan det. Alltså att arbeta direkt mot Python-prompten.

Rekommenderar också de där böckerna. Speciellt "A byte of Python" i början...

Permalänk

Hmm, jag har under ett par dagar följt http://www.hetland.org/python/instant-hacking.php

Är det en bättre idé att börja om med exempelvis "A byte of Python"?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit en mindre python-guide Inte komplett än (saknar delar om objektorientering t ex), men den är å andra sidan på svenska.

http://blinkenlights.se/articles/pythonguide/

Jag hoppas att det inte räknas som reklam, trådskaparen bad om en guide på svenska, och min är den enda jag känner till.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

perl > python

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
perl > python

Gör inga sådana generaliseringar. Båda har sina starka sidor och användningsområden. Perl är kraftfullt, Python är kraftfullt. Inget mer med saken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Gör inga sådana generaliseringar. Båda har sina starka sidor och användningsområden. Perl är kraftfullt, Python är kraftfullt. Inget mer med saken...

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Jag har skrivit en mindre python-guide Inte komplett än (saknar delar om objektorientering t ex), men den är å andra sidan på svenska.

http://blinkenlights.se/articles/pythonguide/

Jag hoppas att det inte räknas som reklam, trådskaparen bad om en guide på svenska, och min är den enda jag känner till.

Ah, Blinkenlights hade jag helt glömt bort att kolla på. Kommer ihåg era C++ tutorials. Dom var rätt bra skrivna.

Ska kolla in python guiden senare. Kanske kan hjälpa en att komma igång eftersom den är på svenska.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt